۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۸۳۴۲۰
دکتر نجفقلی حبیبی، قائم مقام هیئت مدیره انجمن اخلاق در علوم و فناوری

 رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی از دولت خواست تا از فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم انسانی در مدیریت کشور بیشتر بهره بگیرد و گفت: مدیران عالی عموماً از قشر مهندسین بوده و به جای کارشناسان علوم سیاسی و اقتصادی مشغول به کار هستند.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، نجفقلی حبیبی در خصوص کارآفرینی رشته‌های علوم انسانی اظهار داشت: در حوزه علوم انسانی فلسفه بخشی از جهت فکری (حرکت) را در پی دارد. بخشی دیگر رشته حقوق است که دستگاه قضایی، وکالت و شغل های دیگر را ایجاد می کند.
وی بخش دیگر از زیرمجموعه علوم انسانی را علوم سیاسی دانست که در مدیریت کشور، سازمان ها، نهادهای اجتماعی و خط فکری کشور کار و شغل ایجاد می‌کنند.
این پژوهشگر تصریح کرد: روان شناسی چند سالی است که در جامعه وارد شده و به طرق گوناگون به مردم خدمت می کند. تمام رشته های علوم انسانی هر کدام در جای خود رکن رکین حرکت جامعه محسوب می شوند.


رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، این است که دولت به این متخصصین میدان کار نمی‌دهد، بدین معنا که افراد غیر متخصص جای افراد متخصص را گرفته اند.
حبیبی افزود: این امر همیشه اتفاق می افتد. مدیران عالی کشور عموما از قشر مهندسین بوده و به جای سیاستمداران و متخصصان سیاسی و اقتصادی  مشغول به کار هستند.
وی از برنامه های خود در زمان ریاست بر دانشگاه علامه طباطبائی گفت که در آن زمان بعضی از متولیان امور اجتماعی موظف شده بودند که در کلانتری ها حضور داشته و افرادی را که دچار مشکل اجتماعی بوده راهنمایی کنند. از زمانی که این افراد در کلانتری ها حضور یافتند بسیاری از ارجاعات به دادسرا کم شد و دعوا در همان کلانتری فیصله پیدا کرد.


وی تصریح کرد: تمام رشته های علوم انسانی دارای چنین شرایطی بوده و باید ضرورت استفاده از فارغ التحصیلان این رشته توسط جامعه و دولت با تمام وجود لمس و احساس شود.
حبیبی افزود: در حوزه علوم انسانی به دانش های جدید فنی مهندسی کارآفرینی کمتر توجه شده و در حال حاضر این حوزه کم‌کم در حال ورود است.
وی گفت: تمام رشته های علوم انسانی غیر از بحث های نظری کاربردی نیز بوده، به طور مثال در خصوص بعضی آسیب های اجتماعی همچون سیل هم روانشناس اجتماعی- می تواند به کمک آسیب دیدگان برود و نیز جامعه شناسان، می توانند به دولت کمک کرده و طرز برخورد صحیح با این افراد را آموزش دهند.
عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: اگر دولت کمی بیشتر فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی را به کار گیرد بر عکس رویه قبل که بیشتر رشته های مهندسان فعال بودند در رشد و پیشرفت کشور کار بزرگی انجام داده است.


حبیبی ادامه داد: مدیریت کارخانه ها وظیفه فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی است نه مهندسین، که این مهم هیچ گاه به این فارغ التحصیلان سپرده نشده است البته زمانی که در دانشگاه علامه بودم دانشجویان برتر  در رشته‌ های فنی و مهندسی در رشته های مدیریت دولتی هم شرکت کرده و خواستار یادگیری این روش‌ها  بودند.


وی یادآور شد: آنها از حوزه علوم انسانی نیز کمک گرفته تا در زمان مدیریت در کارخانه بتوانند از روش‌های این حوزه استفاده کنند.
این پژوهشگر یادآور شد: راه اندازی بخش صنعت تنها وظیفه یک مدیر مهندس نبوده بلکه اداره کردن کارخانه، بازاریابی و مدیریت کارگرها تماما به علوم انسانی مربوط است. دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی باید تلاش کرده و به طریقی خود را وارد فضای کارکنند.


وی تصریح کرد: همچنین دستگاه حاکمیتی و حکومتی نیز باید این تلاش را انجام داده و بداند که باید از وجود پرمنفعت فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی استفاده کند.


عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها خاطرنشان کرد: در کشور به لحاظ سابقه تاریخی علوم انسانی و حضور آن در امور مختلف، فارغ التحصیلان و استادان خوبی نیز ترببیت کرده است که باید در جایی به این فارغ التحصیلان مسئولیت داد و از آنها بهره گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار