۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۵۳۵۳۹
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بابیان اینکه فعالیت‌های دانشگاهی از حوزه‌هایی است که موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بوده و جامعه بین‌المللی از آن استقبال می‌کند، گفت: دانشگاه‌های خارجی از استادان و دانشجویان ایرانی می‌خواهند در کارگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مشترک و تبادلات علمی حضورداشته باشند.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری فارس، حسین سلیمی،  رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، در پاسخ به سؤالی درباره کمک دانشگاه‌ها و روابط بین‌المللی آن‌ها به وضعیت کشور، گفت: فعالیت‌های دانشگاهی یکی از حوزه‌هایی است که موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بوده و مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار دارد.


وی افزود: اگر تولیدات علمی دانشگاه‌ها و اندیشه جاری در آنجا را یکی از دستاوردها و ویژگی‌هایی بدانیم که مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرارگرفته، قطعاً اغراق نکرده‌ایم، البته ممکن است در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی مشکلاتی در مبادلات داشته باشیم درحالی‌که در عرصه مبادلات دانشگاهی با توجه به‌شدت اقبال خارجی‌ها به دانشگاه‌های ایران چنین مشکلی وجود ندارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد:‌ دانشگاه‌های خارجی از اساتید ایرانی می‌خواهند در کارگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مشترک و در تبادلات علمی حضورداشته باشند، ضمن اینکه از دانشجویان ایرانی برای همکاری‌های بیشتر استقبال فراوانی صورت می‌گیرد تا کارهای مطالعاتی و پژوهشی مشترک انجام شود.


سلیمی تصریح کرد:‌ دانشگاه‌های اروپایی به‌شدت تمایل زیادی از خود برای گسترش همکاری‌های علمی با ایران نشان می‌دهند.


وی گفت:‌ متأسفانه برای توسعه همکاری‌های علمی و رایزنی دانشگاهی در عرصه بین‌الملل، برخی محدودیت‌های ارزی و مالی و برخی دیگر از محدودیت‌ها به‌ویژه درزمینهٔ کسب مجوزهای لازم وجود دارد، درحالی‌که به نظر می‌رسد مبادلات علمی در عرصه خارجی می‌تواند مشکل‌گشای حوزه‌های دیگر باشد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در اجلاس شبکه دانشگاهی جاده ابریشم که ۳۰ دانشگاه آن را تأسیس کردند و هم‌اکنون ۱۰۰ عضو دارد، دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان هیئت‌مدیره این شبکه انتخاب‌شده و رئیس حوزه دانشجویی هم با رأی بالای حاضرین که یکی از دانشجویان دکترای این دانشگاه است، انتخاب‌شده است،‌ البته این نمادی از اقبال جامعه بین‌المللی به دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود.


سلیمی اظهار داشت: دانشگاه‌ها در برخی از مسائل کلان کشور می‌توانند زمینه‌ساز حل مشکلات شوند و بااینکه با برخی کشورهای منطقه مشکل داشته و استراتژی نظام و دولت ایران آن است که با آن‌ها به‌تدریج مسائل اختلافی را حل کنیم، اما دانشگاه‌ها می‌توانند با آن‌ها وارد گفت‌وگو شده و مسائل را به‌تدریج حل کنیم تا زمینه برای گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی فراهم شود.


سلیمی افزود: این قابلیت و پتانسیل فوق‌العاده در روابط دانشگاهی ایران در عرصه بین‌الملل وجود دارد، ولی محدودیت‌های ارزی و مالی می‌تواند آن را کاملاً مسدود کند، اما امیدواریم با نظر مساعد معاون اول رئیس‌جمهور و گشایش ایجادشده بتوانیم این پتانسیل را فعال‌تر کنیم.


وی درباره تعداد تفاهم‌نامه‌های دانشگاه علامه طباطبائی با مراکز آموزش عالی خارجی گفت: بین ۶۵ تا ۷۰ تفاهم‌نامه بین دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌های خارجی وجود دارد که شامل برگزاری دوره‌های مشترک تا پروژه مشترک و مبادله استاد و دانشجو تا اجرای کنفرانس‌های مشترک علمی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار