۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۶۴۹۵۲
zahedi-madad kari (6)

مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه 60 سال مددکاری در ایران در همایش ملی «مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: توانمند‌سازی انسان‌ها هدف مشترک توسعه‌پایدار و مددکاری اجتماعی است و از این رو یکی از حرفه‌های اصلی برای توسعه‌پایدار، مددکاری اجتماعی است.


به گزارش خبرنگار عطنا، محمد زاهدی‌اصل، ۱۹ آبان‌ماه در نشست خبری همایش ملی مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار (از نظریه تا عمل) در سازمان بهزیستی کشور، گفت: خود همایش به‌ذات هدف نیست، بلکه ابزار و وسیله‌ای است برای اینکه ما بتوانیم به نکاتی که پیش‌بینی کردیم، برسیم و این همایش یک تلنگری به مسئولان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط است تا از مددکاران اجتماعی به‌شایستگی کمک بگیرند.


وی افزود: همچنین این همایش نوعی اطلاع‌رسانی به جامعه نیز هست، اکنون مددکاری در کشور ما 60 ساله شد، یکی از مسائلی مورد بررسی این همایش این است که ببینیم که پس از گذشت 60 سال مددکاری در ایران، اکنون در چه وضعیتی قرار داریم.


زاهدی‌اصل با بیان اینکه در این همایش باید وضعیت مددکاری در کشور را آسیب‌شناسی کنیم، اظهار کرد: با آسیب‌شناسی مددکاری اجتماعی می‌توانیم برنامه‌های بهتری برای ارتقای این حرفه در دو حوزه اجرا و دانش داشته باشیم.


مدیرگروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دو نهاد دانشگاه و سازمان بهزیستی از محورهای اصلی این همایش هستند، گفت: سازمان بهزیستی اصلی‌ترین حوزه فعالیت مددکاری کشور است، بنابراین هر وضعیتی که دانش‌آموختگان در سازمان بهزیستی داشته باشند، سازمان‌های دیگر هم به آن نگاه می‌کنند.



دانشگاه علامه طباطبائی متولی رشته مددکاری در کشور



وی در همین راستا ادامه داد: براین اساس سازمان بهزیستی متولی مددکاری اجتماعی در کشور است و همین‌طور دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان متولی این رشته در کشور شناخته می‌شود که در کنار سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی اجرایی قرار می‌گیرد.


مدیرگروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در همین راستا همه سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها همدل شده‌اند و ماه‌ها تلاش شده است تا این همایش به این مرحله برسد.


وی اضافه کرد: این همایش آموزش و یادگیری خوبی برای مسئولان اجرایی، دانش‌آموختگان و کارشناسان این حوزه است که سود همه اینها به جامعه هدف برمی‌گردد و برای جامعه هدف آن نیز دو بخش را می‌توان در نظر گرفت که یکی از آن جامعه هدفی است که بخش بزرگی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهد.


زاهدی‌اصل افزود: گروه دیگر کل جامعه است که در دنیای امروز مددکاری اجتماعی نه فقط تنها منحصر به افراد و گروه‌های ویژه، بلکه برای همه افراد جامعه است، هر انسانی ممکن است در مسیر زندگی‌ خود با توجه موانعی، نیازمند یاری و خدمات مددکاری باشد.



12 پنل تخصصی طی دو روز همایش ملی «مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار»



وی با اشاره به برنامه‌های این همایش، تصریح کرد: در دو روز همایش 12 پنل تخصصی، یک افتتاحیه، یک اختتامیه خواهیم داشت، پنل‌های 12 گانه تقریباً همه حوزه‌های مددکاری اجتماعی از جمله آموزش و پرورش، خانواده، محیط کار را شامل می‌شوند.


مدیرگروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در افتتاحیه این همایش نیز رئیس سازمان بهزیستی کشور، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در کنار مدیران دیگری از بنیاد شهید و قوه‌ قضائیه حضور خواهند داشت.


وی با اشاره به تحریم‌ها و اهمیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اظهار کرد: در بعضی از زمینه‌ها تا جایی توانستیم صرفه‌جویی کردیم، مثلاً طبق عرف همایش‌ها باید تعداد زیادی کارت دعوت فرستاده ‌شود که ما این مسئله را به حداقل رساندیم و حتی چاپ چکیده را به شکل محدود انجام دادیم و چکیده‌ها در فضای مجازی قرار گرفته است، همچنین تبلیغات برای حضور در این همایش نیز در فضای مجازی انجام شده است.


این استاد مددکاری افزود: بعد از افتتاحیه همایش، سخنرانی‌های مهم را پیاده کرده و برای استفاده در دسترس افراد و مسئولان قرار می‌دهیم، همچنین مقالات مهم را در یک ویژه‌نامه چاپ خواهیم کرد.



انسان محور مشترک توسعه و مددکاری اجتماعی



زاهدی اصل خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های ما در این همایش بهانه‌ای برای تقویت فضای علمی و اجرایی مددکاری کشور است، امیدواریم با این همایش فضا برای انجام پژوهش‌های علمی در این حوزه بهتر شود.


مدیرگروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دیگر سخنانش، گفت: وقتی ما از مفهوم توسعه پایدار صحبت می‌کنیم، محورش انسان است، انسان هم عامل توسعه است و هم توسعه برای انسان است. ضمن‌آنکه انسان باید با تلاش بتواند زمینه و بسترها را برای توسعه فراهم کند، بنابراین یک محور مشترکی بین مددکاری اجتماعی و فرآیند توسعه وجود دارد. محور مشترک این دو انسان است و انسان زیر ساخت توسعه و مددکاری اجتماعی است.


زاهدی‌اصل در پایان گفت: مددکاری اجتماعی یکی از ابزار اثرگذار در فرآیند توسعه است، بنابراین لازمه توسعه پایدار، این است که علاوه بر ماندگاری به نسل‌های آینده نیز توجه شود، یکی از حرفه‌های اصلی مهم برای توسعه پایدار مددکاری اجتماعی است. به دلیل اینکه تلاش این حرفه برای توانمندسازی انسان‌ها و خانواده‌ها است.


گفتنی است، همایش ملی مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار (از نظریه تا عمل) روزهای 22 و 23 آبان‌ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار