۰۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱
کد خبر: ۲۶۳۴۴۸
محمدحسین پناهی در نشست «سیاست و هویت دایاسپورای ایرانی»

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این که مشارکت بانوان در استادیوم های ورزشی حتی قادر خواهد بود تا از بسیاری ناهنجاری ها بکاهد و محیط مدنی تری را در ورزشگاه‌ها حاکم سازد، گفت: مشارکت ورزشی بانوان را می توان با آموزش ها و تمهیداتی لازم به گونه ای ساماندهی کرد که از بروز ناهنجاری ها نیز پیشگیری شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، دیدار دوستانه ایران و بولیوی، موضوع حاشیه ای مهمی را به همراه داشت و آن ورود شماری از بانوان به ورزشگاه آزادی برای تماشای این دیدار بود. تدارک و سازماندهی فدراسیون فوتبال برای فراهم آوردن بستر این حضور، گواهی بر جدی بودن عزم و اراده مسوولان مربوطه و متولیان امر در ارتباط با حل مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این، حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای فوتبال بسیار کم‌سابقه به شمار می رفت.


در این میان عزم جدی مدیران ورزشی درباره بازنگری در محدودیت‌های جنسیتی حاکم بر تماشاگران فوتبال را می توان از اظهارنظرها و اقدامات آنها در این راستا دریافت که از آن جمله باید به ابراز امیدواری «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان در خصوص امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تماشای خانوادگی مسابقات ایران در جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی، استفاده از گوینده خانم برای اعلام اطلاعات مسابقه به حضار در دربی تهران و حضور پلیس زن در فضای بیرون از استادیوم اشاره کرد، اتفاق هایی که هرکدام نوید دهند حضور بانوان در آینده ای نه چندان دور در ورزشگاه ها است.


هرچند استادیوم‌های ایران برای اینکه بتوانند در کنار مردان، میزبان بانوان نیز باشند به تجهیزات بسیاری نیازمند هستند، در این میان باید از تفکیک ورودی‌ها، صندلی‌ها و بهسازی امکانات بهداشتی باید به عنوان ابتدایی ترین امکانات و نیازهای ورزشگاه ها نام برد که می بایست به موازات تهران در دیگر شهرهای کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.


پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا نظرات «محمدحسین پناهی» استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی را در ارتباط با مطالبه بانوان برای حضور در ورزشگاه ها جویا شد.



حضور در ورزشگاه ها؛ مطالبه جدی بانوان


پیامدهای مثبت و منفی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، مساله ای وسیع و دامنه دار به شمار می رود. جامعه ایران با تجربه تغییرات بسیار زیاد به طرف یک جامعه مدرن حرکت می کند و در این شرایط اقشار مختلف اجتماعی، تحت شرایط خاص، نیازهای جدیدی می یابند و اوقات فراغت بیشتری به دست می آورند که باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد و تمام این عوامل باعث می شود تا ورزش جایگاه برجسته خود را به عنوان یک فعالیت اجتماعی و فرهنگی مهم در جامعه بیابد و در این میان نمی‌توان قشر و اقشاری را از این نوع فعالیت ها در سطوح مختلف در قالب فعال ورزشی و مشارکت در امور ورزشی محروم کرد. این احساس محرومیت با پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زیادی همراه است به خصوص اگر این محرومیت درباره قشر بزرگی چون بانوان باشد که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.



 ارتباط نشاط جمعی با فعالیت های اجتماعی


یکی از آثاری که ورزش برای ورزشکاران و افرادی که در این حوزه مشارکت های مختلفی دارند، ایجاد می کند، شادی و شادابی در جامعه است و سلب این امتیاز از بخشی از جامعه، شرایط را برای محرومیت آنها از شادی و نشاط فراهم می آورد که این امر آثار منفی بسیاری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد. البته مسیر فعالیت های ورزشی بانوان تا میزانی هموار شده و این امر شور و نشاط خاصی را به جامعه زنان بخشیده است، هرچند که تاکنون آنان به جایگاه مناسب خود دست نیافته اند، حال اگر محرومیت چنین مشارکتی در یک ورزش عامه‌پسند مانند فوتبال برای قشر بزرگی مانند بانوان اعمال شود، آثار منفی بسیاری در روحیه و شادی جمعی و فردی آنان برجای خواهد گذاشت و بنابراین از منظر ایجاد شرایط شادی و شادابی در سطح فردی و اجتماعی قابل توجیه نیست.



حضور زنان در ورزشگاه؛ نیازمند اجماع علمای دینی


افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند بیشتر بر جنبه شرعی آن تاکید دارند و در این ارتباط بحث های جدی وجود دارد. بنابراین باید برای این موضوع با توجه به شرایط موجود یک نوع اجماع میان علمای دینی به وجود بیاید و آنها در ارتباط با شرعی بودن یا نبودن این مساله یک تصمیم گیری جدی انجام دهند تا برپایه شرایط، تغییرات اجتماعی و نیازهای جامعه تفاهم و اجتماعی در این خصوص حاصل شود.



 نقش موثر رسانه ها در بیان مطالبات بانوان


حضور در ورزشگاه ها به عنوان یک مطالبه جدی از طرف قشر زنان، مطرح شده است و رسانه ها می توانند نقش موثری را در این زمینه بازی کنند اما به دلیل وجود محدودیت‌هایی که تاکنون بوده، حق مطلب در این باره و همچنین ورزش بانوان در رسانه‌ها بیان نشده است و این امر نادیده گرفتن و حتی چشم پوشی از واقعیت‌های ورزشی بانوان را به ذهن متبادر می سازد. گاهی مشاهده می شود که رسانه ها به خصوص رسانه های تصویری بسیار ناشیانه و غیرمعقول با این مساله برخورد می‌کنند به عنوان مثال زمانی که در اخبار ورزشی از موفقیت‌های ورزشی زنان سخن به میان می آید، تصاویر ورزشی مردان را پخش می کنند.



ضرورت فرهنگ سازی در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها


مساله ای که در صورت تحقق و حضور مداوم بانوان در ورزشگاه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، چگونگی رفتار و دوری از پیامدهای منفی این مقوله محسوب می شود که موضوع مهمی به شمار می رود و نگرانی هایی نیز در این زمینه وجود دارد که حضور بانوان در ورزشگاه های ورزشی به ناهنجاری هایی از طرف خود بانوان و آقایان بیانجامد، بنابراین می بایست که مشارکت ورزشی بانوان در این شرایط همراه با برخی آموزش ها و تمهیدات لازم صورت پذیرد تا در این فضا ناهنجاری هایی وجود نداشته باشد. در این میان گام نخست، اقدامات کالبدی هستند و باید شرایط استادیوم‌ها به گونه ای باشد که باعث ناهنجاری ها نشود و بخشی از این امر نیز فرهنگی است و باید فرهنگ مشارکت سالم در این مجموعه ها تعریف و برپایه آن آموزش های لازم به مردم داده شود.


هرچند تا زمانی که این حضور صورت نپذیرد و ابعاد مختلف آن دیده نشود نمی توان برای آن الگوسازی کرد اما موقعی که مشارکت اتفاق افتاد در صورت بروز ناهنجاری هایی می توان برای رویارویی با آن، راهکاری اندیشید و به نظر می رسد که مشارکت بانوان در استادیوم های ورزشی حتی قادر خواهد بود تا از بسیاری ناهنجاری ها بکاهد و محیط مدنی تری را در ورزشگاه‌ها حاکم سازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار