مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: قانعیراد در اواخر دوران حیات خود تمایل داشت که مطالبش در رسانههای واسط و در قالب ژورنالیسم علم منتشر شود.
به گزارش عطنا و به نقل از آنا، هادی خانیکی در اولین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی علم و فناوری در پنل تخصصی مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری گفت: آنچه میان رسانههای رسمی و غیررسمی در انعکاس آموزش عالی دیده میشود، متفاوت است در رسانههای غیررسمی دانشگاه و آموزش عالی میانتهی معرفی میشود اما در رسانههای رسمی دستاوردها و فعالیتهای علمی منعکس میشود.
وی افزود: در علوم ارتباطات فعالیتهای علمی در چند شکل منتشر میشود، دسته اول فعالیتهای علمی در قالب مقالات علمی و در ژورنالهای علمی منتشر میشود. دسته دیگر رسانههای واسط هستند که به ژورنالیسم علم مشغول هستند و علم را به زبان عموم بیان میکنند و دسته سوم که رسانههای عادی و غیررسمی هستند به موضوعات عامه پسند میپردازند.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در فرآیند انتخاب استاد نمونه و برتر دانشگاهها آیتمی به عنوان میزان حضور در رسانهها و ارتباط با رسانهها وجود دارد که متاسفانه فقط حضور در تلویزیون امتیاز دارد اما رسانهها گستردهتر از تلویزیون هستند و در عرصه پساتلویزیون قرارداریم و ژورنالیسم علم موضوعی است که فراتر از تلویزیون به آن میپردازد.
خانیکی با اشاره به نامگذاری این همایش به یاد محمدامین قانعیراد مطرح کرد: قانعیراد در اواخر دوران حیات خود تمایل داشت که مطالبش در رسانههای واسط و در قالب ژورنالیسم علم منتشر شود تا قشر عمومیتری بتوانند فعالیتهای علمی و دستاوردهای علمی وی را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: شتابزدگی سبب شده است تا علم به فناوری برسد، فناوری خواهان دارد و قابل سنجش است چون ارتباط بین علم و فناوری بیشتر شده است بنابراین انتظار از علم نیز بیشتر شده است.
این استاد علوم ارتباطات اشاره کرد: در ارتباطات وقتی مسئله جدیتر و پررنگتر میشود که جنبههای منفی آن بیشتر شود، پس از حادثه اتمی چرنوبیل مخاطرات علم مطرح شد و گفتگوی بین علم و فناوری و رسانهها جنبه عمومی به خود گرفت.