۰۸ فروردين ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۹۳۱۵۳
محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم

مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید، گفت: امیدوارم در سال جاری با کمک جامعه دانشگاهی و صنایع شاهد شکل گیری زنجیره علم تا عمل باشیم.






محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید و بایدها و نبایدها در تحقق این شعار طی یادداشتی مطرح کرد که «طی سالهای اخیر سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های گسترده‌ای برای بهبود و پیشرفت شرایط علمی و فناوری در کشور صورت گرفته است. مسلماً هدف اصلی از این مسیر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور است و اگر نتوان بهره برداری مناسبی از این توان علمی در این مسیر انجام داد، کشور با خسران و ضرر جدی روبه‌رو می‌شود.


بر این اساس نامگذاری سال قبل به عنوان رونق تولید و سال جاری به عنوان جهش تولید یک ضرورت بوده و لازم است کشور به صورت جامع از سرمایه گذاری‌های قبلی در جهت تولید بیشتر و بهتر استفاده کند. اگر اهداف متعددی مانند رفع بیکاری، رفع وابستگی از درآمدهای نفتی و موارد مشابه را در نظر بگیریم خواهیم دید که اکثر آنها به نوعی زیرمجموعه تولید محسوب می‌شوند و در صورت بهبود کمیت و کیفیت تولید در کشور می‌توانیم شاهد تحقق بسیاری از اهداف دیگر نیز باشیم.


در این راستا توجه به چند نکته ضروری بوده و امید است در همین ابتدای سال با لحاظ کردن این موارد برنامه های موثر و جامعی با کمک همه ذی نفعان تدوین و به مورد اجرا گذاشته شود.


۱- تولید شامل بسیاری از عوامل و مباحث بوده و صرف تولید یک قطعه و ابزار را نباید مشمول این امر دانست؛ تولید می‌تواند شامل همه فعالیت‌ها و اقداماتی باشد که باعث می‌شود ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید شده و عملاً این موضوع باعث افزایش درآمد ملی و ایجاد توانمندی‌ها و مزیت‌های جدید در کشور می‌شود؛ بر همین اساس حوزه کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، علوم انسانی و هنر و همه موارد مشابه باید مورد دقت و ارزیابی برای اثربخشی و مشارکت بهتر در این مسیر قرار گیرند.


۲- مشکلات قبلی ایجاب می‌کند به صورت گسترده‌تری از تنوع جغرافیایی، اقلیمی و نژادی کشور استفاده و استان‌های کشور به صورت جدی و هدفمند در یک برنامه جامع ولی حتی الامکان به صورت مستقل مزیت‌های استانی و منطقه‌ای را مد نظر قرار داده و هم افزایی مناسبی در هر استان در طول سال جاری برای جهش تولید در هر استان فراهم شود.


۳- رشد جدی علم و فناوری طی دهه‌های اخیر و سرعت بسیار بالای آن ایجاب می‌کند که همه برنامه‌ها، اقدامات و راه حل‌ها بر پایه به روز ترین علوم و فناوری‌ها صورت گیرد. پشتوانه گسترده علمی کشور در دانشگاه‌ها و در تمامی حوزه‌های مدیریتی، علوم اجتماعی، کشاورزی، فنی و مهندسی و علوم پایه می‌تواند کمک مؤثری در این راستا باشد و امید است از همین ابتدای سال، هماهنگی مؤثری بین توان علمی و اجرایی کشور ایجاد شود.


۴- صنایع و حوزه‌های مختلف اجرایی در محیط و شرایط بین المللی متفاوتی فعالیت می‌کنند؛ بر این اساس نسخه‌هایی شاید دیگر قابل تکرار نبوده و ضروری است در هر حوزه متخصصین، صاحبان صنایع و تشکل‌های تخصصی سریع‌تر دست به کار شده و راهکارهای تخصصی را استخراج و ارائه کنند. انتظار می‌رود مسئولان و دولتمردان نیز از این گونه پیشنهادات استقبال و خرد جمعی را ملاک اصلی برای تصمیم گیری های نهایی قرار دهند.


۵- گلوگاه‌ها و مشکلات مشترک بسیاری در محیط کسب و کار کشور به صورت دسته بندی شده طی سال‌های گذشته مشخص شده و به نظر می‌رسد اگر همین موارد سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد و دولت و مجلس موانع فوق را سریع‌تر رفع کنند، محیط بهتری در کارآفرینی و توسعه کسب و کار برای کشور فراهم شده و بستر لازم برای جهش تولید مهیا می‌شود.


۶- جامعه بزرگ دانشگاهی کشور می‌تواند در قالب روش‌ها و برنامه‌های مختلف نقش علمی بر بهبود و گسترش تولید برعهده بگیرد. خوشبختانه این برنامه‌ها و به نوعی حلقه‌های زنجیر طی سال‌های گذشته شکل گرفته و امید است در سال جاری شاهد اتصال مناسب آنها به یکدیگر و شکل گیری زنجیره علم تا عمل یا علم تا ارزش باشیم.


پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت، کارآموزی‌ها و کارورزی توسعه ، رویدادهای کارآفرینی، هسته‌های فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و بسیاری موارد دیگر این ظرفیت را دارند که نقش و وظیفه مشخصی بر عهده گرفته و در حوزه‌های مختلف صنعتی و اجرایی تأثیرات مفیدی بر جای بگذارند.


در پایان امیدوارم دانشگاهیان همچون همه صحنه‌های مشابه وظیفه خطیر خود را در این سال مهم درک و با تمام توان در بهبود شرایط تولید در کشور به صورت‌های مختلف مشارکت کنند.»




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار