۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۸۶۹۳۳
پنل های برگزار شده در کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

همایش بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل با برگزاری چهار میزگرد تخصصی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، این عضو هیئت علمی دانشگاه دوستی ملل روسیه موضوع «ایران در کانون تغییرات بین المللی»، نقش و جایگاه امروز ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در حل معادلات منطقه ای و بین المللی را بررسی کرد.


یورتائف گفت: با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ نظم جدیدی در نظام بین الملل شکل گرفت و آمریکا به ابرقدرتی بی رقیب تبدیل شد. یک سال بعد فوکویاما نظریه پایان تاریخ و لزوم تسلیم جهان به لیبرال دموکراسی را مطرح کرد. با این حال در دهه های بعد، قدرت های منطقه ای شکل گرفتند که ایران یکی از آنهاست. پس از آن وقوع بهار عربی در کشورهای منطقه سقوط حکومت هایی را که در طول چندین دهه با حمایت آمریکا به حیات خود ادامه داده بودند را به دنبال داشت.


به گفته این کارشناس روس، ایران تنها یک کشور قدرتمند منطقه ای نیست؛ بلکه تمدنی است که هزاران سال قدمت دارد. در چنین شرایطی می بینیم که آمریکا کشورهایی مانند ایران، سوریه و کره شمالی را به صورت یکجانبه تحت فشار قرار داده و آنها را تحریم می کند. این در حالی است که حقوق بین الملل، حق حاکمیت و حقوق برابر تمام ملت ها را مورد تأکید قرار می دهد و هیچ قدرتی اختیار سلب این حق از ملت را ندارد.


عضو هیأت علمی دانشگاه دوستی ملل روسیه، حل معضلات جهانی مانند بحران آب و هوایی، موج مهاجرت ها، تروریسم و دیگر مسائل را نیازمند همکاریهای گسترده بین المللی دانست و یادآور شد که هیچ قدرتی به تنهایی نمی تواند مدعی شود که از پس این معضلات بر می آید.


به اعتقاد یورتائف، سیاست های آمریکا در راستای از بین بردن استقلال کشورها و ایجاد هژمونی مورد نظر این کشور است. این سیاست ها در تضاد با تلاش های بین المللی برای حل صلح آمیز اختلافات با تأکید بر دفاع از حقوق ملت ها و حفظ حاکمیت کشورهاست.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول دهه های اخیر شاهد تغییر هنجارهای بین المللی به نفع یک قدرت بوده ایم؛ در حالی که هدف حقوق بین الملل رفع تبعیض و بهبود مناسبات بین کشورهاست. ایران مثالی بارز برای حل بحرانی بین المللی با اتکا به حقوق بین الملل و همکاری چندجانبه است. با نگاهی به چالش های منطقه در می یابیم که حل بیشتر این مشکلات بدون همکاری ایران ممکن نیست.


کنفرانس بین المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل روز دوشنبه با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد. این کنفرانس به دنبال تبیین حد و مرزهای چالش یکجانبه‌گرایی در برابر موضوعات متعدد حقوق بین‌الملل بوده و در آن  ابعاد مختلف یکجانبه‌گرایی در حقوق بین‌الملل از جمله در حوزه محیط زیست، حقوق بشر بین‌الملل، صلح و امنیت ملی، سازمان‌های بین‌المللی، حل و فصل اختلافات بین‌المللی و نیز آثار اقدامات یکجانبه آمریکا بر حقوق بین‌الملل و مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در همراهی با موارد نفی حقوق بین‌الملل و با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.


برای شرکت در این کنفرانس که با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار ‌شد، کارشناسانی از بیش از ۱۰ کشور مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کرده بودند که در نهایت ۲۶ مقاله پذیرفته و از این بین ۱۶ سخنرانی توسط اساتید دانشگاه‌های کشور و ۱۰ سخنرانی نیز توسط مهمانان خارجی از کشورهای ایتالیا، هند، روسیه، فنلاند، لهستان، پاکستان، ازبکستان، روسیه، مقدونیه و افغانستان در این کنفرانس انجام شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار