۰۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۲:۰۱
کد خبر: ۲۰۵۲۷
abbaspour zakiany

دانشگاه علامه طباطبائی دارای بیش از شصت هزار فارغ التحصیل می باشد که بسیاری از آنان به عنوان نخبگان و خبرگان کشور در جایگاه ها و موقعیت های شغلی و حرفه ای گوناگون منشا اثر و تحولات در سطح کشور و منطقه ای می باشند. چند وقتی است که مقدمات راه اندازی سامانه ای برای این  دانش آموختگان فراهم شده است تا از ظرفیت های عظیم آنان در سطح دانشگاه بهره گرفته شود اما عملاً روند اجرایی شدن این طرح بسیار مهم به دلیل قرارگرفتن در پیچ و خم های اداری و مالی دانشگاه به تعویق افتاده است. این در حالی است که بودجه لازم برای راه اندازی سامانه فارغ التحصیلان دانشگاه تنها دوازده میلیون تومان می باشد که در قیاس با اعتبارات مالی دانشگاه و اهمیت طرح بسیار ناچیز است. به نظر می رسد که اهمیت راه اندازی این سامانه برای بعضی از مسئولین متولی مغفول مانده است و یا اینکه مشغله کاری و رسیدگی به امورات روزمره موجب کم توجهی مسئولین دو معاونت فرهنگی و اداری و مالی به این موضوع شده است. به همین دلیل سراغ یکی از افراد متولی راه اندازی این سامانه رفته ایم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.


در همین زمینه مهدی علوی مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)  بیان داشت: دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه معتبری است که همه ساله فارغ التحصیلان زیادی را به جامعه تحویل می دهد و به جرات می توانیم بگوییم که در تمام ارکان کشور در بخش دولتی، خصوصی و همچنین خارج از کشور کسانی هستند که فارغ التحصیل دانشگاه علامه می باشند.


دانش آموختگان به دانشگاه خود تعلق خاطر دارند/ ارتباط دانشگاه با فارغ التحصیلان قطع شده است
علوی دانش آموختگان را به عنوان  منابع عظیم دانشگاه که یک نوع تعلق خاطر به دانشگاه دارند معرفی کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا بخشی از هزینه بودجه دانشگاه ها توسط فارغ التحصیلانی که می خواهند به دانشگاه کمک کنند، تامین می شود. اما در کشور ما این چنین نیست. در حال حاضر ارتباط دانشگاه با فارغ التحصیلان قطع شده است و ما نیازمند این هستیم که بتوانیم فکری بکنیم تا این پیوند را ایجاد کنیم.
مدیر فرهنگی دانشگاه هدف از برقراری ارتباط بین دانشگاه و فارغ التحصیلان را پیدا کردن راه حلی برای معضل شکاف بین جامعه و دانشگاه و همچنین بحث کارآفرینی دانست.
وی در ادامه افزود: از اهداف اصلی ما این است که فارغ التحصیلان از فضای دانشگاه بی خبر نباشند و دانشگاه هم بتواند از محصولات فکری خود که در جامعه پخش شده اند استفاده کند. همچنین تجربیات آن ها را به دانشجویان دیگری که در حال تحصیل هستند انتقال دهد.


سامانه دانش آموختگان در بلاتکلیفی/ دانشگاه از ظرفیت عظیم فارغ التحصیلان بی بهره است
علوی با بیان این مطلب که ما از سال گذشته سامانه ای را برای این کار آماده کرده ایم، گفت: این سامانه قرار بود به عنوان وب سایت اساتید راه اندازی شود، اما ما با تغییر کاربری آن را به وب سایت دانش آموختگان دانشگاه علامه تبدیل کردیم. روال آن هم به این صورت بود که به هر فرد یک رمز عبور و کاربری داده می شد که وارد سیستم شوند و صفحه شخصی خودشان را پر کنند. بدین صورت عمده اطلاعات آن ها مانند محل کار، تعداد مقالات و کتاب های منتشر شده و همچنین علاقه مندی آن ها را بدست می آوردیم.
وی در ادامه گفت: قرار بود برای این دانش آموختگان کارتی تهیه کنیم که بتوانند به راحتی در دانشگاه تردد کنند و از کتابخانه، استخر و دیگر امکانات دانشگاه استفاده کنند. همچنین برنامه هایی نیز برای این دانش آموختگان در دانشگاه برگزار کنیم. اما متاسفانه با مشکلاتی مواجه شدیم و علی رغم پیگیری های زیاد ما ، آن نرم افزار هنوز وضعیتش تثبیت نشده است و دانشگاه هنوز از وجود نعمت عظیم فارغ التحصیلان خود بی بهره است.


دانشگاه باید قدمی بردارد تا این مسئله ساماندهی شود


علوی با بیان اینکه از مسئولین دانشگاه انتظار داریم تا کمک کنند که هر چه سریع تر این سامانه راه اندازی شود، گفت: مطمئن هستیم اگر این کار انجام شود با خیل عظیم مشتاقان فارغ التحصیل دانشگاه علامه که در همه جا پخش هستند مواجه می شویم و اگر بتوانیم این افراد را سازماندهی کنیم، می توانیم در برنامه های فرهنگی از این دانش آموختگان  دعوت کنیم و از ظرفیت آن ها استفاده کنیم. همچنین در بحث کارآفرینی نیز می توانیم از این ها مشورت بگیریم و دانشگاه نیز می تواند  به آن ها سرویس و خدمات حداقلی بدهد. این کار در تمام دانشگاه های کشور و دنیا مرسوم است ولی متاسفانه دانشگاه علامه از این موضوع بی بهره است.
علوی در پایان گفت: کارهای جنبی و جداگانه ای برای بحث فارغ التحصیلان انجام شده است ولی دانشگاه باید قدمی بردارد تا این مسئله ساماندهی شود. متاسفانه دانشگاه رفته رفته تنهاتر می شود و ما در تلاشیم تا با پیوند فارغ التحصیلان با دانشگاه، دانشگاه را از این تنهایی بیرون آوریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار