۰۸ مهر ۱۳۹۴ ۰۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۵۳۲
tavakli

ثبت نام آزمون سراسری امسال، 19 تا 28 بهمن می باشد./آزمون بعد از ماه رمضان، در  روزهای 24 و 25 تیرماه سال 1395 برگزار می شود/با توجه به تعداد داوطلبان کنکور ، این آزمون در  دو روز برگزار می شود/احتمال می رود که تعداد داوطلبان سال 95 کمتر از سال  های گذشته باشد/درخصوص اینکه کدام گروه ها روز اول و کدام گروه ها روز دوم باشد هنوز تصمیم گرفته نشده است و به زودی اعلام می شود.


حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت و گو با خبرنگار حوزه علمی ـ آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی(عطنا)، در رابطه با آزمون های سراسری و تغییرات ایجاد شده در زمان و نحوه ی برگزاری آزمون ها توضیح داد.


تعویق زمان آزمون ارشد زحمت سازمان سنجش را بیشتر میکند ولی به نفع دانشجو است


مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه در گذشته  سازمان سنجش ثبت نام و برگزاری آزمون ارشد را همواره در نیمه ی دوم سال انجام می داد، گفت: در دوسال گذشته به دلیل سرمای شدید در بسیاری از مناطق، مخصوصا نواحی شمالی و غربی کشور حضور دانشجویان در جلسه آزمون ارشد مقدور نبود.  به همین دلیل سازمان سنجش طی گفتگو و بررسی های بسیار تصمیم به برگزاری آزمون در نیمه ی دوم سال گرفت، که با توجه به برنامه  زمانی آزمون های دیگر تصمیم  به برگزاری آزمون در اردیبهشت ماه گرفته شد.


وی افزود: تعویق زمان آزمون به دلیل نزدیکی امتحان به زمان اعلام نتایج زحمت سازمان سنجش را بیشتر می کند اما برای دانشجویان شاغل و مشغول به تحصیل فرصت مطالعه ی بیشتر فراهم می شود که به نفع دانشجو است.


حسین توکلی گفت: نتایج آزمون در همان زمانبندی سال های گذشته اعلام خواهد شد.


به پیشنهاد اساتید، برخی گروه های آموزشی به گروه های آزمایشی دیگر انتقال پیدا کرده است


مشاور عالی سازمان سنجش در خصوص  تغییر گروه آموزشی برخی رشته ها مانند روانشناسی و اقتصاد گفت: ضابطه ای وجود دارد، مثلا در گروه ریاضی و فنی و گروه هنر رشته ی مشترک معماری را داریم و این زمینه فراهم شده است که داوطلبان گروه ریاضی نیز بتوانند این رشته را انتخاب کنند.


توکلی گفت: در گروه علوم تجربی هم همینطور، رشته ی روانشناسی از قدیم جزو گروه علوم انسانی بود .قبلا در مقطع کارشناسی این رشته گرایش نداشتیم، یعنی یک رشته روانشناسی بوده است. بعد از مدتی در دوره کارشناسی نیز گرایش های زیادی ورود پیدا کرد، مانند روانشناسی بالینی ، روانشناسی عمومی، مشاوره و دیگر رشته ها که وجودشان در دوره کارشناسی ضروری به نظر نمی رسد و باید در دوره ی ارشد تغییر گرایش انجام شود.


در نتیجه در این خصوص، برخی رشته ها توسط متخصصین بررسی و تصویب شده است.تعیین نسبت رشته ها هم به صورت عادلانه می باشد.


وی افزود: خود اساتید دانشگاه ها خواستار این تغییرات بوده اند.مثلا در رشته ی اقتصاد مطمئنا دانشجویانی که ریاضی خوانده اند قوی تر از دانشجویانی هستند که علوم انسانی خوانده اند پس طبیعی است که شرایط برای پذیرش دانشجویان از گروه آزمایشی ریاضی در رشته ی اقتصاد صورت پذیرد.


او گفت: سالهاست این تغییرات بر اساس نظر اساتید پیشنهاد می شود و بعد از گذراندن مراحل قانونی، تصویب می شوند که نتیجه مثبتی هم داشته و راه را برای دانشجویان علاقه مند و توانمند باز می کند.


با تغییرات آزمون دکتری دانشجویان توان خود را در دو نوبت می سنجند


حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: در میزان ضرایب دروس  آزمون دکتری تغییری ایجاد نشده است.تنها تغییر، دو مرحله ای شدن آزمون است که باعث شده دانشجویان بتوانند  شانس خود را در دو نوبت امتحان کنند  که به نفع دانشجویان است.


وی با بیان اینکه کارنامه ای که  دانشجویان دریافت می کنند به مدت دو سال معتبر خواهد بود، گفت: سوالات همانند همیشه استاندارد هستند و نسبت به گذشته سخت تر نخواهند شد.


حسین توکلی در پاسخ به این سوال که آیا سخنی در رابطه با عدم پذیرش دانشجو در دوره ی کارشناسی در دانشگاه علامه وجود دارد؟ گفت: عدم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی  به سیاست های دانشگاه و نظر هیئت امنای آن بستگی دارد.


مشاور عالی سازمان سنجش گفت: اگر دانشگاهی بخواهد فقط در مقطع ارشد و دکتری دانشجو بپذیرد، به سیاست ها و نظر هیئت امنای آن بستگی دارد که لازم است بعد از تصمیم گیری برای بررسی در وزارت خانه مطرح شود تا وزارت خانه با توجه به ضوابط موجود به  پیشنهاد دانشگاه نظر دهد.


او گفت: تا کنون خبری مبنی بر این موضوع به سازمان سنجش نرسیده است ولی ممکن است در برنامه های آتی دانشگاه چنین موضوعی مطرح شود تا پس از طی مراحل قانونی به تصویب برسد.


نحوه پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه ها


وی در پایان افزود: ظرفیت پذیرش نخبگان طبق آیین نامه تعریف شده و بر اساس مصوبه ی وزارت خانه می باشد. در دوره ی ارشد و دکتری میزان مشخصی از ظرفیت ها مخصوص این دانشجویان است که براساس ضوابط دانشگاه می توانند بعد از معرفی و بررسی وارد مراحل بعدی دوره تحصیلی شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار