۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۵۳۱۵۰
quiz-era-700x438

کارشناس امور بین الملل: پاپ در سفر به دوبلين رنج و شرمندگي خود را از رسوايي عميقي كه در سال‌هاي اخير كليساي ايرلند را به لرزه درآورده، ابراز و اعلام داشت كه «در كليسا داشتن تعهدي جدي براي از بين بردن كامل فاجعه سوءاستفاده‌هاي جنسي ضروري است. اين كار را بايد به هر قيمتي، به‌صورت اخلاقي و با هر رنجي، انجام داد».


به گزارش عطنا محمود فاضلی در یادداشتی در اعتماد نوشت: بيست و چهارمين سفر پاپ فرانسيس به دوبلين پس از ٤٠ سال از آخرين سفر كه قديس ژان پل دوم يكي از جنجالي‌ترين سفرهاي عالي‌ترين مقام كليساي واتيكان اين‌بار به دليل افشاي سوءاستفاده‌هاي جنسي از كودكان بيش از آنكه يك سفر مذهبي نام گيرد يك سفر براي دفاع از كليسا نام گرفت. اين سفر را ١٢٠٠ خبرنگار از سراسر جهان پوشش داده و ٢٥٠٠ نيروي پليس وظيفه امنيت را برعهده داشته، حدود ٧ هزار داوطلب، يك هزار نفر نيروي پزشكي و درماني و ١٦٠٠ خدمتكار در مراسم مشاركت داشتند.


سفر پاپ به ايرلندي كه ٧٤ درصد مردم آن كاتوليك هستند بسيار متفاوت از ايرلندي است كه ژان پل دوم به آنجا سفر كرده بود. ايرلند امروزي سكولاريزه و در تضاد مدرنيزه غوطه‌ور است. ايرلند هنوز از رسوايي سوءاستفاده‌هاي جنسي روحانيون كاتوليك عميقا مجروح است. به همين خاطر ايرلندي‌ها در انتظار سخنان پاپ درباره اين موضوع حساس و دردناك بودند. افشاي گزارش سوءاستفاده‌هاي جنسي اخير در پنسيلوانياي امريكا تاثير بسياري بر مردم ايرلند گذاشته است.


پاپ در سفر به دوبلين رنج و شرمندگي خود را از رسوايي عميقي كه در سال‌هاي اخير كليساي ايرلند را به لرزه درآورده، ابراز و اعلام داشت كه «در كليسا داشتن تعهدي جدي براي از بين بردن كامل فاجعه سوءاستفاده‌هاي جنسي ضروري است. اين كار را بايد به هر قيمتي، به‌صورت اخلاقي و با هر رنجي، انجام داد». پاپ از اين جنايت نفرت‌انگيز عليه كودكان كه اعضاي جامعه كليسايي به آن آلوده شدند، انتقاد كرد. به گفته وي شكست مقامات كليساي ايرلند، مقامات ديني، كشيشان و ديگر اعضا، در مقابله با اين موارد را مي‌پذيرم.


كليساي ايرلند از طريق وضع مقررات فشرده با هدف تضمين عدم تكرار موارد جديد، رفتارهاي وحشتناك گذشته را جبران كند. مقوله خانواده نيازمند ترويج و حمايت است زيرا جامعه را به هم متصل مي‌كند. پاپ در ديدار با شوراي اسقف‌هاي ايرلند موضوع سفرش به ايرلند را چنين بيان كرد: «كليسا نيازمند پذيرش و جبران صادقانه اشتباهات گذشته است؛ پذيرش گناه سنگين كوتاهي در حمايت از كودكان و افراد بالغ آسيب‌پذير از جمله زناني كه مورد بدرفتاري قرار گرفته‌اند. با اين همه پاپ اقدامات انجام شده اساقفه در سال‌هاي اخير با هدف پاك‌سازي (كليسا)، آشتي با قربانيان و بازماندگان سوءاستفاده‌هاي جنسي و تصويب مقررات براي امنيت جوانان را به رسميت شناخت.»


پاپ در مراسم عمومي دوبلين به خاطر سوءاستفاده‌هاي جنسي برخي اعضاي كليسا در ايرلند تقاضاي عفو كرد و اعلام داشت، به خاطر كساني كه در كليسا با سكوت خود، دردهاي افراد بسياري را پنهان كردند، تقاضاي عفو مي‌كنم. وي در ديدار خصوصي با هشت قرباني سوءاستفاده‌هاي جنسي گفته است: «اين جنايات را در محضر خداوند قرار داده و اميدوارم كه خدا اين حالت شرمندگي و ندامت را همچنان حفظ كرده و افزون كند تا ديگر هرگز اينگونه اعمال صورت نگرفته و عدالت برقرار شود. براي مذهبيوني كه با سوءاستفاده از كودكان، آنها را به كار كشيدند تقاضاي عفو مي‌كنم. براي همه دفعاتي كه كليسا از قربانيان هرگونه سوءاستفاده در جست‌وجوي عدالت و درك حقيقت نبوده، تقاضاي عفو مي‌كنم. ما براي هر آزار و اذيتي كه در ايرلند اتفاق افتاده چه سوءاستفاده از قدرت و چه آزار جنسي به دست مقامات كليسا درخواست بخشش مي‌كنيم.»


قربانيان در اين ديدار نامه‌اي به پاپ دادند كه در آن از حداقل ١٠٠ هزار دختر (بدون شوهر) صحبت شد كه مجبور شدند از كودكان (نامشروع) خود جدا شوند، زيرا در نهادهاي مذهبي كاتوليكي به آنها گفته شده اگر بخواهند با كودكان خود ديدار كنند مرتكب گناهي بزرگ مي‌شوند. همچنين در ايرلند ٥ مجمع راهبه‌ها به امور مادران و كودكان مي‌پرداخت. در آنجا بيش از ٦ هزار كودك و همچنين مادران جوان آنها مردند. قربانيان سوءاستفاده‌هاي جنسي از پدر مقدس درخواست كردند تا در ملا عام از راهبه‌هاي اين مجامع بخواهد تا اشتباهات خود را پذيرفته و درخواست عفو كنند.


پاپ در بازگشت از دوبلين درباره سفرش به ايرلند تأكيد داشت ايمان ايرلندي‌ها قوي‌تر از جراحات (سوءاستفاده‌هاي جنسي) است. پاپ درباره اينكه امت خدا در مقابل سوءاستفاده‌هاي جنسي كشيشان چه بايد بكنند و چه كاري مي‌توانند انجام دهند تأكيد دارد: «در صورت مشاهده اينگونه اعمال، بايد فورا آن را افشا كنند. در بسياري مواقع اين خود والدين هستند كه سوءاستفاده يك كشيش را مي‌پوشانند و حرف‌هاي پسران يا دختران خود را قبول نمي‌كنند. رسانه‌ها نيز قبل از مشخص شدن مجرم فورا درباره او قضاوت مي‌كنند. وي در مورد اينكه پدري كه فرزندش همجنس‌باز است چه بايد انجام دهد«به او مي‌گويم كه دعا كنيد، محكوم نكنيد و درك كنيد. به آنها اختيار دهيد زيرا در غير اين صورت والدين خوبي نيستيد.»


يكي از جنجالي‌ترين اظهارات روزهاي اخير كليساي كاتوليك، مواضع سر اسقف «كارلو ماريا ويگانو» دبير سابق دولت شهر واتيكان و سفير سابق در واشنگتن با انتشار بيانيه‌اي ١١ صفحه‌اي درباره سوءاستفاده‌هاي جنسي در كليسا، خواستار استعفاي پاپ شد. او در اين بيانيه خود در مورد مساله كاردينال همجنس‌باز (مك كاريك - امريكايي) سران واتيكان در ٢٠ سال اخير را متهم كرده و مدعي شد مقامات مقر مقدس از همان سال ٢٠٠٠ از اتهامات عليه «مك كاريك» كه در پايان همان سال به مقام سراسقفي واشنگتن و در سال بعد توسط ژان پل دوم به مقام كاردينالي رسيد، اطلاع داشتند زيرا همه مي‌دانستند كه او در خانه ساحلي خود با طلاب جوان كاتوليك همخواب مي‌شد. اين بيانيه فضاي واتيكان را به‌شدت سنگين كرد. شايد ترس از كنترل‌هاي داخلي باعث شد تا هيچكس در واتيكان مايل به صحبت كردن در اين باره نباشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار