۱۹ تير ۱۳۹۷ ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۷۹۳
شایعه

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، آگاهی یافتن از درستی و نادرستی یک خبر را از وظایف و اصول حرفه‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دانست و گفت: بازار شایعات زمانی داغ‌تر می‌شود که با حدس و گمان رسانه‌ای و پرداختن به مطالب کذب و دامن زدن به آن‌ها شریک شویم.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به تبعات و آثار منفی شایعه و شایعه‌پراکنی در جامعه، اظهار داشت: در مواردی خواه‌وناخواه افراد با حدس‌ و احتمال بی‌آنکه خواسته باشند به شایعه پروبال داده و با توجه به بروز و ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، در کمترین زمان ممکن، یک خبر مبهم و نادرست، بیشترین دامنه پخش را از آن خود می‌کند.


فرقانی در ادامه سخنان خود استقلال حرفه‌ای، حق دسترسی به منابع خبری، حق افشا نکردن منابع خبری و... را ازجمله پایه‌ها و اصول فعالیت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: مسئولیت‌پذیری و داشتن اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به اصول قانون مطبوعات و دیگر قوانین کشوری ازجمله وظایف خبرنگاران به ‌شمار می‌رود که ملزوم به رعایت آن‌ها هستند.


این مدرس دانشگاه در ادامه به تبعات و آثار منفی توهین، افترا، تهمت زدن، انتشار اخبار کذب، تجاوز به حریم خصوصی افراد و غیرواقعی جلوه دادن مطالب و اخبار و انتشار آن در برخی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: انتشار این‌گونه مطالب در هیچ شرایط و هیچ دانش و آموزش‌های خبرنگاری توصیه نشده و جایی برای بیان ندارد.


فرقانی به رسالت خطیر رسانه‌ها و نقش بی‌بدیل آن‌ها در جلوگیری از انتشار و دامن زدن به شایعات، اشاره و مؤثرترین روش‌های رسانه‌ای مقابله با شایعه را اعتمادسازی میان رسانه و مخاطب، عنوان کرد و افزود: اگر خبرنگار پایه‌های اخلاق و مسئولیت‌های حرفه‌ای خبر را پیش بگیرد، حقوق مادی و معنوی او هم بدون شک تأمین خواهد شد.


به گفته این پیشکسوت رسانه و علوم ارتباطات، دسترسی نداشتن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به منابع موثق و دست‌اول گاهی اوقات منجر به تولید شایعه و اخبار غیرواقعی و بی‌ارزش می‌شود.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبائی تصریح کرد: زمانی که شایعه‌ای دست‌به‌دست چرخیده و بازگو می‌شود، رسانه‌ها می‌توانند واکنش‌های مختلفی نسبت به آن‌ها داشته و قبل از اینکه موضوعی بی‌جهت به بمب خبری تبدیل شود با تحقیق و پژوهش نسبت به‌راستی آزمایی آن اقدام کرده و به انتشار صحیح آن اقدام کنند.


به گفته این استاد علوم ارتباطات، متأسفانه در بسیاری از موارد خود رسانه‌ها ابزاری برای پخش و انتشار شایعات شده و ضمن گسترش آن باعث بزرگی و دامن زدن شایعه نزد افکار عمومی در جامعه می‌شوند.


این پیشکسوت علوم ارتباطات درعین‌حال به اهالی رسانه توصیه کرد با رعایت اخلاق حرفه‌ای در مواجه با شایعات بی‌پایه و اساس، بدون هیچ‌گونه دخالتی و جانب‌داری، در جهت انتشار مطالب و اخبار صحیح و با منبع موثق اقدام کرده و اصل واقعیت گویی و حرکت در مسیر درست را انتخاب کنند.


فرقانی تأکید کرد: کم‌گویی، گزیده گویی، نقد غیرمنصفانه، دامن زدن به شایعات، وارونه‌گویی مطالب و... جزو موارد باطل و غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی در رسانه‌ها به شمار آمده و حرکت در این مسیر نه‌تنها موجب خدشه‌دار شدن اطمینان و اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه فوق می‌شود، بلکه رفته‌رفته‌شان جایگاه آن رسانه نیز نزد افکار عمومی متزلزل خواهد شد.


به گفته فرقانی، بدون شک رسانه‌ها بابیان واقعیات و اهمیت دادن به صحت‌وسقم مطالب و اخبار، قادر خواهند بود مخاطبان خود را به‌عنوان سرمایه‌های اصلی هر رسانه همواره حفظ و روزبه‌روز به اعتمادسازی فزونی بخشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار