۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۵۲۱۳۴
افتتاح چهارمین کارگاه «توانمندسازی رابطان رسانه‌ای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه»

مراسم افتتاحیه چهارمین کارگاه «توانمندسازی رابطان رسانه‌ای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» با تدریس استادان دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده ارتباطات این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسمٍ که صبح شنبه، 10 شهریورماه برگزار شد، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه به ایراد دیدگاه‌های خود پیرامون اهمیت سواد ارتباطاتی و اطلاعات و مسئولیت‌های آن در نظام رسانه‌ای و ارتباط با مردم قوه قضائیه پرداختند.


دکتر فرقانی در این نشست خطاب به رابطان رسانه‌ای قوه قضائیه گفت: دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به لحاظ علمی می‌تواند خاستگاه شما به عنوان رابطان رسانه‌ای که به نوعی زیرمجموعه مطاالعات روابط عمومی و روزنامه‌نگاری قرار می‌گیرد، باشد.


وی افزود: این دانشکده قطب علمی ارتباطات ایران است که همه رشته‌های علوم ارتباطات که در کشور در حال تدریس است در تاسیس خود از اینجا وام گرفته‌اند و یا توسط استادان و دانش‌آموختگان اینجا تدوین و تاسیس شد‌اند. بنابراین عملاً شما به خانه خود آمده‌اید و امیدواریم در این دوره میزبان خوبی از لحاظ علمی و امکانات رفاهی برای شما باشیم.


رئیس دانشکده ارتباطات یادآور شد: شما در دوره سختی مسئولیت رابط رسانه‌ای قوه قضائیه را برعهده دارید. دوره‌ای که با انبوهی از رقبا به ویژه رقبای فضای مجازی روبه‌رو هستید؛ رقبایی که اخبار درست و نادرست، مجعول و غیرمجعول می‌پراکنند و گاه خبر شما اگر کمی دیرهنگام باشد، اگر کمی غیردقیق باشد، اگر کمی بر واقعیت سرپوش گذاشته باشد، هیچ نقش پیشروانه‌ای در حوزه خبری نخواهد داشت.


فرقانی ادامه داد: باور عمومی به راحتی در قبال خبری که دیر داده باشید و یا در فضای مجازی زودتر منتشر شده باشد و یا بخشی از آن تلطیف و تعدیل شده باشد و یا به هر شکلی دیگران داده باشند و شما مسکوت گذاشته باشید، شکل می‌گیرد و این باور را با صدها تکذیب و توضیح نمی‌توان تغییر داد.


وی افزود: به بیان دیگر، تحقیقات زیادی نشان داده است که این اصلاحیه‌ها و تکذیبیه‌ها نتوانسته نقش مهمی در تغییر باور عمومی شکل گرفته و جایگزین کردن باور جدید با آن داشته باشد. بنابراین، سرعت، دقت، صحت و امانتداری اصولی است که ما معمولا به عنوان اصول کار روزنامه‌نگاری و روابط عمومی ذکر می‌کنیم. هر کدام از این اصول را کمرنگ کنید یا نادیده بگیرید، کل داستان قربانی می‌شود.


این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری تصریح کرد: برای مثال، چند ساعت دیر خبر دادن مثل خبر ندادن و خبر بد دادن است. در گذشته اگر ما خبری را دیر می‌دادیم رقبای چندان فرض و چالاکی نداشتیم که گوی سبقت را از ما بربایند. ولی امروزه شما هنوز لیوان آب را زمین نگذاشته‌اید خبر رفته و جریان‌سازی اتفاق افتاده است.


وی اضافه کرد: امروزه ما نیاز به تقویت تفاهم و همبستگی اجتماعی داریم و این رسالت کسانی است که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند. چرا که دامن زدن به آتش اختلافات جز اینکه خود ما را هم گرفتار کند سودی نخواهد داشت.


فرقانی خاطرنشان کرد: البته دامن نزدن به آتش اختلافات به معنای انکار و نادیده گرفتن اختلافات نیست بلکه به معنای کمک برای حل اختلاف و تبدیل آن به تفاهم، همدلی و همراهی است. بسیاری از اختلافات ناشی از سوءتفاهم است نه ناشی از اختلافات واقعی و ذاتی. همچنین بسیاری از این تضادها را رسانه‌ها هستند که تقویت می‌کنند و این کار رابطان رسانه‌ای را دشوار و پیچیده می‌کند.


به گزارش عطنا، این دوره برای جمعی از مسئولان روابط عمومی نهادهای زیر مجموعه قوه قضائیه سراسر کشور به مدت سه روز و با تدریس قدسی بیات، مهدخت بروجردی و علیرضا حسینی پاکدهی، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مهندس خراسانی و دکتر شهابی برگزار می‌شود.


گفتنی است بهار امسال تفاهم نامۀ همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه با حضور دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر محمدباقر اُلفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوۀ قضائیه به امضا رسید.


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد.


با گزارش تصویری این مراسم همراه باشید؛


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار