۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۸۸۶
لطفعلی بخشی

لطفعلی بخشی، اقتصاد دان، در نوشتاری با عنوان اولویت تأمین خسارات سیل نوشته است سیلاب‌های اخیر که از ابتدای سال‌جاری در بیش از یک سوم استان‌های کشور جاری شد، بخش‌های مختلفی را با خسارات سنگین مواجه کرد. دراین سیلاب‌ها علاوه بر واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها، بخش‌های تولیدی کشور نظیر واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی دچار مشکلات جدی شده‌اند.
هرچند این سیلاب‌ها هنوز به‌طور کامل متوقف نشده است، اما برای بازگرداندن جریان عادی زندگی به استان‌های خسارت دیده باید به سرعت بازسازی‌ها آغاز شود.
دراین زمینه این پرسش مطرح می‌شود که از میان بخش‌های خسارت دیده کدام بخش‌ها برای بازسازی و پرداخت خسارات وارده باید در اولویت قرار گیرد. دراین راستا دولت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی دقیق و واحد، کار بازسازی و جبران خسارات را از طریق دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط به صورت موازی پیش ببرد.
بدین ترتیب هر سازمانی در حیطه وظایف خود باید در زمینه برآورد دقیق خسارات، بازسازی و تأمین مالی خسارات فعال شود. برای مثال وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت زیرساخت‌های ارتباطی را برعهده دارد باید دراین بخش فعال شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از طریق دستگاه‌های تابعه خود وظیفه پرداخت خسارت به بنگاه‌های صنعتی و تولیدی را برعهده بگیرد.
در این بخش با استفاده از واحدهایی که در روستاها و شهرستان‌ها مستقر هستند می‌توان ضمن سرعت بخشیدن به پرداخت خسارات و بازسازی دقت کار را نیز افزایش داد. برای مثال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که سال‌هاست در روستاهای کشور فعالیت دارد با شناخت دقیقی که از ساکنان دارد می‌تواند کمک بسیار بزرگی به دولت کند.
با وجود این و با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین اعتبارات مورد نیاز موجود است برای اولویت بندی بازسازی بخش‌های خسارات دیده به نظر می‌رسد مهمترین بخش، واحدهای صنعتی و خدماتی است. هم‌اکنون به دلیل خسارت‌های سیل تعداد زیادی از فعالان تولیدی در بخش‌های مختلف بیکار شده‌اند و فراهم کردن زمینه برای بازگشت این افراد به کار باید اولویت نخست دولت باشد. درصورتی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به محل کار خود بازگردند ضمن صیانت از اقتصاد ملی سهم بزرگی در افزایش سرعت بازسازی مناطق سیل‌زده خواهند داشت.
درحال حاضر بخش عمده‌ای از این بنگاه‌ها، اصنافی هستند که در زمینه‌های مختلفی از ساخت در و پنجره، کارهای ساختمانی و… فعال بوده‌اند و به فعالیت آنها نیاز مبرمی احساس می‌شود. برهمین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در کنار سازمان‌های استانی و شهرستانی خود از اطلاعات موجود در اتاق‌های اصناف بهره گیرد تا کار شناسایی و پرداخت خسارت به این صنوف با سرعت بیشتری انجام شود.
پس از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، بازسازی واحدهای مسکونی و تأمین خسارات مردم اولویت دیگری است که باید توسط دولت در دستور کار قرار گیرد. این درحالی است که بخش کشاورزی که بیشترین سهم را درخسارات سیلاب‌های اخیر دارد باید در اولویت آخر قرار گیرد. چرا که به دلیل شدت خسارات وارده به زمین‌های کشاورزی در کوتاه مدت امکان بازگشت آن به تولید وجود ندارد و به همین دلیل می‌توان با تأمین خسارات کشاورزان را برای تولید دوره آتی کشت آماده کرد.
در این زمینه نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که رقم‌هایی که به عنوان خسارت سیل اخیر اعلام شده برآورد است و هنوز نمی‌توان رقم دقیق و قطعی برای آن اعلام کرد. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت‌ها، بخش‌هایی که متحمل خسارت شده‌اند برای بازسازی – با توجه به نرخ‌های سال‌جاری – نیازمند اعتبار بیشتری هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار