۰۵ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۴۳۰۰

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یکی از دلایل ریزش در تعداد دانشجویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و تعلیق آن را تغییر مکانی دانست و گفت: قرار است نسخه بومی برای دانشجویان دانشگاه علامه طراحی شود.


111_104528
حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، در مورد وضعیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه علامه،‌ گفت: ما اخیراً جلسه‌ای داشتیم که در مورد دانشگاه علامه به چه راهکاری دست پیدا کنیم؟ دانشگاه علامه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور و بلکه جهان اسلام با 25 هزار جمعیت است که البته ظاهراً یک مقدار جمعیت آن کاهش پیدا کرده و الان 18 هزار نفر است. وی با بیان اینکه تمام دانشجویان علامه دانشجویان رشته‌های علوم اسلامی هستند، تصریح کرد: در حوزه علوم اسلامی دانشگاه علامه، به دنبال طراحی جدیدی متناسب با نیاز رشته‌های علوم اسلامی هستیم، چون بچه‌های علوم انسانی با مباحث دینی بیگانه نیستند و بیشتر از رشته‌های فنی، مهندسی و پزشکی با علوم اسلامی ارتباط دارند؛ لذا یک نسخه اختصاصی برای دانشجویان علوم انسانی لازم است. حجت‌الاسلام والمسلمین حریزاوی اظهار داشت تعلیق حوزه علوم اسلامی دانشگاه علامه به این جهت است که دوستان ما در حال مطالعه هستند و تلاش می‌کنند نسخه بومی را برای حوزه دانشجویی آن‌جا طراحی کنند، امیدواریم ان‌شاءالله طی توافقی که به تازگی انجام داده‌ایم و قرار شده یک پروژه پژوهشی اجرا شود تا اردیبهشت 95 این پروژه به اتمام برسد و برای سال تحصیلی 95 بتوانیم جذب دانشجو داشته باشیم.
تغییر مکانی، یکی از دلایل ریزش دانشجویان
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در مورد اینکه آیا این تعلیق به دلیل عدم استقبال دانشجویان بوده است؟ گفت: حوزه علامه ابتدا در پردیس المپیک تشکیل شد، بعد به تقاضای دانشجویان به دانشکده اقتصاد منتقل شد که در کنار مترو شهید بهشتی قرار داشت، عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند، در ترم گذشته این جابجایی انجام شد و یکی از دلایل ریزش ظاهراً همین جابجایی هست که مسیر برای همه دانشجویان مناسب نبود و همین الان هم در پردیس المپیک، مسیر خوبی برای رفت و آمد دانشجویان نیست، فقط آن کسانی که وسیله شخصی دارند به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند. وی در مورد استفاده از سرویس دانشگاه، بیان کرد: در روزهای پنجشنبه سرویس وجود نداشت؛ اخیراً با گفت‌وگوهایی که صورت گرفته سرویس را برای پنجشنبه هم فعال کرده‌اند. این یکی از دلایلی است و ان‌شاء‌الله برای اینکه فایده‌ای برای این تعطیلی متصور بشود، در حال انجام این طراحی هستیم که حوزه علوم اسلامی دانشگاه علامه برای سال آینده آمادگی بیشتری راه‌اندازی شود. حریزوای در مورد آمار فارغ‌التحصیلان حوزه تاکنون، گفت: آمار مشخصی نداریم چون فردی که سطح یک ما یعنی دوره عمومی را به اتمام برساند می‌تواند فارغ التحصیل شناخته شود، ولی آمار تقریبی ما حدود 50 هزار نفر از دانشجویانی است که در دوره‌های آموزشی علوم اسلامی شرکت کرده‌اند. مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در رابطه با میزان استقبال دانشجویان از حضور در حوزه دانشگاهیان اذعان داشت: جذب دانشجویان امسال تازه شروع شده است و تا 15 دی‌‌ماه ادامه دارد. الان فصل ثبت نام است که در دانشگاه‌ها در حال انجام بوده، لذا الان نمی‌توانیم قضاوتی در مورد استقبال امسال داشته باشیم، لکن در مقایسه با سال گذشته با سال ماقبل آن، رشد خوبی داشتیم. سال گذشته 3 هزار نفر در حوزه علوم اسلامی ثبت نام کردند و دو هزار و پانصد نفر در آزمون و مصاحبه قبول شدند.
نقش حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در پیوند حوزه و دانشگاه
وی با اشاره به نقش حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در پیوند حوزه و دانشگاه، افزود: قضیه پیوند حوزه و دانشگاه، از نظر ما یک روز نمادین نیست و یک برنامه عملی نیاز دارد. به نظرم عملی‌ترین کار برای پیوند حوزه و دانشگاه می‌تواند حوزه دانشجویی باشد؛ چون حقیقتاً اساتید برجسته حوزه علمیه در متن دانشگاه با عنوان حوزوی خودشان حضور دارند و دانشگاهیان هم با اختیار و علاقه به علوم دینی در اینجا ثبت نام و حضور پیدا می‌کنند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ادامه داد: ممکن است کسی بگوید که حضور روحانیون در دانشگاه‌ها قبل از حوزه دانشجویی هم بوده و به‌عنوان استاد معارف بعضی از وقت‌ها روحانیان ما در دانشگاه‌ها حضور دارند، عرض می‌کنیم بله! اما در آنجا زمینه کاری یکسری دروس اجباری است و اساتید هم، اساتید آن دانشگاه می‌شوند و دانشجو چه علاقه داشته باشد و چه نداشته باشد مجبور است این دروس را انتخاب کند و بگذراند. اما در حوزه علوم اسلامی این گونه نیست. اساتید از طرف دانشگاه موظف نیستند و دروس هم هیچ وقت اجباری نیست و دانشجو واقعاً با میل و رغبت خود در روزهای تعطیل درس می‌خواند و در مسیر تبلیغی دینی گام برمی‌دارند.
حریزاوی در مورد اعتبار مدرک اعطایی به دانشجویان از سوی حوزه دانشگاهیان، عنوان کرد: ممکن است بعضی از نهادها در مرحله‌های مربوط به گزینش به اعتماد این مدرک افراد را جذب کنند، ولی مدرک ارزش استخدامی به آن معنا که مدرک دانشگاهی یا حوزوی محسوب بشود را ندارد ولی گواهی پایان دوره آشنایی با علوم اسلامی اعطا می‌شود.
منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار