۱۶ تير ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۰۰۳۴۷
سید حسن‌صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر ضرورت سازمان‌دهی و تجمیع مراکز دانشگاهی کشور تأکید کرد و گفت: باید در قالب اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، نقش‌ها و رسالت‌ دانشگاه‌هایی نظیر آزاد،‌ غیرانتفاعی و پیام نور مشخص شود و اعلام کنند که در نهایت به چه هدفی می‌خواهند برسند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، ضمن اعلام این مطلب به راهکارهای اساسی ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه مراکز آموزش عالی کشور در دهه گذشته رشد کمی پیدا کردند و بر این اساس کیفیت آموزش تحت‌الشعاع قرار گرفت. باید به سمت تجمیع این مراکز حرکت کنیم تا بتوانیم به‌صورت بهینه از امکانات آموزشی استفاده کنیم.


وی در ادامه تصریح کرد: تجمیع مراکز آموزش عالی در اغلب کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و در سفر اخیر به کشور فرانسه ما شاهد این بودیم که تجمیع دانشگاه‌ها از برنامه‌های اساسی این کشور است؛ بنابراین نیاز است مراکز آموزشی در ایران نیز تجمیع شوند و بر اساس آن نقش دانشگاه‌هایی نظیر مراکز  غیرانتفاعی،‌ آزاد و پیام نور مشخص شوند و اعلام کنند به چه هدفی قرار است دست یابند.


رئیس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: خوشبختانه امر ساماندهی مراکز آموزش عالی به‌عنوان یک برنامه جدی در وزارت علوم دنبال می‌شود و در این زمینه نیز از تجربیات دانشگاه‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود.


دکتر صدوق به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های دانشگاه‌های ایران و فرانسه پرداخت و افزود: روند حرکت دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین فرانسه در مقایسه با دانشگاه‌های کشور ما بسیار بومی‌تر است و دانشگاه‌های کشور ما بیشتر وام گرفته از دانشگاه‌های اروپایی محسوب می‌شوند.


وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه ما در دانشگاه‌های داخل هنوز در موضوعاتی مانند ارتباط صنعت و دانشگاه عقب‌تر هستیم؛ اما بحث ارتباط با صنعت برای دانشگاه‌های کشورهای اروپایی امری کاملاً روشن و حل‌شده است، اگرچه آن دانشگاه‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند، اما ما در بازدیدهایی که از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان،‌ روسیه و غیره داشتیم، مشاهده کردیم که ارتباط مراکز آن‌ها با بخش صنعت و خدمات بسیار نزدیک‌تر و عمیق‌تر است و بخش مهمی از اعتبارات دانشگاه‌های این کشورها از طریق پروژه‌های ناشی از صنعت تأمین می‌شود و بودجه‌های حمایتی از طرف دولت به نسبت بسیار کمتر است.


رئیس دانشگاه شهید بهشتی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور ما در گام‌های مهمی که هنوز در آن ضعف دارند،‌ باید قدم‌های جدی بردارند که یکی از این گام‌ها ارتباط صنعت و دانشگاه است و معتقد هستم اگر این امر موردتوجه قرار گیرد، در آینده چشم‌انداز خوبی برای آموزش عالی ترسیم خواهد شد، ضمن اینکه باید از تجربیات این کشورها نیز در حوزه‌های آموزش عالی استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار