۰۲ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۰۷۶۴

رضامراد صحرایی، سرپرست معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی درباره دوره‌‌های هم‌افزایی این بنیاد به جام‌جم گفت: بنیاد سعدی دو گونه دوره برای آموزش و ترویج زبان فارسی برگزار می‌کند؛ دوره‌های کوتاه‌مدت که بین هفت تا 14 روز طول می‌کشد و در ایران یا خارج از کشور برپا می‌شود و دوره‌های طولانی‌مدت یک ماهه است که آخرین آنها از 9 مرداد تا 9 شهریور برگزار شد. در این دوره 211 دانشجو از سراسر دنیا انتخاب شده و به ایران آمدند که در دانشگاه شهید بهشتی بازبان فارسی بیشتر آشنا شدند. هزینه بلیت رفت و برگشت را خود مهمانان پرداخت می‌کنند و هزینه اقامت و آموزش به عهده بنیاد سعدی است.


صحرایی درباره چگونگی انتخاب این افراد توضیح داد: فراخوان از طریق رایزنی‌های فرهنگی ایران و سفارتخانه‌‌ها اعلام می‌شود، علاقه‌مندان فرمی را پرمی‌کنند، در کشور مورد نظر غربالگری اولیه صورت و آنهایی که انتخاب می‌شوند، بار دیگر فرمی را پرمی‌کنند که به ایران فرستاده می‌شود و اعضای بنیاد سعدی انتخاب نهایی را انجام می‌دهند. ملاک‌های انتخاب؛ سن، رشته تحصیلی، میزان فارسی‌آموزی و دانش و سواد فرد است. اما بیشترین افرادی که به ایران دعوت می‌شوند دانشجویان زبان فارسی، دانشجویان ایران‌شناسی و دانشجویان تاریخ باستان هستند. یکی از گرایش‌های مهم رشته تاریخ باستان، تاریخ ایران است که دانشجویان این رشته باید ده تا 20 واحد زبان فارسی را پاس کنند چون باید زبان فارسی بدانند تا بتوانند متون فارسی را مطالعه کنند.


صحرایی با بیان این نکته که بنیاد سعدی زیرمجموعه ریاست جمهوری است، درباره بودجه این بنیاد گفت: بودجه این بنیاد از طریق منابع دولتی و غیردولتی تامین می‌شود. بودجه ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا بسیار ناچیز است. دو سال است که بنیاد سعدی به با هدف حفظ و اشاعه زبان فارسی دایر شده است و ما امیدواریم این بنیاد تقویت شود. برای ما مرزهای سیاسی و نظامی مهم نیست، مرز ما آنجاست که زبان فارسی هم آنجا باشد. هر جا زبان فارسی باشد ایران هم حضور دارد.


وی افزود: کشور ما از اواخر قرن نوزدهم در سراسر دنیا کرسی‌های زبان فارسی داشته است اما مدت‌‌هاست که این کرسی‌ها را یا از دست داده و یا تضعیف شده است. این درحالی است که تُرک‌ها و عرب‌ها روی گسترش زبان خود بشدت فعال هستند. ترکیه در ایران حدود 15 استاد اعزامی دارد و زبان ترکی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد. حتی کره‌جنوبی هم یک استاد در ایران دارد. با ورود یک محصول جدید صنعتی کره‌ای به ایران یا آغاز پخش یک سریال کره‌ای موسسه کره‌ای آموزش زبان این کشور را هم آغاز می‌کند.


ترویج زبان برای همه کشورها مهم است برای همین بودجه خوبی هم به این موضوع اختصاص می‌دهند.24 بنیاد شبیه بنیاد سعدی در دنیا فعال است که از میان‌ آنها می‌توان به بنیاد گوته(آلمان)، دانته (ایتالیا)، سرانتس( اسپانیا) و... اشاره کرد. در سال 2013 بودجه بنیاد گوته، 500 میلیون یورو بود. در مقایسه با این مبلغ، بودجه‌ای که برای بنیاد سعدی در نظر گرفته شده آنقدر ناچیز است که نمی‌توان آن را اعلام کرد. رئیس عالی بنیاد سعدی، رئیس‌جمهور است و معاون اول ایشان، رئیس هیات امنای بنیاد است. امیدوارم با اهمیتی که زبان فارسی و گسترش آن دارد، حمایت‌‌‌های لازم از این بنیاد شود تا ما بتوانیم زبان فارسی را در تمام دنیا اشاعه دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار