۱۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۵۸۳۸۹
سعید نوری نشاط در نشست «نگاهی تاریخی به دانش و فناوری آب در ایران»

تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری، در رابطه با دانش تاریخی آب و دانش‌های امروز و استفاده از آن بیان کرد: در تجربه‌ای که با تیم یونسکو داشتم متوجه اهمیت دانش بومی نزد آن‌‌ها شدم. آن‌ها دانش بومی را دانشی می‌دانند که سینه‌ به‌ سینه و نسل به نسل نقل شده باشد. 


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «نگاهی تاریخی به دانش و فناوری آب در ایران» یکشنبه ۸ مهرماه با حضور دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی، دکتر سعید نوری نشاط، فعال اجتماعی و دکتر احمد آل یاسین، نویسنده و فعال اجتماعی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.(گزارش تصویری)

سعید نوری‌نشاط، فعال اجتماعی و تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری از تجربه همکاری خود با تیم یونسکو در ایران گفت و تاکید کرد: یونسکو اهمیت دانش بومی را خوب می‌فهمد و سعی می‌کند پروژه‌ّای خود را از این طریق پیش بگیرد.


 این فعال اجتماعی در ابتدای سخنان خود گفت: ماجرای دانش بومی در ذهن من به هفت هشت سال پیش برمی‌گردد. زمانی که برنامه کمک‌های کوچک سازمان ملل (HTP) ماموریتی به من داد که می‌بایست نزدیک به 300 پروژه‌ در ایران اجرا شود.


وی افزود: اینگونه پروژه‌های خرد را که تکیه‌اش بر دانش عمومی است باید وارد فرآیندی شوند که با تجربه‌ها و ارزش‌های عملی درهم بیامیزند و در نهایت بتوانیم از آن‌ها برای انجام کارهای بعدی هم استفاده کنیم.


نگرانی در مورد چگونگی سنتز اجزای پدیده‌های اطلاعات برای رسیدن به دانش بومی


نوری نشاط اظهار کرد: نام تیم ما تیم «مدیرت دانش» بود. در ابتدا که یونسکو پروژه‌‌های خود را به تیم ما محول کرد، اطلاعات انبوهی از سراسر ایران داشتیم اما نمی‌دانستیم که چگونه شروع کنیم.


وی افزود: نهایتا یونسکو ما را نجات داد و اطلاعات منسجمی را که از ایران طی سال‌های متمادی در 130 تا 140 پروژه جمع کرده بود، در اختیار تیم ما قرار داد و ما توانستیم کارمان را شروع کنیم.


این فعال اجتماعی بیان کرد: بعد از اینکه نصف پروژه‌ها به پایان رسید به فکر مکتوب کردن تمام تجربیات افتادیم و می‌خواستیم نتیجه کارهایی را که از دانش بومی آن مناطق استفاده کردیم با نتیجه کارهایی را که از دانش غیربومی استفاده کردیم مقایسه کنیم. در آخر طبق آمار و بازدهی نهایی متوجه شدیم که پروژه‌هایی را که از دانش بومی استفاده کرده بودیم به مراتب بهتر از باقی پروژه‌ها شده بود.


دانش بومی، سیستمی اجتماعی است


وی در ادامه از نتیجه همکاری خود با یونسکو گفت: در تجربه‌ای که با تیم یونسکو داشتم فهمیدم که دانش بومی چقدر برای آن‌ها اهمیت دارد؛ طوری که پتانسیل خود را طبق آن تنظیم می‌کردند. آنها دانشی را دانش بومی می‌دانند که سینه به سینه و نسل به نسل نقل شده باشد. مثلا آنها قنات ما را یک دانش بومی قدرتمند می‌دانستند که پشت آن سیستمی قوی وجود دارد.


سعید نوری نشاط، تسهیل‌گر فرآیندهای اجتماع‌محور و توانمندسازی در روستاها و محلات شهری در پایان سخنان خود گفت: دانش بومی سیستمی اجتماعی است؛ سلسله روابط تعریف شده‌ای از ارتباط انسان‌ها با اکوسیستم محل زندگی‌شان که در نهایت بهترین بازدهی را همراه خود خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار