۲۲ تير ۱۳۹۸ ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۸۲۴۴۲
زهرا جامه‌بزرگ، عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: افراد باید حریم و حرمت انسانی یکدیگر را رعایت نمایند تا حضور اجتماعی زن یا مرد در جامعه جنسیتی تلقی نشود.


به گزارش عطنا، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع حجاب و عفاف و سلامت روان با حضور دکتر زهرا جامه بزرگ، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.
جامه بزرگ با اشاره به تعریفی از سلامت روان و شاخص های فردی و اجتماعی آن بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت انسان سالم را در ابعادی از سلامت جسمی، روحی، روانی، محیطی و اجتماعی تعریف کرده و بر این اساس فرد سالم کسی است که حتی در حالات هیجانی و بیمارگونه نیز از سلامت روحی، روانی، جسمی و محیطی مناسبی برخوردار باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این سازمان طی دو سال اخیر مقوله «سلامت معنوی» نیز را جزئی از ابعاد روحی، روانی و جسمی انسان ها معرفی کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: علاوه بر توجه به جنبه فردی سلامت روحی و روانی باید به جنبه اجتماعی آن نیز توجه کرد.
جامه بزرگ همچنین با اشاره به سه رویکرد مواجهه با پدیده ها در جهان هستی یادآور شد: ذات گرایان فقط به درون پدیده توجه می کنند و ارتباطات بیرونی را در نظر نمی گیرند، رویکرد نوین در بررسی یک پدیده فقط ارتباطات بیرونی را مد نظر قرار می دهد اما در رویکرد دینی و اسلامی هر دو بخش لحاظ می شود یعنی در بررسی یک پدیده علاوه بر توجه به ذات آن به ارتباط پدیده با مسائل دیگر نیز توجه دارد از این روست که دستورات دین اسلام کمک زیادی به رشد ابعاد روحی و روانی انسان می کند.
وی با انتقاد از خطاهای استراتژیکی در سیاست گذاری و تبیین ماهیت و ذات دو عنصر عفاف و حجاب در جامعه گفت: وقتی افراد از درون خود با این دو عنصر مانوس نباشند طبیعی است که این مسئله را در ارتباط با اطراف خود و جامعه نیز درک نخواهند کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پوشش یک کد اجتماعی به خود می گیرد و این کد در جوامع مختلف، متفاوت است، افزود: در جهان ثابت شده که پوشش کمک چندانی به پاکی و نظم اجتماعی نمی کند، بنابراین ارائه یک کد اجتماعی و نه کد جنسیتی، در این خصوص توسط سیاست گذاران ضروری است چراکه ارائه کد جنسیتی باعث ایجاد حالت تدافعی و مقابله ای در جامعه خواهد شد.
جامه بزرگ در مصاحبه با رادیو گفت و گو، تأکید کرد: قبل از هر مسئله ای باید به افراد بیاموزیم که حریم و حرمت انسانی یکدیگر را رعایت نمایند تا حضور اجتماعی یک زن یا مرد در جامعه را جنسیتی تلقی نکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خاتمه با اشاره به بیانات شهید مطهری در این باره گفت: طبق گفته شهید مطهری بدبختی و سیه روزی زنان از زمانی آغاز می شود که انسانیت آنها فراموش و زن بودن آنها مطرح و برجسته می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار