۰۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۶۶۳۴
واترمارک اصلی

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)، دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امروز "مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی در ایران" در دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن تقدیر و تشکر از وزیر علوم،تحقیقات و فناوری و روسای سه دانشگاه علامه طباطبائی،تهران و شهید بهشتی و هچنین انجمن علوم سیاسی ایران و تبریک به مناسبت دهه کرامت و هفته دولت گفت: در جهان امروز که مهمترین خاصیت آن سیالیت و در حال گذار بودن آن است،علم و دانش نقش بسیار قدرتمندی در تولید قدرت دارد.
ظریف با بیان اینکه دانشمندان روابط بین الملل دو وظیفه اساسی در دنیای کنونی دارند گفت: شناخت و فهم درست واقعیت و در کنار آن شناساندن و فهماندن  آن یکی از مهم ترین وظایف دانشمندان این حوزه است.


وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر وظایف دانشمندان ساختن آینده ایی که معطوف به صلح، پیشرفت و همزیستی می باشد گفت: این وظایف غیر قابل تفکیک است و بدون اینکه در یک بستر واقعی حرکت کنیم نمی توانیم به آن برسیم. این دو نیاز هم است و باید باهم دنبال شود.


ظریف در ادامه گفت: وظیفه دانشمندان روابط بین الملل صرفا تکرار تئوری هایی که مبتنی بر یک جایگاه قدرتی است، نیست چرا که با آن نمی توانیم واقعیت را بشناسیم، تحولات بین المللی را به خوبی بفهمیم و پیش بینی کنیم.


وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که به ما اجازه داد فکر کنیم ، اظهار نظر کنیم، قالب های موهوم را بشکنیم و به روش دیگری نگاه کنیم، افزود: یکی از اساسی ترین منابع قدرت ما همین خودباوری و توان اندیشیدن متفاوت و گفتمان است.


وی با بیان اینکه وظیفه علوم انسانی آینده سازی و ارائه ی نگرش جدید است گفت: اکثر کشورهایی که در جهان حرفی برای گفتن دارند تصویر خود را از آینده روشن کردند. اگر هدف فقط ترسیم آینده بود،این میزان هزینه برای آن بی معنا بود. با آینده پژوهی یک آینده سازی مبتنی بر اهداف اولویت ها و منافع شکل می گیرد که این جزئی از ساختار نظام آتی است و ما نیاز داریم در روابط بین الملل با چنین نگرشی به آینده و خودمان نگاه کنیم.


دکتر محمد جواد ظریف در ادامه سخنانش در نشست مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی در ایران با بیان این مطلب که وظیفه بنده به عنوان یک دانشجوی کوچک شناخت و درک این جهان و شرایط ویژه آن است گفت: ما امروز در حال گذار هستیم، عده ایی پس از فروپاشی نظام دو قطبی با توهم و عجله نظم نوین جهانی را وعده دادند و اقدامات وسیعی در این زمینه انجام شد چه بسا چندین سال و ابتدای دهه 2000 بر  اساس این توهم شکل گرفت و بسیار خون ها ریخته شد، این وضعیت برتری آمریکا را با استفاده از قدرت نظامی نهادینه می کرد. اما علی رغم تلاش های بسیار زیاد این نظم جدید شکل نگرفت و بسیاری از دولت ها به دلیل اشتباه محاسباتی از بین رفتند.


وی با بیان اینکه در گذشته دو بازیگر در عرصه بین المللی وجود داشت و دیگر دولت ها بر اساس مفهوم رئالیستی خود را با آن ها هماهنگ می کردند گفت: این وضعیت امروز شکسته شده و نه تنها آن دو بازیگران صحنه بین المللی نیستند، بلکه دولت ها هم انحصار بازیگری را از دست داده اند. لذا مجبوریم  بازیگران جدیدی را که  در عرصه  بین المللی چه به صورت امنیت زدا و چه امنیت ساز وارد شده اند و نقش آفرینی کرده اند، درک کنیم .


ظریف در ادامه گفت: یک زمانی قدرت نظامی در تحولات بین المللی حرف آخر را می زد، اما امروزه قدرت اقتصادی، فرهنگی و... به آن اضافه شده است. امروزه از قدرت، اقتصاد، فرهنگ و گفتمان به عنوان مبنای قابل استفاده برای پیشبرد اهداف ملی استفاده می شود و بدون شناخت این شرایط جدید نمی توانیم اهداف کشور را پیش ببریم و از قدرت کشور استفاده و پاسداری کنیم و آن را افزایش دهیم.


وزیر امور خارجه در ادامه نشست امروز با بیان اینکه حضرت امام(ره) نخستین کسی بودند که اهمیت روابط بین الملل را درک کردند گفت: جمهوری اسلامی با استفاده از ابزار جدید در یک روند طولانی مدت به قدرت در منطقه تبدیل شده است.


وی در ادامه ضمن بیان اینکه ابزاری فراتر از ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی  وجود دارد گفت: یکی از منابع قدرت کشور خودباوری است، اینکه ما می توانیم حرف و دیدگاه متفاوتی داشته باشیم و به گونه ایی دیگر فکر کنیم و همچنین قالب های فکری را بشکنیم و می توانیم در برابر روش های گذشته روش های جدید دیگری را  با منطق و آرامش ارائه دهیم.


وی افزود: سلطه ناپذیری ایران منبع قدرت کشور است. هر منبع قدرتی برای حفظ، تأمین و تداوم باید فشار را بپذیرد، نباید از این فشار هراسید بلکه باید از آن بهره برد.


دکتر ظریف در ادامه سخنان خود گفت: خودباوری ، سلطه ناپذیری، حضور فعال و موثر در منطقه، انتخاب صحیح و هوشمندانه در منطقه بعد از انقلاب اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی باعث شد ایران حضوری مؤثر و آینده ساز در این منطقه داشته باشد و اینها مبنای پیروزی کشور است،  رقبای منطقه ایی ما و کسانی که بدخواه نظام ، کشور، مردم و انقلاب ما هستنداحساس کردند ایران نتوانسته در برابر این فشارها در منطقه نقش آفرین باشد و تلاش کردند تا این قدرت را مهار کنند.


وی با بیان این مطلب که با گفتمان ایران هراسی به دنبال این بودند تا قدرت ما را در منطقه از بین ببرند گفت: هنر این است که بتوانیم منابع قدرت را حفظ کنیم، دشواری مذاکرات هسته ایی با تمام پستی بلندی هایی که داشت نگاه فرامتنی اش این بود که بتوانیم منابع قدرتی کشور را حفظ کنیم. ما نمی خواستیم برای دسترسی به توافق هسته ای از منابع قدرت منطقه ای کشور هزینه کنیم. این مرحله یک قدمش طی شده و قدم بعدیش در آینده است.


ظریف با اشاره به اینکه در قطعنامه 1929، محدودیت های بسیار برای ایران تحمیل شده بود، از جمله هرگونه خرید و فروشی با ایران ممنوع شده بود، هرگونه همکاری با ایران در این قطعنامه ممنوع اعلام شده بود، ولی در قطعنامه2231 با لغو قطعنامه 1929 خرید و فروش ،همکاری در زمینه پیشرفت صنعت هسته ای بلامانع اعلام شد. ممنوعیت های نظامی به محدودیت بدون الزام تبدیل شد. با توافق هسته ایی و قطعنامه 2231 که شورای امنیت تصویب کرد این موانع برداشته شد.


در بخشی دیگر ظریف در پاسخ به اینکه برجام فرصت است یا تهدید، اعلام کرد که هدف برجام و قطعنامه 2231 فقط ممنوعیت سلاح هسته ای بوده که ما هرگز به دنبال آن نبوده ایم ،بنابراین هیچ تهدیدی محسوب نمی شود.


در ادامه ظریف در پاسخ به سؤالی در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: مبانی ما باید اقتصاد مقاومتی باشد و برجام فرصتی برای درهم شکستن فضای بین المللی  ضد ایرانی که قبل از توافق برای ایران در دوره تهدید به وجود آمده بود، است. در همین راستا جلب اعتماد همسایگان از اهداف ماست و هچنین برجام یک فرصت برای پیشرفت اقتصادی است.


ظریف در پایان ایران را امن ترین منطقه برای سرمایه گذاری اعلام کرد و سرمایه گذاری در ایران را کاری بسیار عقلانی دانست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار