رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، آگاهی یافتن از درستی و نادرستی یک خبر را از وظایف و اصول حرفهای خبرنگاران و روزنامهنگاران دانست و گفت: بازار شایعات زمانی داغتر میشود که با حدس و گمان رسانهای و پرداختن به مطالب کذب و دامن زدن به آنها شریک شویم.
به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به تبعات و آثار منفی شایعه و شایعهپراکنی در جامعه، اظهار داشت: در مواردی خواهوناخواه افراد با حدس و احتمال بیآنکه خواسته باشند به شایعه پروبال داده و با توجه به بروز و ظهور تکنولوژیهای نوین ارتباطی بهویژه شبکههای اجتماعی در فضای مجازی، در کمترین زمان ممکن، یک خبر مبهم و نادرست، بیشترین دامنه پخش را از آن خود میکند.
فرقانی در ادامه سخنان خود استقلال حرفهای، حق دسترسی به منابع خبری، حق افشا نکردن منابع خبری و... را ازجمله پایهها و اصول فعالیت خبرنگاری و روزنامهنگاری حرفهای عنوان کرد و افزود: مسئولیتپذیری و داشتن اخلاق حرفهای و پایبندی به اصول قانون مطبوعات و دیگر قوانین کشوری ازجمله وظایف خبرنگاران به شمار میرود که ملزوم به رعایت آنها هستند.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تبعات و آثار منفی توهین، افترا، تهمت زدن، انتشار اخبار کذب، تجاوز به حریم خصوصی افراد و غیرواقعی جلوه دادن مطالب و اخبار و انتشار آن در برخی رسانهها اشاره کرد و گفت: انتشار اینگونه مطالب در هیچ شرایط و هیچ دانش و آموزشهای خبرنگاری توصیه نشده و جایی برای بیان ندارد.
فرقانی به رسالت خطیر رسانهها و نقش بیبدیل آنها در جلوگیری از انتشار و دامن زدن به شایعات، اشاره و مؤثرترین روشهای رسانهای مقابله با شایعه را اعتمادسازی میان رسانه و مخاطب، عنوان کرد و افزود: اگر خبرنگار پایههای اخلاق و مسئولیتهای حرفهای خبر را پیش بگیرد، حقوق مادی و معنوی او هم بدون شک تأمین خواهد شد.
به گفته این پیشکسوت رسانه و علوم ارتباطات، دسترسی نداشتن خبرنگاران و روزنامهنگاران به منابع موثق و دستاول گاهی اوقات منجر به تولید شایعه و اخبار غیرواقعی و بیارزش میشود.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبائی تصریح کرد: زمانی که شایعهای دستبهدست چرخیده و بازگو میشود، رسانهها میتوانند واکنشهای مختلفی نسبت به آنها داشته و قبل از اینکه موضوعی بیجهت به بمب خبری تبدیل شود با تحقیق و پژوهش نسبت بهراستی آزمایی آن اقدام کرده و به انتشار صحیح آن اقدام کنند.
به گفته این استاد علوم ارتباطات، متأسفانه در بسیاری از موارد خود رسانهها ابزاری برای پخش و انتشار شایعات شده و ضمن گسترش آن باعث بزرگی و دامن زدن شایعه نزد افکار عمومی در جامعه میشوند.
این پیشکسوت علوم ارتباطات درعینحال به اهالی رسانه توصیه کرد با رعایت اخلاق حرفهای در مواجه با شایعات بیپایه و اساس، بدون هیچگونه دخالتی و جانبداری، در جهت انتشار مطالب و اخبار صحیح و با منبع موثق اقدام کرده و اصل واقعیت گویی و حرکت در مسیر درست را انتخاب کنند.
فرقانی تأکید کرد: کمگویی، گزیده گویی، نقد غیرمنصفانه، دامن زدن به شایعات، وارونهگویی مطالب و... جزو موارد باطل و غیرحرفهای و غیراخلاقی در رسانهها به شمار آمده و حرکت در این مسیر نهتنها موجب خدشهدار شدن اطمینان و اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه فوق میشود، بلکه رفتهرفتهشان جایگاه آن رسانه نیز نزد افکار عمومی متزلزل خواهد شد.
به گفته فرقانی، بدون شک رسانهها بابیان واقعیات و اهمیت دادن به صحتوسقم مطالب و اخبار، قادر خواهند بود مخاطبان خود را بهعنوان سرمایههای اصلی هر رسانه همواره حفظ و روزبهروز به اعتمادسازی فزونی بخشند.