۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۵۹۱۹۷
12_4

امباپه درحالی‌که هنوز بیست سالش نشده، یك رهبر است. نمی‌تواند شكست را بپذیرد و هر كاری برای تیمش می‌كند. او از فوتبال بازی كردن لذت می‌برد و دوست دارد مردم نمایشش را تحسین كنند. به‌وضوح هر بازی بهتر از بازی قبل می‌شود و حالا هر كسی می‌تواند تشخیص بدهد كه بهترین فوتبالیست جهان در سال‌های آینده چه بازیكنی خواهد بود.


به گزارش عطنا به نقل از اعتماد، خیلی‌ها استرس داشتند فوتبال بعد از رونالدو و مسی دچار ركود شود. حق هم داشتند. رونالدو و مسی استانداردهای جدیدی در فوتبال خلق كردند و كمتر ركوردی در فوتبال جهان است كه برای یكی از آن‌ها یا به‌صورت مشترك برای جفتشان نباشد؛ اما ظهور كیلیان امباپه تا حد زیادی از این نگرانی‌ها كاسته است.


پیش‌تر تصور می‌شد این نیمار جونیور است كه خود را به‌عنوان ابرستاره بعد از مسی و رونالدو مطرح می‌كند، اما این برزیلی نتوانست روند خوبش را حفظ كند و انتخاب‌های اشتباه و خودخواهی زیاد باعث شد او از مسیر ابرستاره شدن فاصله بگیرد و در مراسم انتخاب بهترین‌های فیفا حتی یك رأی هم به او داده نشود.


گرت بیل ولزی فوق‌العاده بااستعداد است، اما او هم در مسیر تبدیل‌شدن به یك ابرستاره كم آورد و بدنش به او اجازه خودنمایی نداد. مصدومیت‌های پیاپی بیل را از جمع بهترین‌ها دور كرد. در دوران 10 ساله سلطنت مسی و رونالدو بر فوتبال، به‌جز بیل و نیمار، ستاره‌هایی مثل ابراهیمویچ و ادن آزار هم سعی داشتند خودشان را در جرگه برترین‌ها جا بدهند؛ اما اختلاف سطح فاحشی با این دو داشتند و دارند. آنتوان گریزمن، پائولو دیبالا، محمد صلاح، نانی، بویان كركیچ، ماركو آسنسیو، ایسكو، استرلینگ، هری كین و چندین نام دیگر هم در رسانه‌ها به‌عنوان كسانی مطرح شدند كه امكان دارد روزی به جایگاه والای رونالدو و مسی برسند؛ اما زمان ثابت كرد آن‌ها در حد این دو نخواهند شد.


به نظر باید كم‌كم به پادشاه جدید فوتبال سلام كنیم. زیاد بودند جوان‌هایی كه یك سال یا دو سال درخشیدند و بعد رفته‌رفته از صحنه فوتبال محو شدند؛ اما كیلیان امباپه متفاوت از همه آن‌هاست. او چیزی در وجودش دارد كه كمتر بازیكنی پیش از او از خودش به نمایش گذاشته بود.


امباپه درحالی‌که هنوز بیست سالش نشده، یك رهبر است. نمی‌تواند شكست را بپذیرد و هر كاری برای تیمش می‌كند. او از فوتبال بازی كردن لذت می‌برد و دوست دارد مردم نمایشش را تحسین كنند. به‌وضوح هر بازی بهتر از بازی قبل می‌شود و حالا هر كسی می‌تواند تشخیص بدهد كه بهترین فوتبالیست جهان در سال‌های آینده چه بازیكنی خواهد بود.


ستاره‌ای كه پاری‌سن‌ژرمن او را از چنگ رئال مادرید درآورد و به احتمال فراوان تا سال‌های سال او را حفظ خواهد كرد. پروژه پاریس قرار بود روی هنر نیمار بنا شود، اما الخلیفی هم خوب می‌داند كه ستاره دوم تیمش، امید اول هواداران است و حالا نیمار كه از بارسا خارج شد تا زیر سایه مسی نباشد، زیر سایه كیلیان امباپه قرار گرفته است.


فوتبالیست‌های زیادی عکسشان روی جلد مجله تایم نرفته است. رسانه‌ها نوشته‌اند امباپه بعد از مسی، نیمار و بالوتلی چهارمین فوتبالیستی است كه عكسش روی جلد این مجله معتبر رفته است. تحقیقات بیشتر البته نشان داد كه دیوید بكام، زین‌الدین زیدان، سون هیونگ مین و بنی مك‌كارتی هم پیش‌تر روی جلد این مجله رفته‌اند، اما نه روی جلد اصلی و در پخش جهانی.


صحنه‌ای از خوشحالی بازیكنان تیم ملی زنان امریكا هم دیگر تصویر فوتبالی روی جلد مجله تایم است. به‌هرحال، امباپه حالا روی جلد یكی از بزرگ‌ترین و معتبرترین نشریات جهان رفته و خیلی از كسانی كه فوتبال را دنبال نمی‌كنند هم او را می‌شناسند.


كریستیانو رونالدو در سن امباپه، ستاره چندان شناخته شده‌ای نبود و كسی از او به‌عنوان یكی از برترین‌های جهان یاد نمی‌كرد. لئو مسی اما در نوزده‌سالگی، دومین سال درخشش در تركیب بارسا را سپری می‌كرد. نشریه ماركا به مقایسه آمار امباپه و لیونل مسی در سن 19 سال، 9 ماه و 20 روز پرداخته است. به‌وضوح مشخص است كه امباپه آمار بهتری دارد. او تاكنون موفق به زدن 67 گل رسمی شده و این در حالی است كه اعجوبه آرژانتینی در این مقطع تنها 20 گل به ثمر رسانده بود.‌


امباپه 16 سال و 347 روز داشت كه اولین بازی‌اش برای موناكو را انجام داد اما مسی در 17 سال و 14 روزگی. امباپه 37 گل در لیگ به ثمر رسانده و مسی 15 گل. امباپه 12 گل در چمپیونز لیگ به ثمر رسانده و مسی تا سن او فقط دو بار گل‌زنی كرده بود. مهم‌تر از همه، امباپه با تیم ملی فرانسه قهرمان جهان شده و یازده گل ملی دارد، اما مسی هنوز هم موفق به قهرمانی در جام جهانی نشده و در سن امباپه تنها دو گل ملی به ثمر رسانده بود.


البته به نظر می‌رسد امباپه راه و رسم ستاره بودن را یاد گرفته است. او اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام كرده: «زندگی من به‌طورکلی زیر رو شده است. من بسیار خوشحال هستم و اكنون آن طوری زندگی می‌كنم كه همیشه آرزویش را داشتم. فكر می‌كنم دلم برای برخی از كار‌ها تنگ شده است. دیگر وقتی به مانند دوران نوجوانی ندارم كه مثل بقیه آدم‌ها با دوستانم بیرون بروم و خوش بگذرانم. من یاد گرفته‌ام كه بزرگ‌ترین و بهترین بازیكنان جهان، فروتن‌ترین آن‌ها هستند. كسانی كه به بقیه بیشترین احترام را می‌گذارند. شما همیشه باید قدرت درك شرایط را داشته باشید. سه نكته بسیار مهم وجود دارد. احترام، فروتنی و شعور.»


هوگو لوریس، كاپیتان تیم ملی فرانسه هم در مورد او گفته: «واضح است كه امروز كیلیان یك چهره و موقعیت جدید در فوتبال به‌عنوان یكی از بهترین‌ها دارد. باوجوداینکه او در لیگ 1 و لیگ قهرمانان اروپا كارهای بزرگی انجام داد، جام جهانی 2018 نیز بُعد جدیدی از او به همه نشان داد. به نظرم او به‌خوبی با این موقعیت كنار آمده و همه می‌دانند كه كیلیان چه توانایی‌هایی دارد. بازی او مقابل لیون را دیدید. آسان نیست در لیگ 1 شما در یك مسابقه 4 گل بزنید ولی شك ندارم كه او چنین عملكردهایی را می‌تواند تكرار كند.»


اما یك نكته نگران‌كننده وجود دارد. بین كسانی كه عکسشان روی جلد مجله تایم رفته نام ماریو بالوتلی هم دیده می‌شود. داستان بالو و امباپه شباهت‌هایی به هم دارد. هر دو از خانواده‌ای مهاجر می‌آیند و كمبودهای زیادی در كودكی داشتند. هر دو در سن خیلی كم تبدیل به ستاره‌های فوتبال شدند و به شهرت و محبوبیت زیادی رسیدند. از سوی دیگر، در مورد هر دو گفته، این نكته گفته می‌شد و می‌شود كه تبدیل به ستاره‌های خیلی بزرگی می‌شوند؛ اما حاشیه‌های زندگی بالو، جلوی مسیر پیشرفت او را گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار