۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۶۶۰۹۴
نشست خبری همایش ملی «یکسال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها»

مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد تحولات اجتماعی فراوانی بودیم، بیان کرد: کمک‌های گسترده مردم در زلزله کرمانشاه از نظر کارشناسان علوم اجتماعی یک پدیده جدید است که در گذشته هیچ وقت در جامعه ایران مشاهده نشد بود و این امر اهمیت بررسی علمی این مسئله از بعد علوم اجتماعی را بیشتر می‌کند.


به گزارش خبرنگار عطنا، علی انتظاری، مدیر گروه رشته پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در جمع خبرنگاران در سالن شهید ارشاد دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه، در رابطه با این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش کمک‌رسانی پایدار به آسیب‌دیدگان سوانح طبیعی اعم از سیل و زلزله و سایر حوادث از این قبیل است.


وی با بیان اینکه همایش «یکسال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها» در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه 29 و 30 آبان ماه در حال برگزاری است، اظهار کرد: در اکثر حوادث و سوانح طبیعی، دانشگاهیان همواره جزء اولین یاری‌رسانان به آسیب‌دیدگان حوداث طبیعی بوده‌اند، در زلزله کرمانشاه که سال گذشته رخ داد مثل همیشه دانشگاهیان در کنار زلزله‌زدگان بودند و با کمک‌های مادی و معنوی خود این حضور را اعلام کردند.


دبیر علمی این همایش خاطرنشان کرد: استفاده از تجربیات حاصل از کمک‌رسانی‌ها و حضور افراد دانشگاهی در این مناطق می‌تواند در زمینه سیاست‌گذاری در بخش امدادرسانی مؤثر باشد.


وی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد تحولات اجتماعی فراوانی بودیم، افزود: کمک‌های گسترده مردم در زلزله کرمانشاه از نظر کارشناسان علوم اجتماعی یک پدیده جدید است که در گذشته هیچ وقت در جامعه ایران مشاهده نشده بود و این مسئله اهمیت بررسی علمی این مسئله از بعد علوم اجتماعی را بیشتر می‌کند.


مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی علامه طباطبائی با بیان اینکه نهادهای مدیریتی و اجرایی برخلاف تصور ما از این همایش استقبال چندانی نکردند، گفت: تصور ما این بود که این همایش برای دانشگاهی بودن خود، می‌تواند نهادهای اجرایی را به‌نوعی نمایندگی کند ولی با استقبال کمی روبرو شدیم.


وی تصریح کرد: یکی از مسائل مورد بررسی ما عملکرد نهادهای اجرایی در فرایند کمک‌رسانی با توجه به محوریت دانش است، یعنی باید بررسی شود که فعالیت نهادهای اجرایی در بعد امدادرسانی چقدر دانش‌محور بوده است اما متأسفانه برخی مسئولان نهاد‌های اجرایی تمایل کمی نسبت به حل موضوعات به واسطه روش‌های علمی دارند.


انتظاری با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی متولی این همایش است، تأکید کرد: البته مرکز مطالعات شهری و دانشگاه تهران نیز در این امر ما را یاری رسانده‌اند اما اکثر کارها بر دوش ما بود.


دبیر همایش ملی «یک سال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها» کار علمی را وظیفه دانشگاهیان برشمرد و خاطرنشان کرد: ما بر اساس احساس وظیفه‌ای که داشتیم کارها را پیش بردیم، خوشبختانه یک سالی است که دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران در زمینه زلزله کرمانشاه فعالیت‌های علمی قابل‌توجهی را شروع کرده‌اند که در این همایش ماحصل آن را خواهیم دید.



110 مقاله و چکیده برای این همایش ارسال‌شده است



مدیر گروه رشته پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بیش از 110 مقاله و چکیده برای این همایش ارسال‌شده که تعدادی از آنها در 12 پنل علمی ارائه خواهند شد،‌ گفت: تلاش ما بر این بوده است که ترکیبی از سخنرانی‌های علمی، مشارکت‌های دانشجویی و حضور متصدیان و متصدیان را فراهم آوریم تا نه‌فقط مسائل نظری بلکه تجربیات علمی و مشاهدات و مشارکت افراد هم موردتوجه قرار بگیرد.


وی ادامه داد: هدف ما این است در قالب پنل‌های دوازده‌گانه به بسته و پیشنهاد‌های سیاستی برسیم و مجموعه اینها را به‌صورت بسته پیشنهاد‌های سیاستی باهدف امدادرسانی پایدار ارائه دهیم تا در زمان آسیب‌ها و سوانح طبیعی از آنها استفاده شود.


انتظاری درباره موضوعات پنل‌ها نیز اظهار کرد: ابعاد اجتماعی زلزله، پیامدهای فرهنگی زلزله، زلزله و رسانه‌ها، سیاست‌گذاری اجتماعی و بحران‌های طبیعی، زن و خانواده در زلزله، مداخلات مددکاری اجتماعی در زلزله، مدیریت بحران در فرآیند بازسازی پس از زلزله، انطباق‌پذیری و آسیب‌های روانی زلزله‌زدگان، تجربه زیسته کنشگران اجتماعی در زلزله کرمانشاه، تاریخ شفاهی زلزله کرمانشاه، مشارکت‌های داوطلبانه و خیریه در زلزله کرمانشاه و فعالان اجتماعی و سلبریتی‌ها در این زلزله ازجمله ابعادی است که در این پنل‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه این به‌رغم تلخی‌های زلزله کرمانشاه باعث وحدت و همبستگی ملی شد، گفت: این حادثه فرصتی را برای پژوهش‌های بومی فراهم کرد، مخاطب ما در این همایش در درجه اول استادان، دانشجویان، مدیران اجرایی، مسئولان و کارشناسان امدادرسانی و نهادهای مدیریتی و سیاست‌گذاری هستند.



تلاش برای فهم بُعد جامعه‌شناختی زلزله کرمانشاه



در ادامه ستار پروین، عضو هیئت‌علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی هم در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا تلاش کردیم این همایش در کرمانشاه برگزار شود به‌دلیل اینکه این حق مردم زلزله‌زده کرمانشاه بود که همایش در آن شهر برگزار شود اما با کم‌توجهی استاندار کرمانشاه و دانشگاه این استان ترجیح دادیم همایش را در همین تهران برگزار کنیم.


وی با بیان اینکه تلاش این همایش فهم علمی و جامعه‌شناختی حادثه زلزله کرمانشاه است، گفت: باید جنبه‌های مثبت و منفی زلزله کرمانشاه و کمک‌های مردمی و غیررسمی موردبررسی علمی و کارشناسی قرار بگیرد تا با ایده گرفتن از تجارب حاصل از این حادثه در بلایی طبیعی از تجربیات آن در امر امدادرسانی استفاده شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار