۰۴ شهريور ۱۳۹۷ ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۵۱۴۱۰
آذر منصوری در نشست «اعتصاب‌ها و اعتراضات نظام‌مند و غیرنظام‌مند در جمهوری اسلامی»

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه اعتراض نشانه پویایی، حرکت و زنده بودن یک جامعه است، گفت: اعتراض می‌تواند نماد امید به آینده باشد؛ کسی که نسبت به یک موضوع اعتراض می‌کند، امیدوار است که به سبب این اعتراض به نتیجه‌ای برسد؛ به همین دلیل اعتراض می‌تواند فرصت باشد و باید نگاه تهدیدآمیز به اعتراض در ایران از بین برود.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «اعتصاب‌ها و اعتراضات نظام‌مند و غیر نظام‌مند در نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» (گزارش تصویری) با حضور چهره‌های سیاسی و استادان دانشگاه عصر دوشنبه، ۲۲مرداد ماه با همکاری مؤسسه رحمان و گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران در مؤسسه رحمان برگزار شد.


در این نشست، آذر ‌منصوری با اشاره به اینکه دغدغه جدی ما به عنوان طیفی که به دنبال مردم‌سالاری و دموکراسی است تشدید دموکراسی است، گفت: آنچه در اولویت قرار دارد منافع ملی است و زمانی که از اعتراض صحبت می‌کنیم این حق را جدا از حقوق دیگر مردم تلقی نمی‌کنیم.


وی اظهار کرد: فصل سوم قانون اساسی به حقوق شهروندی اختصاص دارد اما بخشی از این حقوق تحقق پیدا نکرده است و حق اعتراض یکی از حقوق تحقق نیافته است که در کنار سایر حقوق معنا پیدا می‌کند.


قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به دولت اشاره کرد و گفت: دولت به معنای مجموعه حاکمیت است و زمانی که از شکاف دولت ـ ملت صحبت می‌کنیم منظور شکاف بین ملت و حاکمیت است؛ دلیل شکاف این است که بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نهادی به نام دولت که کارکرد دولت را داشته باشد در کشور وجود ندارد، در ایران امروز با یک چند دولت مواجه هستیم و این موضوع مخاطره‌ای است که ایران را تهدید می‌کند.


منصوری با تأکید بر اینکه امروزه با بی‌دولتی جدی در ایران امروز مواجه هستیم، بیان کرد: چون دولت نداریم نمی‌توانیم بگوییم که امروزه دولت ـ ملت در ایران شکل گرفته است؛ بحث ما به عنوان کنشگرانی که عرصه سیاست را انتخاب کرده‌ایم معطوف به نتیجه است، در شرایط موجود و در ایران امروز چه کارهایی باید انجام داد تا از اعتراضات نظام‌مند به عنوان یک ظرفیت برای تعادل‌بخشی در جامعه، کاهش خشونت‌ها، تعارض‌ها و حل مشکلات جامعه استفاده کنیم.


وی با اشاره به اصل ۲۷ فصل سوم قانون اساسی اظهار کرد: این اصل درباره تظاهرات و اعتراضات است؛ یکی از نمادهای بی‌دولتی در شرایط فعلی این است که به صورت متعدد اعتراضات مسالمت‌آمیز به وجود آمده است اما افرادی به اتهام حضور در همین اعتراضات با احکام سنگین مواجه شدند.


‌منصوری با بیان اینکه اصل ۱۹ تا ۴۲ قانون اساسی به موضوع ملت اختصاص پیدا کرده است، گفت: مشکل این است که بسیاری از این اصول به دلیل ضعف دولتی یا همان چند دولتی بودن محقق نشده است.


این فعال سیاسی ادامه داد: اصل ۲۰، ۲۱ و بخشی از مقدمه قانون اساسی به زنان اختصاص پیدا کرده است، امام خمینی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند که زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند؛ چهل سال گذشته اما این اتفاق نیافتاده است و متأسفانه به قدری در برابر حضور زنان برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی و مدیریتی مقاومت می‌شود که نیازی به شواهد نیست.


وی با توجه به برنامه‌‌های توسعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۶ برنامه توسعه نوشته شده است که دولت‌ها می‌توانستند با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود فرصت‌هایی را برای خود  ایجاد کنند، مثلا در بحث ورود زنان به استادیوم چندین بار آزمایش شده است اما زمان تطبیق دادن با اسلام متوقف می‌شود؛ باید مراجعی برای تأیید مخل اسلام بودن یا نبود ورود زنان به ورزشگاه مشخص شود؛ متأسفانه این بلاتکلیفی، سردرگمی و بی‌دولتی به تمامی مسائل ما تعمیم پیدا می‌کند.


منصوری افزود: با تمام این تفاسیر از زنان انتظار داریم در خصوص موضوع حجاب آن را رعایت کنند اما آنها در شرایطی که ایجاد شده است حجاب را آنطور که باید رعایت نمی‌کنند، عده‌ای اعتراض دارند و حجاب را نمی‌پذیرند و ما نمی‌توانیم چشم‌هایمان را بر واقعیت‌ها ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است.


وی با تأکید بر اینکه مشکل جامعه ما دو دولتی بودن و بلاتکلیفی است‌ به اصل ۲۶ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اصل به احزاب، جریان‌ها و تشکل‌ها اجازه داده است که در چهارچوب قانون اساسی فعالیت کنند و این اختیار برای نهادهای متشکل سیاسی هم وجود دارد تا بتوانند تجمعات اعتراضی را سازماندهی کنند، اتحادیه‌های صنفی نیز می‌توانند مطالبات گروه‌های مختلف اجتماعی را پیگیری کنند.


قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به اعتراض تصریح کرد: اعتراض نشانه پویایی، حرکت و زنده بودن یک جامعه است، اعتراض می‌تواند نماد امید به آینده باشد کسی که نسبت به یک موضوع اعتراض می‌کند امیدوار است که به سبب این اعتراض به نتیجه‌ای برسد؛ بنابراین اعتراض نمی‌تواند نماد ناامیدی باشد به همین دلیل می‌تواند فرصت باشد و باید نگاه تهدیدآمیز به اعتراض در ایران از بین برود.


منصوری افزود: مشکل این است که هیچ‌کدام از گروه‌های اجتماعی، قومی، مذهبی، زنان و اقلیت‌ها نمایندگان مشخصی در جامعه ندارند تا مطالبات خود را پیگیری کنند یا اگر نماینده دارند، حاکمیت این نمایندگان را به رسمیت نمی‌شناسد.


وی با تأکید بر گفت‌وگو تصریح کرد: ما در شرایط فعلی نیاز به گفت‌وگو و یک درک و فهم مشترک از مشکلات کشور هستیم، چاره و گریزی جز گفت‌وگو نداریم؛ امروز شرایط بسیار بحرانی‌تر از گذشته است، تحریم‌های ترامپ و بحران منطقه وضعیت را سخت‌تر خواهد کرد و ما باید انسجام اجتماعی را تقویت کنیم.


این فعال سیاسی با اشاره به جمله معروف مارتین لوترکینگ آن را اینگونه بیان کرد: «هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که جامعه‌ای بسازیم که بیشتر مردم حس کنند که هیچ سهمی در آن ندارند، مردمی که حس می‌کنند سهمی در جامعه دارند از آن جامعه محافظت می‌کنند، ولی اگر چنین احساسی نداشته باشند ناخودآگاه دوست دارند که آن جامعه را نابود کنند.»


منصوری در پایان اظهار کرد: معتقدم راهی جز رفتن به سمت تقویت سامانه‌هایی برای ایجاد پذیرش اعتراضات نظام‌مند در کشور نداریم.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار