۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۷۷۷۰۵
حسین سلیمی

آئین تودیع و معارفۀ محمدرضا ویژه، معاون سابق توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و داود حسین پور، معاون جدید توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: طی سه سالی که در خدمت دکتر ویژه در معاونت توسعه و مدیریت منابع بودیم، اقدامات بسیار بزرگی انجام شده است. در طول این مدت معاونت اداری مالی به معاونت توسعه و مدیریت منابع بدل شد. معاونتی که تنها وظیفه اش امور مالی و اداری بود، تبدیل به معاونت توسعه شد. دو حوزۀ بزرگ دانشگاه یعنی هم معاونت عمرانی و هم حوزۀ فناوری اطلاعات در این معاونت ادغام و چارت تشکیلاتی جدیدی در این حوزه حاکم شد.


سلیمی اظهار کرد: در این دوره یک اقدام بسیار جدی دربارۀ قانونمند کردن و نهادینه کردن سلامت بیشتر در زمینه های مختلف فعالیت دانشگاه انجام شد. تقریباً تمام پروژه های بزرگ دانشگاه در این دوران به اتمام رسید. پروژه هایی که ما از ابتدا و زیر صفر آغاز کرده بودیم. زیر صفر به معنای اینکه ما اگر یک زمینی داشته باشیم و از ابتدا بخواهیم آن را بسازیم مانند پروژۀ کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد؛ این خیلی پروژۀ دشواری نخواهد بود، ولی پروژه ای که چه از لحاظ قرارداد و سازه و بدون نقشۀ اصلی آغاز شده بود به نتیجه رساندن آن از لحاظ مالی، ساختاری و عمرانی بسیار مشکل بود.



دکتر ویژه همیشه خودشان را سپر قرار می دادند



او در ادامه خاطرشنان کرد: حدود پنج و نیم سال قبل، همزمان حدود هشت پروژه در دانشگاه بود. تمام این پروژه ها تمام شدند و محوطه سازی های بزرگی در دانشگاه انجام شده است. کار بسیار دشواری بود که از انسان بزرگی مانند دکتر ویژه بر می آمد. ما توانستیم تمام این پروژه ها را تمام کنیم به طوری که در حال حاضر حتی یک پرونده از پروژۀ عمرانی جدید در دادگاه نداریم و همه به سلامت رفع شده است.


سلیمی در ادامه گفت: ما در سخت ترین شرایط مالی در این دو سال دانشگاه را اداره کرده ایم ولی ایشان به گونه ای  منابع دانشگاه را مدیریت کردند که ما هیچ اختلالی در دانشگاه ندیدیم و دکتر ویژه همیشه خودشان را سپر قرار می دادند تا این ترکش ها و این تیرها به بنده برخورد نکند و این از مردانگی و بزرگ منشی او بود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: سر و سامان دادن به این پروژه ها و نیروهای انسانی دانشگاه یک کار بزرگ بود. ما تنها دانشگاهی هستیم که نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانیمان علیرغم ورودی ها و خروجی ها، آمار آن ثابت بوده است. تورم نیروی انسانی، عارضه ای است که همۀ دانشگاه ها با آن درگیر هستند. به همین دلیل تمام بودجۀ دانشگاهشان را صرف پرداخت حقوق کارمندان می کنند که دانشگاه ما چنین مشکلی ندارد.


او در ادامه یادآور شد: دکتر ویژه توانستند به رغم وجود موجودیت های جدید مانند مرکز آموزش زبان فارسی، مرکز رشد، دو دانشکده جدید و... نیروی انسانی را ثابت نگه دارد و این یک نقطۀ قوت و تحسین در هیئت امنای دانشگاه است. در حوزۀ فناوری اطلاعات، زیرساخت ها، سرورها و دیتاسنترهای مناسبی فراهم شد که به نوعی می تواند گسترش فناوری اطلاعات را پشتیبانی  کنند. این در حالی است که بحث ما در 13 سال قبل، وجود اینترنت در دانشگاه بود و امروز حتی خوابگاه های ما هم به اینترنت دسترسی دارند و خدمات گسترده اینترنت به دانشجوها ارائه می شود که این نشان دهندۀ زیرساخت هایی است که در دانشگاه فراهم شده است و می تواند این حجم گستردۀ خدمات رسانی را ارائه دهد. سلیمی در ادامه افزود: در حوزۀ خدمات رفاهی، مجموعۀ کیش مهر را بدون اینکه فشار مالی به دانشگاه بیاید، اضافه کردیم. این نوع کارها ریسک های بزرگی هم می طلبد. همينطور زمینه های مختلف و موجودیت های مختلف از مرکز رشد گرفته تا مرکز زبان فارسی، آموزش های مهارتی، مرکز کارآفرینی و تاسیس مهدکودک از جمله مواردی است که در این دوران اضافه شدند. بعضی از این جابه جایی ها مانند شکل گرفتن دفتر آموزش و میز خدمت هم کارهای بسیار دشواری بودند که همۀ آنها به خوبی انجام شد.



یکی از اقدام های مهم در این دوران نگاه برنامه محور بود



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مهمتر از تمام کارهایی که برای توسعۀ دانشگاه در این دوره اتفاق افتاده است یک نگاه برنامه محور بود. البته سند راهبردی دانشگاه قبلاً تصویب شده بود ولی در دوران دکتر ویژه این سند ویرایش شد و به استحضار هیئت امنا رسید و ما امروز برنامۀ عملیاتی برای آن داریم یعنی دقیقاً ما می دانیم که در معاونت ها و بخش ها چه کار دقیقی باید صورت بگیرد. نسبت استاد به دانشجو به کجا می رسد، تعداد دانشجوهایمان به کجا می رسد؟ ساختمان ها با چه هدفی و در کجا ایجاد شوند؟ چند استاد باید جذب کنیم؟ همۀ اینها در برنامۀ عملیاتی دانشگاه مشخص است و ما انشالله بر اساس آن می توانیم مراحل مختلف توسعۀ دانشگاه را طی کنیم.


او در ادامه بیان کرد: از اتفاقات مهم در دورۀ دکتر ویژه، گسترش یک سطح گسترده از قانونمندی و سلامت اداری بود. بازرسان بارها عنوان کردند که ما هیچ ایراد اصولی نمی توانیم از شما بگیریم و هیچ گونه تخلفی پیدا نکردند. کار بسیار دشواری است که در این هجوم کارهای روزمره در معاونت ما بتوانیم این حد از سلامت و قانون مداری را داشته باشیم.


سلیمی خاطرنشان کرد: قدرت و شیرینی شخصیتی دکتر ویژه به گونه ای بود که القای تلخی را به مجموعه نمی داد. دکتر ویژه با وجود خستگی و فشارهای زیاد چند سال در کنار ما بودند.


وی در ادامه تاکید کرد: تمام آنچه که گفته شد گوشه ای از تلاش های دکتر ویژه بود و من هر وقت تلاش هایشان را مرور می کنم به این نتیجه می رسم. ایشان با حضورشان هر روز دانشگاه را در عین سلامت و قانونمندی یک قدم به پیش می بردند. همه تلاش های ایشان را ذهنم یاری نمی کند که بیان کنم ولی دوستان بدانند در هر روز یک اتفاق مثبت برای دانشگاه افتاد. حتی سه پروژۀ باقی مانده از دورۀ دکتر ویژه به نقطۀ نهایی رسیده است. در پروژۀ دانشکدۀ تربیت بدنی 90درصد کار  انجام شده و در پروژۀ باغ سیب هم مجوز گرفته شده است. نهال ها و دیوارها خریداری شده و آن هم به نقطۀ نهایی رسیده است. پروژۀ دانشکدۀ الهیات هم ممکن است تغییراتی در کاربری آن ایجاد شود (البته در حال حاضر به پروژۀ دانشکده الهیات موسوم است) و کارهای آن هم در حال انجام است که به نتیجه می رسد. زمینه ها و مبانی اصلی کارهای آن فراهم شده است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: لازم است به خاطر این خدمات و روح مثبتی که به شخص بنده و دانشگاه تزریق کردند و سلامت و نقش تاثیرگذاری که داشتند از آقای دکتر ویژه تشکر کنم. زمانی که احساس کردم ایشان عزمشان به رفتن جزم است، جایز نبود اینقدر فشار را به رغم میل باطنیشان تحمل کنند. دنبال استادانی می گشتم که نگاه برنامه محور داشته باشد و با این منابع، امکانات و نیروی انسانی برنامه ای را تنظیم کنند که از نقطۀ الف به نقطۀ ب حرکت کنیم.


سلیمی افزود: دیگر اینکه در این حوزه تجربه داشته باشد و سومین نکته تخصص مبتنی بر این کار را داشته باشد. طبیعتاً این تخصص در دانشکده مدیریت و حسابداری بود. این کاری که در معاونت توسعۀ ما انجام می شود اسم تخصصی اش، مدیریت دولتی است و آقای دکتر حسین پور رشته شان در همین حوزه بود.



دانشگاه هنوز هم رو به ساخت و ساز و توسعه است



او در ادامه بیان کرد: من در گفت و گو هایی که با ایشان داشتم نگاه کاملاً برنامه محور داشتند و نکاتی که من ذکر می کردم کاملاً منطبق با برنامۀ ایشان بود. سوم اینکه همه ما دانشگاهی هستیم و یک شأنی برای خود قائلیم. شأن بزرگتر، پیگیری مسائل دانشگاه است. من از گذشتۀ آقای دکتر حسین پور تحقیق کردم و پی بردم ایشان از افرادی هستند که هم شأن بزرگ علمی دارند و هم از پیگیری کردن منافع دانشگاه حتی در جاهایی که در شأن اعضای هیئت علمی نباشد هیچ ابایی ندارند. من این ویژگی را در آقای دکتر حسین پور یافتم که علیرغم تمام دشواری های که درون دستگاه های اجرایی دارد، انجام می دهد و انگیزۀ پیگیری این مسائل را دارند.


سلیمی با اشاره به حسن خلق و حسن رفتار حسین پور، معاون جدید توسعه و مدیریت منابع دانشگاه تصریح کرد: سلامت نفس ایشان به گونه ای بود که من احساس کردم اگر این زحمت را به دوش شان بگذاریم میراث مثبت دوران آقای دکتر ویژه را حفظ می کنند و هم پیگیری های انجام دهند که بسیاری از کارهایی که ایشان شروع کردند را در مدت کوتاهی به نتیجه برسانند. می توانند بخشی از فشارهای معاونت توسعه و مدیریت منابع را بردارند و همۀ فشارها و تلخی ها به مدیران زیرمجموعه شان منتقل نمی کند.


او گفت: بنابراین از آقای دکتر حسین پور که هم تخصص این امر را دارند و هم تجربۀ کار کردن در سمت معاون عمرانی را داشته اند و چند سال رئیس دانشگاه آزاد مرند هم بوده اند و در آنجا دانشگاه بسیار خوبی را ساخته اند و شبکۀ ارتباطی بسیار نزدیکی با دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، سازمان امور اداری استخدامی کشور به علت تخصصشان دارند و هم با نگاهی که نسبت به تامین مالی زیرساخت های دانشگاه در خارج از سرمایه گذاری های دولتی دارند، با تمام این ویژگی ها احساس کردم که می توانند در این زمینه پیگیری کنند و التهابات موجود در مجموعه را کاهش دهند.


سلیمی تصریح کرد: علیرغم شرایط سخت درون کشور، بتوانیم توسعۀ دانشگاه را بر اساس برنامۀ مدونی که داریم به جلو ببریم. من واقعاً از آقای دکتر حسین پور تشکر می کنم که در این شرایط سخت در دانشگاهی که رو به ساختن و توسعه است، قبول مسئولیت کردند. دانشگاه هایی هستند که از معاونان خود در حوزه های اداری و مالی، فقط خواستار حفظ وضع موجود هستند. ولی ما نمی توانیم؛ ما یک فرصت یک الی دو سال داریم تا باقی ماندۀ توسعه خودمان را انجام دهیم. وضعیت یک الی دو سال آیندۀ کشور مشخص نیست. در این شرایط قبول مسئولیت کار ایثارگرانه ای است که آقای دکتر پذیرفتند و من از حضورشان تشکر می کنم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: امیدوارم که در دوران مدیریت دکتر حسین پور شاهد رشد شتابان در دانشگاه باشیم و طبیعتاً علیرغم کمبود منابع، دوران مدیریت متمرکز هم تمام شده است. یکی از کارهایی که دکتر حسین پور به بنده قول داده اند، دادن پکیج تفویض اختیار به هر دانشکده است تا دانشکده ها بتواند به مقدار ظرفیت هایشان مسائل خودشان را در درون خودشان در چارچوب قانون حل کنند و این باعث می شود توان عملیاتی رؤسای دانشکده ها بالاتر برود. ما برای آن دورۀ اولیه جهش رو به جلو ناگزیر بودیم امکانات دانشگاه را متمرکز کنیم  و الان که فاز اول آن تقریباً به اتمام رسیده است، می توانیم این تفویض اختیار را انجام دهیم. انشالله آقای دکتر زمینۀ این تفویض اختیار را در دانشگاه فراهم خواهند کرد.


سلیمی در پایان تاکید کرد: من از لحاظ فردی و سازمانی آقای دکتر ویژه را رها نخواهم کرد و همیشه یک یار و دوست نزدیک برایم بوده اند و خواهند بود. من مطمئن بودم نمی توانم خدمات دکتر را به خوبی بیان کنم ولی تنها یک جمله می توانم بگویم که از صمیم قلب دوستار ایشان هستم و سپاس گزار زحمات ایشان هستم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار