۰۴ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۶۶۵۹۳
valdin-farzandan-allamehe-farrhanghi-iranzadeh (25)

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: علامه اقبال از چهره‌های ممتاز و هویت‌ساز فرهنگ شرقی است و اکنون به بازخوانی و نقد میراث فرهنگی و ادبی خودمان ازجمله اقبال در جهان متکثر و جدید نیازمندیم.


به گزارش خبرنگار عطنا، نعمت‌الله ایرانزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طباطبائی و دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه در همایش «بازسازی جامعه مسلمانان در افکار علامه اقبال: چالش‌ها و رویکردها» که یکم و دوم آذرماه به دعوت و همت دانشگاه «نومل اسلام‌آباد پاکستان» برگزار شد، حضور یافت.


نعمت‌الله ایرانزاده در سخنرانی خود در این همایش این پرسش را مطرح کرد که علامه اقبال در زمانه ما به چه‌کار آید و اکنون چه بهره‌ای می‌توان از افکار و آثار فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایشان برد و در مواجهه با فرهنگ جهانی و گفت‌وگو با فرهنگ‌های دیگر چگونه می‌توان از این افکار و آثار استفاده کرد.


وی به نقش برجسته علامه اقبال در تخلیق انسان و شکل‌گیری امت انسانی و اسلامی اشاره و تأکید کرد: علامه اقبال از چهره‌های ممتاز و هویت‌ساز فرهنگ شرقی است و اکنون به بازخوانی و نقد میراث فرهنگی و ادبی خودمان ازجمله اقبال در جهان متکثر و جدید نیازمندیم.


ایرانزاده افزود: در حال حاضر می‌توان به آرای علامه اقبال به‌مثابه یکی از نظریه‌های بومی شکل‌گرفته متناسب با زیست اجتماعی سازگار با فرهنگ اسلامی، بومی و منطقه‌ای مراجعه کرد و با دید انتقادی آن را خواند.


دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر ضرورت نیاز به مطالعات تطبیقی، بینا رشته‌ای و بینا فرهنگی برای شناخت دقیق و بازشناسی علامه اقبال اضافه کرد: علامه اقبال ازجمله شاعرانی است که در شعرش می‌توان از صداقت تخیل و تصویر، به انگاره‌های فکری – فرهنگی جهان‌شمول راه یافت.


وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در شعرهای اقبال موتیف‌های (بن‌مایه‌های) گفت‌وگو، صلح، فرهنگ، اراده‌ی انسان، بیان اصالت عشق و نگاه آرمان‌شهری بازنمایی شده است.


ایرانزاده در پایان تصریح کرد: اقبال باقدرت تخیل و تأمل و با ابتکار، تصاویر شعری را با فلسفه و تفکر، پیوند سرشتین داده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار