۲۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۹:۰۱
کد خبر: ۲۶۵۸۴۹
حسین کلباسی‌اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی

استاد‌تمام فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی به برنامه‌های این دانشگاه در زمینه چهلمین سالگرد علامه طباطبائی در سال 1400 اشاره کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبائی از همین امسال با تمام قوا در پی تدارک مراسم چهلمین سالگرد بزرگداشت مرحوم علامه طباطبائی است.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، دوشنبه 21 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه «همایش سالانه یادمان علامه سیدمحمدحسین طباطبائی» با موضوع «تشیع و مختصات فرهنگ شیعی» که با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، (گزارش تصویری) اظهار کرد: آثاری که از علامه طباطبائی تابه‌حال چاپ نشده است، با همیاری خانواده و دوستان ایشان و باهمت دانشگاه علامه طباطبائی در حال گردآوری و چاپ است.


وی ضمن تشکر از تمام مجریان برگزاری این همایش، افزود: نهادهایی ازجمله مجمع عالی حکمت اسلامی در قم، پژوهشگاه فرهنگی اندیشه‌ اسلامی، ‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه برای برگزاری این همایش مشارکت صمیمانه و مشتاقانه داشتند.


کلباسی‌اشتری در ادامه از برنامه‌های در دست اجرای دانشگاه علامه طباطبائی گفت و خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم دانشگاه علامه طباطبائی را قطب علامه‌پژوهی و همچنین مرکز و محور مطالعاتی علوم انسانی کنیم و البته امیدواریم بتوانیم که این وظیفه خطیر را برعهده بگیریم.



ترجمه آثار مرحوم علامه طباطبائی به زبان‌های زنده دنیا است



وی افزود: برنامه بعدی ما ترجمه آثار مرحوم علامه طباطبائی به زبان‌های زنده دنیا است. با توجه به توان قابل‌ملاحظه‌ دانشگاه علامه طباطبائی در برگردان متون تخصصی، به‌زودی قدم‌های ابتدایی این کار را برمی‌داریم.


کلباسی‌اشتری برنامه دیگر دانشگاه علامه طباطبائی را که در حال انجام است، نشر آثار این استاد مرحوم خواند و توضیح داد: با همکاری خانواده و دوستان علامه طباطبائی مجموعه‌ای از نوشته‌های علامه که هنوز منتشر نشده در حال آماده‌سازی است. بعد از تفکیک و بررسی‌ها دانشگاه علامه طباطبائی آنها را منتشر می‌کند و به مجموعه آثار گران‌بهای علامه طباطبائی اضافه ‌خواهد شد.


وی در پایان سخنان خود به ویژگی‌های شخصیتی این استاد فرزانه اشاره کرد و گفت: در وصف مرحوم علامه طباطبائی کم است که بگویم کم‌نظیر بودند بلکه ایشان نظیر نداشتند.‌ضمن‌آنکه سال‌ها صبر بباید پدر پیر فلک را که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید.



علومی‌یزدی: ثبت و اجرای جایزه‌ بین‌المللی علامه طباطبائی



حمیدرضا علومی‌یزدی‌، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این مراسم ضمن تشکر از تمام کسانی که دانشگاه علامه را در برگزاری این همایش یاری کردند، گفت: با شما پیمان می‌بندم که این آیین را مداوم و به‌صورت سالانه ادامه خواهیم داد.


وی با اشاره به اینکه در این همایش تمام به‌‌وصف نیکی‌ و تحلیل آرای علامه طباطبائی سپری شد، گفت: به یاد مرحوم علامه طباطبائی که صبح تا شب یاد او بر زبان ما بود و از فیض وجودشان بهره بردیم، بازهم می‌توان سخن گفت. ضمن‌آنکه از تمام کسانی که این فرصت را برای ما ایجاد کردند، تمام نامداران، علامه‌شناسان و صاحب‌نظران که در این بزرگداشت ادای دین کردند، تشکر می‌کنم.


علومی‌یزدی در ادامه بیان کرد: با شما پیمان می‌بندم که این آیین را مداوم و سالانه ادامه خواهیم داد. حضور من در اینجا فقط برای تشکر از تمام عزیزانی است که با تلاش بسیار، این مراسم را در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کرده‌اند.


وی همچنین برخی از برنامه‌های آینده دانشگاه علامه طباطبائی را اعلام کرد و گفت: قول می‌دهیم که جایزه‌ بین‌المللی علامه طباطبائی در این دانشگاه ثبت و اجرا شود و سالانه یادمان علامه طباطبائی را برگزار خواهیم کرد و همین‌طور در سال 1400 همایش بین‌المللی علامه طباطبائی را با حضور علامه‌پژوهان سراسر دنیا، برگزار می‌شود


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: لازم است به دوستان یادآوری کنم که این هفته را هفته‌ گرامیداشت علامه طباطبائی قرار داده‌ایم و به این مناسبت تمام دانشکده‌ها در موضوع تخصصی خودشان یک نشست با محوریت افکار علامه طباطبائی برگزار می‌کنند.


علومی‌یزدی در پایان سخنان خود بیان کرد: بعضی از این بزرگداشت‌ها به هفته‌ آینده موکول شد و یادمان امروز نیز بخشی از همان برنامه بود و قسمت سوم برنامه، در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری است که دوره‌ معرفت‌افزایی و دانش‌افزایی دانشگاه علامه طباطبائی را به منظومه‌ فکری علامه اختصاص داده‌اند که این کار ابتکاری جالب است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار