۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۶۲۶۴۵
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه «نگارستان» عملاً بخشی از مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان را پاسخ می‌دهیم، بیان کرد: ما به‌عنوان وزارت علوم از نهادهای بیرون از دانشگاه خواسته‌ایم که به محیط دانشگاه ورود پیدا نکنند و این موضوع را به عهده ما بگذارند.


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر غلامرضا غفاری اول آبان‌ماه در نشست شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی که در سالن شورای ریاست این دانشگاه برگزار شد، (گزارش تصویری) گفت: از مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی برای راه‌اندازی سامانه فرهنگی «نگارستان»، تشکر می‌کنم.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای پاسخگوی دغدغه‌ها و انتظارات دانشجویانی است که انتظار دارند کارهای آنها در امور فرهنگی به‌سرعت انجام بشود، افزود: این سامانه چند کارویژه را به‌همراه دارد که شامل تسهیل، تسریع و انتظام‌بخشی نسبت به ثبت‌هایی که صورت می‌گیرد و به‌خصوص در زمینه درخواست‌های دانشجویان، بسیار مؤثر است.


غفاری تصریح کرد:‌ تجربه نشان داده است که اجرای چنین برنامه‌هایی که به‌سرعت نیز با موفقیت‌هایی همراه است، مورد استقبال سایر دانشگاه‌ها هم قرار می‌گیرد و سامانه‌های مربوط را دریافت می‌کنند.



با راه‌اندازی سامانه نگارستان عملاً بخشی از مطالبات دانشجویان را پاسخ می‌دهیم



وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه نگارستان عملاً بخشی از مطالبات دانشجویان را پاسخ می‌دهیم، گفت: این سامانه رونق بیشتری را برای فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها فراهم می‌کند و امیدواریم که به بهترین شیوه نیز از این سامانه در دانشگاه علامه طباطبائی استفاده شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه در دنیای امروز با کارکرد ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم که معطوف به مسئولیت‌های اجتماعی آنان است، اظهار کرد: در کنار دانشگاه‌ها، بخش‌هایی را متشکل از افراد متخصص فعال کرده‌اند تا داشته‌های مختلف جامعه را به دانشگاهیان نشان بدهند.


وی اضافه کرد: این بخش‌ها در کنار دانشگاه‌ها موضوعاتی را موردبررسی قرار می‌دهند، مجموعه‌های این‌چنینی که التزام‌های خاص خودشان را دارند و در قالب چهارچوب‌های معین و تعریف‌شده این امکان را فراهم می‌کنند که نخبگان جامعه در خصوص موضوعاتی که مهم نیز هستند، بحث‌های خودشان را مطرح کنند تا بسیار مؤثر باشد.


غفاری با اشاره به تلاش مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی و معاونت فرهنگی در شورای فرهنگی این دانشگاه، گفت: فعالیت‌های انجام شده حاصل تلاش مجموعه‌ای از عزیزان در بخش‌های مختلف است.


بخش حقوقی دانشگاه علامه طباطبائی به ما در زمینه اصلاح آیین‌نامه‌ها کمک می‌کنند



وی افزود: ما بر اساس مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها فعالیت می‌کنیم و طبیعتاً خود این موارد نیز بر اساس برخی مسائل باید هر از چند گاهی مورد بازنگری قرار بگیرند تا کاستی‌های آن برطرف شود.


غفاری با بیان اینکه وقتی در میدان عمل و تجربه با برخی فعالیت‌هایی رو‌به‌رو می‌شویم، کاستی‌های آیین‌نامه‌ها مشخص می‌شود، بیان کرد: برای رفع برخی نواقص و کاستی‌ها باید با یک نگاه تخصصی به‌ویژه در حوزه‌های حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، این آیین‌نامه‌ها در حال بررسی است.


وی با اشاره به اینکه بخش حقوقی دانشگاه علامه طباطبائی به ما در زمینه اصلاح آیین‌نامه‌ها کمک می‌کنند، گفت: به‌هرحال برای مجموع دانشگاه استقلال و فضای امن بسیار مهم است و به آن اهتمام می‌ورزد و تمام تلاش وزارتخانه و دانشگاه در پی این است که این استقلال و محیط امن برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان فراهم باشد.



حفظ استقلال و فضای امن در دانشگاه‌ها بسیار مهم است


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم حفظ استقلال و فضای امن در دانشگاه‌ها را مهم دانست و بیان کرد: برای حفظ فضای امن دانشگاه به همکاری چند طرفه نیاز داریم چون وقتی بحث‌ها در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود هم مخاطبان متعدد و گوناگونی دارد که برداشت متفاوت خود را نسبت به موضوع دارند و هم هر کدام از آنها متولی جداگانه‌ای دارد.


غفاری تأکید کرد: آنچه که مهم است حفظ خود همین فضا است و باید یک همکاری چندسویه وجود داشته باشد چراکه بحث‌هایی که در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود مخاطبان و متولیان متعدد و مختلفی دارد.



هر تشکل در دانشگاه باید دامنه فعالیت‌های خود را تعریف کند



وی افزود: هر تشکل در دانشگاه باید دامنه فعالیت‌های خود را با توجه به اساسنامه‌ای که ارائه داده است، تعریف کند و بر اساس همان نیز مأموریت‌ها، رسالت و وظایف خود را انجام دهد.


غفاری در پاسخ به سؤال کربلایی، دبیر انجمن اسلامی آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبائی مبنی بر دغدغه دانشجویان برای حضور برخی از نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها با بیان اینکه برخی از تشکل‌ها انتظار دارند در حیطه برخی از فعالیت‌های آنها که خارج از دانشگاه است، وزارتخانه و دانشگاه مربوطه ورود پیدا کند، یادآور شد: البته دانشگاه و وزارت علوم پیگیری این امور را وظیفه خود می‌داند اما باید توجه کرد که نهادهای بیرون از دانشگاه، مثلاً دستگاه‌های امنیتی نیز مأموریت‌ها و کارویژه‌های مختص به خود را دارند.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درخصوص دامنه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان، بیان کرد: ما دامنه فعالیت‌هایمان را بر اساس اساسنامه‌ای که هر تشکلی تعریفی از خودش ارائه داده و قلمرویی را که برای آن فعالیت بیان کرده، در نظر می‌گیریم؛ در بعضی اوقات با مواردی مواجه می‌شویم که فعالیتی انجام شده اما این فعالیت خارج از حیطه و قلمرو دانشگاه است و به نظر می‌رسد که به دانشگاه مربوط نیست.



با یک نوع نسل دیجیتالی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم



وی خاطرنشان کرد: بنده در زمان دانشجویی در همین دانشگاه علامه طباطبائی عضو انجمن اسلامی بودم و البته آن زمان هنوز بسیج دانشجویی تشکیل نشده بود البته بسیجی بودیم ولی از طریق همین انجمن اسلامی نیز به جنگ اعزام می‌شدیم.


غفاری با اشاره به اینکه تغییرات نسلی ایجاد شده در کشور موجب ایجاد یک نوع نسل دیجیتالی شده است، گفت:‌ البته دانشجو در چنین فضایی به‌خصوص در عرصه مجازی بی‌کار ننشسته و جدا از نوع کار و ماهیت یک نوع مشارکتی را دنبال می‌کند. ساحت و نوع این مشارکت به یک فضای دیگری رفته است، ما باید از فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت مترقی به‌خصوص در حوزه فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی استفاده کنیم


وی بیان کرد: ما می‌توانیم از طریق برنامه‌ریزی مسنجم این‌گونه مشارکت‌های مجازی دانشجویان را موردتوجه قرار داده و به‌عنوان یک فرصت از آن استفاده کنیم. ضمن‌آنکه حتی در حوزه فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها باید زمینه حضور و بروز دانشجویان را فراهم کنند.



نباید فضایی را فراهم کنیم که زیبنده دانشگاه نیست



معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه آنچه تلاش همه مجموعه‌های درون دانشگاهی است رونق بخشیدن به فضای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها است، گفت: اینکه دانشجویان نسبت به حقوق خود آگاه هستند، بسیار خوب است ولی باید به مسئولیت‌ها و وظایف متقابل بین خود و دانشگاه نیز آگاهی داشته باشند. همه ما می‌خواهیم فعالیت‌هایمان را در دانشگاه داشته باشیم و اگر به‌درستی فضا را تقسیم و بحث‌ها را مطرح کنیم، فعالیت‌ها مستمر خواهند بود. ضمن‌آنکه فضایی را فراهم کنیم که زیبنده دانشگاه نباشد.


وی با اشاره به اینکه ایجاد تعامل و گفت‌وگو بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها موجب رونق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود، افزود:‌ ما به‌عنوان وزارت علوم از نهادهای بیرون از دانشگاه خواسته‌ایم که به محیط دانشگاه ورود پیدا نکنند و این موضوع را به عهده ما بگذارند. ضمن‌آنکه خوشبختانه خیلی بحث‌های حاشیه‌ای نداریم بیشتر این بحث‌ها در بیرون دانشگاه است و به نظرم اگر آن‌هم با مراقبت لازم انجام بگیرد شاید در مسیر مشکلات کمتری مواجه باشیم.


غفاری با اشاره به اینکه هیئت سه‌ نفره‌ای متشکل از نماینده دانشگاه، وزارت علوم و نهاد رهبری در قالب هیئت نظارت درمورد برنامه‌های تشکل‌ها تصمیم می‌گیرند، گفت: این هیئت از هر نظر اختیارات کامل را دارد تا بر اساس شرایط دانشگاه در زمینه برگزار برنامه‌ها، مجوزهای لازم را صادر کند. البته هدف دانشگاه و هیئت هم این نیست که برنامه‌ها تعطیل شود بلکه سعی می‌کنند با انجام اصلاحاتی از عدم برگزاری برنامه‌ها در آینده جلوگیری شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار