۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۴۲۸۴
20

Pakravan-10عطنا: برنامه‌ریزی آموزشی، برگزاری امتحانات، بررسی فارغ‌التحصیلی دانشجویان، ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید و .... در شرح وظایف آموزش دانشگاه قرار گرفته است. انجام این فعالیت ها شاید کار سختی نباشد اما  برای دانشکده ای که شش ماه است استقلال خود را جشن گرفته  و با مسائلی همچون جذب اعضای هیات علمی جدید و انتقال دانشکده به پردیس مرکزی مواجه بوده و در یک کلام، سیستم سازمانی مستقل  و تازه ای را تاسیس کرده است، دشواری های خاص خود را دارد. با توجه به بازخوردهایی که از دانشجویان دانشکده ارتباطات در ثبت نام انتخاب واحد ترم جاری دریافت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که آموزش دانشکده برنامه ریزی مناسبی برای نیمسال دوم انجام داده است که توانسته رضایت دانشجویان را جلب کند. در این زمینه با سرکار خانم حاجیه پاکروان رئیس اداره آموزش دانشکده ارتباطات به گفتگو نشستیم.




  • با وجود اینکه استقلال دانشکده ارتباطات به یک سال هم نمی رسد، اما سیستم آموزشی دانشکده توانست در برنامه ریزی آموزشی ترم جاری عملکرد خوبی داشته باشد، چه اقداماتی انجام شد که این برنامه ریزی رضایت دانشجویان را کسب کند؟ گفت:


در ابتدا بر خود واجب می دانم که سال نو را به تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی خصوصاً دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات تبریک  گفته و برای همه آرزوی موفقیت در سال جدید می نمایم و امیدوارم امسال نیز سال تعامل و ارتباط قوی بین مدیریت ، دانشجویان و  اداره آموزش باشد.


همانطور که می دانید بیشترین ارتباط دانشجو از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیلی با اداره آموزش (کارشناسان و رئیس آموزش است). بنده شخصا با تجربه ای که بیش از دو دهه در آموزش داشته ام می دانم که این ارتباط هرچه بیشتر و عمیق تر و دوستانه تر باشد کار برای ما راحت و شرایط برای دانشجویان بهتر خواهد بود. چنانچه با این تصور رو به جلو حرکت کنیم تعامل بین دانشجو و اداره آموزش بوجود خواهد آمد که هر دو از این خدمات رضایت خواهند  داشت. متاسفانه در سالهای گذشته به دلایل مختلفی این تعامل وجود نداشته.


از زمانی که مسئولیت آموزش دانشکده ارتباطات را بر عهده گرفتم اولین صحبتی که با همکاران و کارشناسان خود در اداره آموزش داشتم این بود که باید بررسی کنیم دانشجویان چه نیازهایی اساسی و درخواست های قانونی از اداره آموزش دارند. تا با بررسی این خواسته ها بتوانیم مشکلات دانشجویان را به حداقل برسانیم. زیرا رضایت دانشجو از عملکرد اداره آموزش هم باعث رضایت خاطر خود ما خواهد شد  و هم به روال کار آموزش سرعت خواهد داد.


بر این اساس اولین کاری که در ترم گذشته انجام دادیم و به نظر من باعث موفقیت می باشد این بود که از کلیه دانشجویانی که  ترم هفتم یا هشتم فارغ التحصیل می شوند خواستیم تا واحدهای مورد نیاز خود را در ترم آینده  اعلام نمایند. (یعنی یک پیش ثبت نام برای این دسته از دانشجویان انجام دادیم) هرچند که کار اضافه ای بر دوش کارشناسان آموزش بود ولی  جمع آوری این اطلاعات در برنامه ریزی دروس ترم آینده  به ما کمک شایانی کرد تا کلیه دروس دانشجویان فارغ التحصیل که بیشترین نگرانی را داشتند ارائه شود. با این کار دانشجویان فارغ التحصیل اطمینان پیدا کردند که دروس آنها همه ارائه خواهد شد و این امر دل مشغولی آنها را کمتر کرد.


ضمنا در روزهای انتخاب واحد کلیه درخواست های کتبی دانشجویان توسط کارشناسان دریافت و تا اخر وقت اداری همان روز مورد  بررسی قرار گرفت و به همه آنها پاسخ داده شد.


این اطمینان خاطر و آرامش به ورودی های بعدی نیز منتقل گشت و آنان نیز متوجه شدند که اگر مشکل قانونی و معقولی داشته باشند در اسرع وقت بررسی و رسیدگی خواهد شد. این اعتماد که بین آموزش و دانشجویان بوجود آمد شروع یک ارتباط متقابل بود تا این حد که دانشجویان حتی مسائل شخصی خود را با ما مطرح  و از اداره آموزش کمک های لازم را دریافت می کردند.


امیدوارم این حس متقابل و اعتماد روز به روز  شده و ادامه یابد. ضمنا دانشجویان باید اطلاع پیدا کنند که آموزش نیز با مشکلات زیادی روبه رو بوده است چرا؟ چون از یک طرف با برنامه های مدیریت در سطح کلان در ارتباط است و ازسوی دیگر نظرات معاونت آموزشی دانشگاه ، آیین نامه هاو تصمیمات مدیران داخلی و استادان که کلیه این ارتباطات و رضایت همه این گروه ها شرایط خاص و محدودیت هایی را برای آموزش بوجود می آورد. امیدواریم که با درک متقابل این مسائل همه به تعامل بیشتری برسیم.




  • به نظر شما چه موانعی در برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه علامه وجود دارد؟


یکی از مسائلی که دانشجویان از آن بی اطلاع هستند آیین نامه ها و سیاست های کلان دانشگاه است. ما قبل از شروع ثبت نام با معاونت آموزشی دانشگاه جلسه داریم، معاونت آموزشی، راهکارها و سیاست های کلان دانشگاه را تشریح می کند. این یک سیاست گذاری کلان است که همه دانشکده ها باید آن را رعایت کنند و باعث می شود برنامه ای که اعلام می کنیم محدودتر باشد. علاوه بر آن در برنامه ریزی درسی  نظرات استادان نیز دخیل است. زمانی که ما برای درسی به استادی مراجعه می کنیم و لیست دروس را ارائه میکنیم استادان به ما روز و ساعت اعلام می کنند و ما فقط در این زمان ها می توانیم برای آنها درس بگذاریم. در این مجموعه باید رضایت استاد هم جلب شود وقتی  رضایت استاد باشد، درس ها در یک زمان محدود و بسته جمع خواهد شد ودست من برای این که خواسته های دانشجو هم به شکل کامل برطرف شود باز نیست.




  • بسیار پیش آمده  که چند درس با یک استاد ارائه شده، اگر دروس با اساتید مختلف ارائه شوند امکان اینکه زمان بندی واحدها بهتر شود وجود دارد؛ به نظر شما این راه حل مناسبی نیست؟


ببنید ما در مجموع 18 نفر عضو هیات علمی داریم که براساس تخصص طبقه بندی شده اند. زمانی که درسی در تخصص یک استاد است ممکن است چهار عنوان درسی به یک استاد اختصاص داده شود. هیات علمی باید موظفی خود را پر کند، پس نمی توانیم از بیرون استاد دعوت کنیم که دانشجو امکان اینکه چهار عنوان درسی را با  استادان متفاوت  بگذراند را داشته باشد. درس های عمومی و پایه را از دانشکده های دیگر از اساتید دعوت می کنیم ولی درس های تخصصی بین 18 نفر اعضای هیات علمی توزیع می شود. با جذب اعضای هیات علمی جدید و اساتید با تخصص های مختلف امکان توزیع درس‏ها بهتر خواهد بود. رشته های جدید که وارد می شود مسلما نیروهای جدید هیات علمی هم جذب خواهند شد.




  • دانشکده برنامه ای برای افزایش هیات علمی و رشته ها وجود دارد؟


به احتمال خیلی زیاد در مقطع ارشد روابط عمومی خواهیم داشت. در دوره کارشناسی هم رشته های جدید به دانشکده اضافه خواهد شد و دانشکده گسترده تر می شود.  اعضای جدید هم در بخش اداری و هم در بخش هیات علمی به دانشکده اضافه می شوند.


Pakravan (7)




  • ظرفیت رشته ها در دوره های مختلف در حال حاضر به چه شکل است؟


ظرفیت دوره ها در هر سال متفاوت است و ما هر ساله ظرفیت ها را به دانشگاه اعلام می کنیم. در حال حاضر ظرفیت دوره دکترا 5 نفر است.




  • برای برنامه ریزی ترم آینده دوباره فرم پیش ثبت نام ارائه می شود؟


بله. فرم پیش ثبت نام ترم آینده تهیه و برنامه ریزی های لازم شروع شده است که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد تا دانشجویان فارغ التحصیل واحدهای باقی مانده خود را برای مهرماه اعلام کنند. فقط درخواستی که از دانشجویان داریم این است که همکاری های لازم را داشته باشند. یعنی در حد یک صحبت نباشد. ترم گذشته که دانشجویان فرم پیش ثبت نام پر کردند هدف ما این بود که ببینیم چه درسهایی برای ترم آینده دارند در حالی دانشجویان روز و ساعت درس ها را هم مشخص کرده بودند. تصوری که داشتند این بود که  درسها براساس روز و ساعت که در فرم پیش ثبت نام نوشته اند ارائه شود چنین چیزی امکان پذیر نیست چون ما  برای یک نفر برنامه ریزی نمی کنیم  و  برای تعداد زیادی از افراد همراه با برنامه ای که استاد ارائه می دهد، برنامه ریزی می شود.. در حقیقت هدف اصلی اداره آموزش این است که واحدی برای فارغ التحصیلی دانشجویان از قلم نیافتد.




  • در نهایت اگر نکته ای ناگفته مانده است را بیان کنید؟


خواهشی که داریم این است که دانشجویان ارتباط خود را با آموزش بیشتر کنند. من گوش شنوای خیلی زیادی دارم و دوست دارم از زبان دانشجویان مطالبشان را بشنوم. فقط درخواستی که داریم این است که مطالبی که بیان می کنند تجزیه تحلیل  شده و قانونمند باشد. هر دانشجویی خواسته شخصی خود را بیان می کند که ما نمی توانیم براساس آن خواسته حرکت کنیم.  زمانی که آموزش به درخواست دانشجویان « نه» می گوید این یک « نه» قانونمند است نه «نه» شخصی.


در آخر من به اینکه نکته اشاره می کنم که تیم آموزش دانشکده در ترم گذشته تلاش فراوان و زحمات زیادی کشیدند  تا انتخاب واحد و امتحانات بدون دغدغه  در دانشکده برگزار شود که در اینجا از همه زحمات کارشناسان  تشکر می کنم و می دانم هیچ کار خوبی بدون هماهنگی و همدلی و همکاری همه اعضا امکان پذیر نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار