۱۲ تير ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۹۹۵۱۱
اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی اربعین در دی‌ماه سال ۹۷، بر همکاری بیشتر دانشگاه‌ها و محققان با ستاد برگزاری همایش، به‌منظور تبیین علمی ابعاد مختلف این رخداد بزرگ معنوی - اجتماعی تأکید کرد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نخستین نشست شورای علمی همایش اربعین ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شناخت علمی، عمیق و دقیق ابعاد مختلف واقعه بزرگ اربعین و همچنین جایگاه تاریخی و تمدنی اربعین در جهان اسلام از اهداف شورای علمی همایش بین‌المللی اربعین است.


رئیس شورای علمی همایش بین‌المللی اربعین افزود: مطالعات و پژوهش‌هایی که در همایش بین‌المللی اربعین ارائه می‌شود می‌تواند به برنامه‌ریزی برای برگزاری بهتر این مراسم در سال‌های آتی کمک و نقاط قوت و ضعف ما را درزمینهٔ اجرایی مشخص کند.


وی تأکید کرد: مراسم اربعین حسینی در نوع خود یک سرمایه است و اهتمام ما بر این است که با استفاده از فرصت‌ها و تمهیداتی که با همفکری یکدیگر به دست می‌آید از این فضا و این جریان و رخداد بهترین و بیشترین استفاده را برای وحدت جهان اسلام داشته باشیم.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: باید از تجارب دوره قبل که در اختیارداریم بتوانیم استفاده کنیم و با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی که هم در داخل کشور و هم منطقه داریم این همایش را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.


مهندس محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای فرهنگی که ریشه در اعتقادات و مقدسات ما دارد بحث اربعین هست که بحمدالله در نظام مقدس جمهوری اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای برگزاری آن وجود دارد.


وی افزود: بر اساس پیش‌نویس اهداف شورای علمی همایش اربعین، قرار است شورای علمی همایش با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم شکل بگیرد و ما هم در گام اول سعی کردیم از دوستانی که می‌توانند در این قضیه نقش‌آفرینی کنند دعوت کنیم و امیدواریم که با تشریک‌مساعی که صورت خواهد گرفت با حضور عزیزان و شخصیت‌های محترم علمی و دانشگاهی بتوانیم بر اساس اهدافی که برای همایش ترسیم‌شده است؛ شاهد برگزاری شکوهمند این رخداد ارزشمند باشیم.


در ادامه این نشست اعضای حاضر در جلسه، پیشنهاد‌هایی را در خصوص اهداف و فرآیند برگزاری نخستین همایش علمی بین‌المللی مراسم اربعین بیان کردند که جمع‌بندی این نظرات و تصویب آن‌ها به بررسی‌های کارشناسانه و جلسات بعدی شورای همایش موکول شد.


ضرورت تمرکز وزارت علوم و دانشگاه‌ها به بعد مطالعاتی و پژوهشی مراسم اربعین، تلاش برای مشارکت گسترده‌تر دانشگاه‌ها و محققان از همه نقاط جهان برای شرکت در همایش، ضرورت بررسی ابعاد تربیتی مراسم اربعین در مقالات همایش، نگاه ویژه به اهداف نهضت حسینی، تعامل ویژه با دانشگاه‌های عراق و اتخاذ راهکاری برای پوشش رسانه‌ای بین‌المللی همایش علمی بین‌المللی مراسم اربعین از محورهای مهم مطرح‌شده در این نشست بود.


به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، همایش بین‌المللی اربعین حسینی به مدیریت وزیر کشور برگزار خواهد شد و شورای علمی این جشنواره به معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری واگذارشده است.


رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌البیت (ع)، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، ایلام، رازی کرمانشاه، بوعلی سینا، الزهرا (س)، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز و ریاست دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) از اعضای شورای علمی همایش بین‌المللی اربعین هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار