۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۸۵۴۲۳
حسن شریفه، عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان

سومین همایش بین المللی اربعین صبح امروز در محل سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه از کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و… برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسن شریفه، عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در این همایش بیان کرد: درست است که اربعین در بیستم صفر قرار دارد اما اگر به واقعه اربعین نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که خطبه حضرت زینب(س) و همچنین تاکیدات جدی حضرت سجاد (ع) موجب شد که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به مدینه بازگردند که این اقدام نشان دهنده تاثیر بحث فرهنگ اربعین است و پس از آن دستگاه یزید به هراس افتاد.


وی ادامه داد: فرهنگ امام حسین بود که توانست فرهنگ اسلام را احیا کند و اهل بیت امام حسین (ع) ادامه بخش حیات انسان شدند. تا زمانی که نماز و حج وجود دارد نهضت اما حسین زنده و پویا خواهد بود.


حسن شریفه گفت: اگر نگاه مختصری به فرهنگ اربعین بیاندازیم می‌بینیم که ابعاد فکری و اندیشه‌ای بسیاری در این زمینه وجود دارد. زیارت اربعین موجب رسیدن افکار و اندیشه‌های مختلف در بعد شناختی و ارتباطی شده است‌. زیارت اربعین موجب رسیدن فرهنگ‌های غرب و شرق بهم هستند.


او افزود: رژیم بعث عراق آنچنان از راه پیمایی اربعین دچار وحشت شده بود که در سی و اندی سال مانع برگزاری آن شده بود. اندیشمندان اسلام ارزش و ماهیت اربعین را می‌دانند، همانطور که امام خمینی فرموند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌ داشته است. از این رو باید به این مساله بیش از گذشته توجه شود.


عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پایان گفت: از حجت اسلام نواب نماینده ولی فقیه در سازمان و حج و زیارت و رییس دانشگاه علامه طباطبایی تشکر می‌کنم.



حیدر عبدالزهره تمیمی: کمیته‌ای در راستای‌ پیگیری اهداف همایش علمی بین‌المللی اربعین تشکیل شود


حیدر عبدالزهره تمیمی، استاد دانشگاه بغداد در ادامه این مراسم گفت: موضوع اربعین را می‌توان به صورت عام و خاص بررسی کرد. برداشت فکری نسبت به اهداف و ارزش‌های اربعین می‌تواند شبهات و برداشت‌های نادرست را از میان بردارد.


وی ادامه داد: نتیجه خاص این امر چشم اندازی‌های یک همکاری فکری میان نهاد جمهوری اسلامی ایران و کشور های اسلامی را در پی خواهد داشت و امیدواریم این تماس‌ها با نهادهای ما و ایران بتواند برای ادامه و استمرار این گام که دانشگاه علامه برداشته، موثر واقع شود.


استاد دانشگاه بغداد گفت: برگزار کنندگان این کنفرانس باید بر برداشت درست و صحیح از رویداد مهم اربعین تاکید داشته باشند، و فلسفه مهم این است که زیارت اربعین را برای عموم مسلمان تبین کنند.


وی افزود: این همایش می‌تواند چشم‌انداز یک همکاری فکری را میان ایران و سایر کشورهای اسلامی ایجاد کند. تماس علمی میان مراکز آکادمیک می‌تواند موثر واقع شود.


استاد دانشگاه بغداد اظهار کرد: برگزار کنندگان این کنفرانس باید بر برداشت از مراسم مهم اربعین تاکید داشته و فلسفه وجودی این زیارت را برای عموم مسلمانان تبیین کنند.


وی در پایان بر لزوم تشکیل کمیته‌ای در راستای‌ پیگیری اهداف همایش علمی بین‌المللی اربعین تاکید کرد و گفت: لازم است کمیته‌ای ذیل این همایش تشکیل شود تا بتواند توصیه‌های برگرفته از این کنفرانس را پیگیری کند. پیگیری این موارد از خود کنفرانس نیز مهمتر است و پس از کنفرانس باید اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف این همایش صورت گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار