۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۰۱
کد خبر: ۲۸۰۷۲۹
Untitled-1

مرکز ایران شناسی سعدی در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.


به گزارش عطنا، به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در سال ۱۳۹۵ قرارداد ایجاد دو مرکز پژوهشی مشترک در هریک از دو دانشگاه در فروردین ماه سال جاری بین دو دانشگاه به امضا رسید.


بر اساس این قرارداد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای  و دانشگاه علامه طباطبائی مرکز چین شناسی را در فروردین ماه ١٣٩٨ در دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز ایران شناسی سعدی را در  خرداد ١٣٩٨ در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در کشور چین ایجاد کردند.


آیین گشایش مرکز ایران شناسی چین روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور معاون پژوهشی دانشگاه و روسای دانشکده های ادبیات و زبان های خارجی و دانشکده مدیریت و حسابداری در مرکز آموزش های بین المللی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای برگزار شد.


در ابتدا، هیئت نمایندگان دانشگاه علامه طباطبائی مورد استقبال معاون دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و رئیس دانشکده مطالعات آسیایی و آفریقایی و معاون دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه قرار گرفته و طی یک ملاقات خصوصی راهکارهای توسعه و تعمیق روابط علمی و فرهنگی بین دو دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در آیین گشایش مرکز ایران شناسی سعدی، ابتدا جناب اقای پروفسور چنگ تونگ رئیس دانشکده مطالعات آسیایی و افریقایی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای گزارشی از روند همکاری های علمی بین دو دانشگاه را ارائه کرد و از آغاز به کار این مرکز به فاصله کوتاهی از آغاز به کار مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار خرسندی کرد و به علاقه و اهتمام خود و گروه آموزشی زبان فارسی در این دانشکده برای توسعه همکاری های علمی در تمامی زمینه ها تاکید کرد. وی اضافه کرد این انتظار وجود دارد که ایجاد دو مرکز مشترک تحقیقاتی در این دو دانشگاه بستر مناسبی برای همکاری های علمی همه جانبه و تبادل استاد و دانشجو در همه رشته ها ایجاد کند.


پروفسور زانگ فنگ معاون دانشگاه نیز در سخنانی ضمن خوشامد گویی به هیئت ایرانی تمایل و آمادگی دانشگاه خود را برای گسترش همکاری با دانشگاه های ایران اعلام کرد و برای ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت و رسمی مشترک و نیز برگزاری نشست های تخصصی بین استادان دو دانشگاه و نیز کمک به گروه آموزش زبان چینی نیز خواهان برنامه ریزی عملیاتی شد.


آیین مزبور با سخنرانی دکتر علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه یافت. وی در این سخنرانی با اشاره به توانمندی ها و جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین مجتمع دانشگاهی علوم انسانی و اجتماعی خاورمیانه در نظريه پردازی و حل مشکلات اجتماعی كشور و توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، به تشریح روابط گسترده بین المللی دانشگاه پرداخت.


علومی یزدی، ضرورت شکل گیری و شناخت متقابل جامعه دانشگاهی و نخبگانی را شرط بقا و تداوم روابط سیاسی و اقتصادی بین کشور ها دانست و اظهار امیدواری کرد تا این دو مرکز در مسیر ایجاد شناخت و درک مناسب از شرایط و اقتضائات روز دو کشور گام بردارند و مطالعات خود را علاوه بر حوزه های فرهنگی، تاریخی و زبان و ادبیات به پهنه های دیگر همچون اقتصاد و تجارت، حقوق، مدیریت، فناوری و ... نیز سرایت دهند.


در ادامه پیام سفیر سابق جمهوری خلق چین در تهران  به مناسبت افتتاح این مرکز نیز توسط پروفسور چنگ تونگ قرائت شد.


سپس جناب آقای ایروش، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای طی سخنانی به اهمیت و نقش اینگونه مراکز در تحقق دیپلماسی عمومی اشاره کرد و خواهان توسعه همکاری های علمی بین المللی بین دو کشور شد. در همین راستا وی از دو دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و دانشگاه علامه طباطبائی برای ایجاد این مرکز تشکر و قدرداني کرد.


دکتر زائری، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران که برای فرصت مطالعاتی در شانگهای به سر می برد نیز در این مراسم سخنرانی کرد و بر اهمیت داشتن خوانشی شرقی از ایران در کنار مطالعات ایران شناسی غربیان تاکید کردند.


در خاتمه از تابلوی مرکز ایران شناسی سعدی توسط معاونان دو دانشگاه پرده برداری شد.


دکتر نعمت الله ایرانزاده و دکتر لعیا الفت روسای دانشکده های ادبیات فارسی و زبان های خارجی و مدیریت و حسابداری و دکتر علومی یزدی هیئت نمایندگی دانشگاه علامه طباطبائی را تشکیل می دادند.


در این مراسم علاوه بر مقامات پیش گفته، خانم ها استاد یار لیو هو رئیس بخش زبان فارسی، استادیار وانگ زنگرون، و اقای وانگ چنگ مربی بخش زبان فارسی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و جمعی از دانشجویان این بخش حضور داشتند.


گفتني است استادان دانشگاه علامه طباطبائی در اين سفر در سه دانشكده ادبيات، مديريت و حقوق به ايراد سخنرانی براي استادان و دانشجويان چيني با محوريت گسترش همكاري هاي علمي ميان ايران و چين پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار