۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۸۸۳۱۴
دکتر غلامرضا کاشی

نشست اکران و نقد فیلم سینمایی «متری شش و نیم» به همت انجمن علمي دانشجويي روانشناسي و با حضور محمدجواد غلامرضا کاشی، پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و کامران بهرامیان، مسئول بخش آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست که در تالار دفاع دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد، فیلم «متری شش و نیم» به نمایش در آمد و در ادامه پیامدهای اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و عدم آموزش، پیشگیری و درمان اعتیاد از منظر سیاسی و آسیب شناسی اجتماعی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.


بهرامیان با بیان اینکه دغدغه اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد و قاچاق است، گفت: از دهه 70 به بعد تلاش های بسیاری در بین سیاست گذاران و مسئولان انجام شد تا معتاد را به عنوان بیمار به جامعه معرفی کنند و فقط معتادانی به عنوان مجرم معرفی شوند که بر اعتیاد خود اصرار می ورزند و یا اقدام به قاچاق و توزیع مواد مخدر کنند.


وی ادامه داد: بر اساس این دغدغه تشکل های درمانی بسیاری به وجود آمد تا بتوانند به معتادان خواهان ترک اعتیاد کمک کنند، به این دلیل که تنها افرادی درمان خواهند شد که خودشان خواهان درمان باشند.


مسئول بخش آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که حوزه مواد مخدر پیچیدگی های بسیاری داشته و دارد و زمان زیادی نیاز است تا گره ها و پیچیدگی های آن مشخص و برای حل آن ها برنامه ریزی شود.


وی با اشاره به وجود سیاست های مقابله ای و کاهش تقاضا به منظور ایجاد امنیت، درمان و کاهش آسیب در سطح جامعه، گفت: این فیلم برشی به حوزه مقابله ای زده که در آن فردی با هویت جعلی اقدام به قاچاق مواد مخدر می کند و تحت تعقیب قانون قرار می گیرد و در نهایت دستگیر و اعدام می شود و این تنها قطعه ای بسیار کوچک از هزاران قطعه پازل در زمینه مواد مخدر است.


در ادامه نشست غلامرضا کاشی گفت: این فیلم اِلمان‌های نمادین و بسیار حساب شده ای دارد و پنجره خوبی است تا از آن به وضعیت جامعه امروز نگاه کنیم.


وی تصریح کرد: یک جامعه با تمام محدودیت ها، معضلات و قیود تشکیل می شود و سقف امنی تشکیل می دهد تا اعضای خود را از هراس مرگ برهاند ولی در این فیلم جامعه ای قاتل به نمایش گذاشته شده است که می کوشد به جای تامین امنیت اعضایش را به قربانیان خودش تبدیل کند.


استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به اینکه جامعه به سامان به افراد شخصیت، هویت و ارزش انسانی می بخشد، افزود: در مقابل جامعۀ نابسامان که ساختارش بر اساس خیر و منافع عمومی طراحی نشده باشد و قانون از منافع گروه های خاص حمایت می کند، افراد در آن با خود و نقش های محول شده احساس بیگانگی می کنند و به دروغ، ریا، شرارت و خشونت روی می آورند چرا که ارزش عامی وجود ندارد تا به کلیت جامعه معنای انسانی عطا کند.


وی ادامه داد: وقتی چیزی وجود ندارد تا به جامعه کلیت و تشخص جمعی ببخشد و اصلاً جامعه ای وجود ندارد پس افراد در خرده جماعت ها تجمع می کنند و هر کدام به اقتضای حال خود تولید شرارت می کنند.


غلامرضا کاشی در پایان سخنان خود گفت: این فیلم تلنگریست به وجدان هر یک از ما و یادآوری اینکه هر کدام از ما با نحوه زندگی خود چگونه بستر این شرارت ها را آماده می کنیم و اظهار امیدواری کرد که دیدن دیگران سبب ساز این شود که جامعه ای به سامان داشته باشیم.


گفتنی است، این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان حاضر و کارشناسان خاتمه یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار