۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۰۴۱۷۲
مراسم تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ضمن یاد و اشاره به خصوصیت‌های بارز استادان مرحوم قانعی‌راد، تقی‌خانی و احمدی، گفت: سعی ما اجرای عدالت هنگام داوری بوده است و برای همه مولفان و مترجمان یک معیار سنجش داشته‌ایم.


به گزارش عطنا، مراسم تجلیل از «شایستگان تقدیر سی‌وچهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، دوشنبه، ۱ مردادماه، در پژوهشکده هنر، فرهنگ و معماری برگزار شد. (گزارش تصویری)


محسن جوادی، معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، مهدی قزلی‌پور و نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل خانه کتاب و همچنین جمعی از نویسندگان، مترجمان و اندیشمندان کشور در این مراسم حضور داشتند.


محمدرضا مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سخنانش درباره ارزش علم گفت: خداوند ارزش علم را بالاتر از هرچیز می‌داند و می‌گوید«هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ»، بنابراین ارزش علم ذاتی است. خداوند سبحان مومنان را به اتقان، احسان و از همه مهم‌تر به استوار اندیشیدن فرا خوانده است.


وی در ادامه از کیفیت پایین این مراسم سالانه انتقاد کرد و گفت: خوشبختانه هرساله این مراسم برگزار می‌شود و از نظر کمی رشد قابل توجهی دارد اما متاسفانه کیفیت آن خیلی چشمگیر نیست و باید رشد کند زیرا مهمترین ویژگی‌ جمع حاضر یاری رساندن به دانش و دانش‌گستری است.


مهدوی‌راد در توصیف جامعه‌شناس فقید، محمدامین قانعی‌راد گفت: دکتر قانعی‌راد دانشمندی باریک‌بین، صریح و نقادی بدون هیچ‌گونه مجامله، استوار اندیش، مؤمن و انقلابی به‌معنای واقعی کلمه بودند. متاسفانه ایشان سن زیادی نداشتند که از پیش ما رفتند و بسیار جا داشت که از ایشان بیاموزیم.


وی همچنین در خصوص زنده‌یاد محمد تقی‌خانی گفت: استاد تقی‌خانی هم یکی از مصادیق خیلی مشخص کثیرالمقوله و قلیل‌المقوله بود. فراتر از حیطه مسئولیت خود کار می‌کردند و بدون ادعا در کار خود مشغول بودند.


استادیار دانشگاه تهران درباره عالم درگذشته احمد احمدی نیز چنین گفت: دکتر احمد احمدی را زبانی به پهنای فلک باید وصف کند و هرچه بگویم از ایشان کم گفته‌ام. در ایثار، اخلاص، معرفت، زهد، تقوا، بی‌ریایی، بابرنامه عمل کردن، نظم داشتن در زندگی و همینطور حساسیت بسیار بالا در فعالیت حرفه‌ای خود منحصربه‌فرد بوده‌اند.


وی همچنین برای شفاف‌سازی نسبت به عملکرد خود در جایگاه دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از زمانی که بنده در این منصب بوده‌ام حتی برای یک بار هم از کسی سفارشی نشنیده‌ام و سعی کرده‌ام که هیچوقت تحت تاثیر دلایل گوناگون قرار نگیرم تا حق کسی را ضایع نکنم.


وی افزود: آنچه ما انجام داده‌ایم برای علم و پژوهش بوده و هدفی غیر از این نداشته‌ایم. البته اگر هم دو سه مورد اشتباهی صورت گرفته از عمد نبوده بلکه ممکن است سهوی بوده باشد.


محمدرضا مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود به حضور سیدمحمود دعایی اشاره کرد و گفت: سید محمود دعایی که در جمع ما حضور دارد از جمله مردان خالصی است که انقلابی بود، انقلابی است و انقلابی خواهد ماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار