۰۱ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۳۲
کد خبر: ۲۸۴۹۷۴
روح‌الله رضاپور در نشست «نظریه‌ها و رویکردهای نوین ترجمه ادبی» در دانشگاه علامه

فرهنگ لغت وام‌واژه‌های فرانسه در فارسی (ندا) از سوی انتشارات candle and fog به چاپ رسید.
به گزارش عطنا، این فرهنگ لغت دارای ۲۲۰۰ واژه‌ از زمان دوره صفویه تا به امروز را پوشش داده است و روح‌اله رضاپور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، کار تحقیق و گردآوری آن را انجام داده است. فرهنگ لغتِ (ندا) تمام کلمات فرانسوی را که در زبان فارسی استفاده شده است و جزو واژه‌های فارسی هستند، همراه با توضیح و ارائه واژه فارسی آن به همراه تلفظ صحیح در هر دو زبان را به مخاطبان ارائه می‌دهد.


زبان فرانسه بیشترین کلمات را در بین زبان‌های اروپایی به زبان فاسی وام داده است و در کل بعد از زبان عربی دومین زبانی است که بیشترین وام‌واژه را به زبان فارسی انتقال داده است. دکتر رضاپور معتقد است که این کتاب بیشترین وام‌واژه فرانسه در فارسی را توانسته پوشش دهد، به طوری که محققین به راحتی می‌توانند میزان وام‌واژه‌ها و انواع و حالات مختلف آن را در این کتاب در دسترس داشته باشند.


قرار است این فرهنگ لغت ۱۸۰صفحه‌ای در ۱۳مهرماه مصادف با ۵ اکتبر ۲۰۱۹ در دانشگاه اینالکو در شهر پاریس رونمایی شود. جلسه رونمایی این کتاب با سخنرانی نویسنده آن به همراه سخنرانی داریوش آشوری زبانشناس، مترجم و محقق در حوزه فرهنگ‌نویسی و جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان و محققان ایرانی و فرانسوی و ناشر اثر برگزار می‌شود. برگزاری این جلسه با همکاری دانشگاه اینالکو پاریس و انتشارات شمع و مه خواهد بود و همچنین به زودی این کتاب در ایران نیز رونمایی خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار