۰۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۰۹۶۲
tandis

تندیس کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران در کنار پله‌های طبقه‌ی اول دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی روی یک پایه‌ی مشکی رنگ نصب می‌شود.


به گزارش عطنا، تندیس کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران در کنار  پله‌های طبقه‌ی اول دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی روی یک پایه‌ی مشکی رنگ نصب می‌شود. چهارشنبه ظهر است و دانشکده‌ی تازه استقلال یافته در روز اول مهر 1394 از دانشجوهای جدید و قدیمی ارتباطات، روزنامه‌نگاری و روابط عمومی شلوغ و پرهمهمه نشده است. چند نفر از اعضای هیات علمی دانشکده و دانشجویان دانشکده در زمان نصب تندیس در دانشکده هستند. حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه هم کمی بعد به دانشکده می‌رسد و از مجسمه ی تازه نصب شده بازدید می‌کند .


سلیمی در گفتگویی از آرزوی دیرینه پدر علوم ارتباطات ایران برای استقلال دانشکده‌ی ارتباطات یاد می کند و می‌گوید: خوشحالم که شرایط طوری فراهم شد تا یک دانشکده نسبتا کامل با حدود 6000 متر بنا در اختیار این دانشکده قرار گرفته است. او همچنین با اشاره به دیدار خود با معاون آموزشی یونسکو می‌گوید: در این جلسه گفته شد یکی از اولویت‌های آنها برای گسترش مبادلات بین‌المللی، حوزه‌ی ارتباطات است و وقتی شنیدند دانشگاه ما، دانشکده مستقل ارتباطات دارد، ابراز علاقه کردند تا این دانشکده را به حلقه‌ی مبادلات بین‌المللی یونسکو وارد کنند. سلیمی همچنین  ابراز امیدواری می‌کند: با همت اساتید دانشکده که محدودیت‌های موجود را تحمل می‌کنند، دانشکده از نظر علمی هر چه بهتر رشد و ارتقا پیدا کند .


رییس دانشکده علوم ارتباطات هم در حاشیه‌ی نصب تندیس پدر علوم ارتباطات ایران از فقدان معتمدنژاد در زمان تاسیس دوباره دانشکده ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: این تندیس کوچک‌ترین نشانه‌ی قدرشناسی نسل‌های متوالی است که از محضر دکتر معتمدنژاد آموخته‌اند؛ هم علم هم اخلاق و هم شخصیت .


محمد مهدی فرقانی ادامه می‌دهد: امروز همین نسل ها تلاش می کنند این ویژگی ها را به نسل جوان منتقل کنند و امروز با نصب این تندیس در دانشکده می‌خواهیم این موضوع را یادآوری کنیم و هر روز صبح هر کدام از ما که وارد دانشکده می‌شویم، این میراث اخلاقی را مرور می‌کنیم و سعی می‌کنیم این ویژگی‌ها را در لحظه لحظه زندگی خود استفاده کنیم .


او همچنین به ساخت یک مجسمه‌ی سوپر رئال از پدر علوم ارتباطات در اتاقی که به صورت نمادین برای او در دانشکده تدارک دیده شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: این اتاق در مسیر رفت و آمد همه‌ی ماست و آنجا هم این میراث به ما یادآوری می‌شود. یادگارهای آقای معتمدنژاد را در آنجا قرار می‌دهیم، تا نسل جدید که تماس مستقیم  با ایشان نداشته‌اند؛ با این نمادها با این میراث بیشتر آشنا شوند. فرقانی ادامه می‌دهد: امیدواریم  مشی و منش ایشان سرمشق همه‌ی ما در دانشکده ‌مستقل علوم ارتباطات قرار بگیرد .


هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات هم درباره‌ی نصب این تندیس می‌گوید: هر کار نمادینی از این رو که میراث را به نوعی بازآفرینی می‌کند، ارزنده است و بر روی احساسات، عواطف و ادراک و دریافت تاثیر می‌گذارد. به این معنا حضور دکتر معتمدنژاد در نهاد علم و فرهنگ کشور از یاد نرفتنی است. او ادامه ‌می‌دهد: وقتی به دکتر عنوان پدر دادند، همه به گونه ای در کنار او احساس فرزندی هم داشتند. ایشان پیش از این پدری‌اش را اثبات کرده بود؛ با مهربانی، دلسوزی و این که در سخت‌ترین ایام، کار را رها نکرد و جفا دید ولی وفا کرد .


خانیکی می‌گوید: دکتر معتمدنژاد یک روز با بی‌وفایی‌های انجام شده نسبت به او از دانشکده رفت، و یک روز دیگر با تجلیل دانشجویان و همکارانش به دانشکده برگشت در حالی که تشییع می‌شد. امروز اما او باز هم به دانشکده برمی‌گردد و  سامان گرفتن میراث پنجاه ساله‌ی ارتباطات و محوریت پیدا کردن دانشکده یکی از آرزوها و علایق او بود. امروز با نصب این تندیس در دانشکده شعری از حافظ به یادم آمد؛ کاروانی که بود بدرقه‌اش حفظ خدا/به تجمل بنشیند به جلالت برود. ایشان هم به جلالت از این دنیا رفت و هم به تجمل به دانشکده برگشت .


«کاظم معتمدنژاد» پدر علوم ارتباطات ایران 14 آذر سال 1392 درگذشت. استقلال دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و فراهم شدن زمینه‌ی گسترش علوم ارتباطات در ایران از مهمترین آرزوهای او بود. این دانشکده اولین بار در سال 1346 تاسیس شد و در رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، مترجمی زبان و رشته‌های دیگر دانشجو پذیرفت. همزمان با انقلاب فرهنگی، دانشکده ارتباطات تعطیل و دانشکده علوم اجتماعی زیرمجموعه دانشگاه علامه‌طباطبائی در همان محل تاسیس شد. تلاش‌های گروه مذاکره با مسوولان به نمایندگی دکتر کاظم معتمدنژاد و پیگیری‌ها سالها ادامه یافت تا سال 1383 که دانشکده دوباره تاسیس شد .


جشن گشایش دانشکده مستقل علوم ارتباطات در دهکده المپیک به زودی برگزار می‌شود. حسین سلیمی، چندی پیش بعد از قطعی شدن این جابه جایی از سه راه ضرابخانه به دهکده المپیک در راستای تجمیع دانشکده‌های این دانشگاه، قول داد در محل قدیمی دانشکده علوم ارتباطات به عنوان یک سرمایه ملی بنیاد علمی به نام دکتر کاظم معتمدنژاد تاسیس شود .


.......................................


منبع: شفقنا رسانه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار