۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ۱۶:۲۲
کد خبر: ۳۴۹۷۳

3


دکتر پناهی در ابتدای این همایش ضمن تشکر از همه کسانی که در برگزاری این همایش نقش داشتند گفت: ما در این همایش می خواهیم رابطه دولت و ملت را در حوزه علوم اجتماعی بررسی کنیم. موضوع این همایش عام است و همه جوانب و حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه ها را در برمی گیرد.


به گزارش عطنا دبیر همایش «بررسی رابطه دولت و ملت در ایران» که هم اکنون در حال برگزرای است، گفت: به دنبال آن هستیم که بعداً همایش های بیشتری با این موضوع برگزار شود.


وی ابراز امیدواری کرد: این همایش بتواند فضایی را فراهم کند که به صورت علمی رابطه دولت و ملت مورد کنکاش قرار گیرد و توصیه های سیاسی و قابل اجرایی را به مسئولان ارائه دهیم تا آن ها بتوانند اقداماتی را در جهت بهبود روابط دولت و ملت بردارند.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه فکر شروع این همایش از سال 94 و به دنبال انتخاب عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» توسط مقام معظم رهبری، مطرح شد.


به گفته پناهی، از بین 205 چکیده مقاله ارسالی برای این همایش، حدود 50 مقاله برای ارائه انتخاب شده است. همچنین بعضی از مقاله ها در قالب پوستر ارائه می شود.


وی در ادامه گفت: برای اولین بار تاکید فراوان داشتیم ارائه دهنده ها در پایان ارائه مقاله پیشنهادات سیاسی بدهند و اینکه چه کارهایی باید برای بهبود وضع کشور و همدلی و همزبانی دولت و ملت ارائه دهند.


وی با اشاره به برنامه های همایش برای پنل ها، میزگرد ها و نقد کتاب افزود: 19 جلسه در این 2 روز در قالب این سه دسته ارائه می شود. با توجه به کمبود زمان ناچار بودیم همزمان به ارائه مطالب بپردازیم.


پناهی ابراز داشت: در پوستر همایش 29 محور تعیین شده بود اما به دلیل کاهش تعداد مقالات ناچار به کم کردن و ترکیب محورها به 19 جلسه شدیم. بدین ترتیب تنوع مطالب نسبت به موضوع بیشتر شده است.


وی با بیان این که هیچ یک از سخنرانان ما از مقامات کشوری نیست و همایش علمی و خودمانی است ادامه داد: دو نوع تحلیل از رابطه دولت و ملت وجود دارد؛ نوع اول جامعه به نهادهای مختلف در قالب نهادی یا کارکردی تقسیم می شود. نوع دوم شامل اقشار، طبقات، گروهها و اقوام است و رابطه دولت با آنها مورد بررسی قرار می گیرد.


دکتر پناهی با ذکر دو مفهوم کلیدی این همایش یعنی ملت و دولت اظهار کرد: ما در این همایش دولت را به هر دو معنای «نظام سیاسی» و «قوه مجریه و تشکیلات آن» مورد بحث و گفتگو قرار می دهیم.


دبیر نخستین همایش از این گونه، در پایان گفت: رابطه اجزای دولت و سازمان های مختلف می تواند موضوع همایش های مختلف قرار گیرد.


وی افزود: دولت یک واحد بسیط یکپارچه نیست و این تعدد و تکثر و پیچیدگی سبب می شود ارتباط آن با ملت هم ،انواع مختلف روابط را منعکس کند چرا که ملت هم در عین اینکه وحدت و یکپارچگی دارد به اقوام و خرده فرهنگ ها متکثر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار