۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۹۶۰۲۹
بررسی اولین پیام‌رسان مالی در گفت‌وگو با مدیران «بله»

مدیران نرم‌افزار پیام‌رسان و مالی «بله» با بیان ویژگی‌های فنی و نوآورانه این اپلیکیشن تاکید کردند:‌ فیلتر کردن پیام‌رسان‌های خارجی از سوی دولت باعث بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود.


سیما سیفی-عطنا؛ کار‌آفرینی در دنیای امروز دنیای گسترده و تخصصی دارد. یکی از شاخه‌‌های این حوزه کارآفرینی فنی است که کارآفرین محصولی بر پایه علم و فناوری تولید می‌کند از سویی یکی دیگر از شاخه‌های تخصصی این حوزه کارآفرینی نوآور است که کالاهای جدید معرفی می‌کنند، روش‌های نوینِ تولید ایجاد می‌کنند، بازارهای جدید پیدا می‌کنند و تشکیلات کسب و کار را از نو سامان‌دهی می‌کنند. در این گزارش بر آن شدیم تا با دو تن از کار‌آفرینان برتر کشور که از قضا از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نیز هستند به گپ‌و‌گفت بپردازیم.


مصطفی رادمرد، مدیر استراتژی و بنیانگذار اپلیکیشن پیام‌رسان و مالی «بله» از کار‌آفرینان برتر کشور است که برای اولین بار در ایران موفق به طراحی اپلیکیشنی با دو قابلیت پیام‌رسانی و انجام تراکنش‌های مالی شده است.


رادمرد متولد سال ۱۳۶۶، اصالتاً مشهدی و دارای مدرک کارشناسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه شریف است. او هم‌اکنون دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی است.


امین تجملیان، مدیر محصول اپلیکیشن «بله» هم متولد سال 66 و اصالتاً یزدی است. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه شریف کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران و هم‌اکنون دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی است.



ایده طراحی پیامرسان بله از کجا شروع شد؟


رادمرد: «بله» سکوی ارتباط اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر است اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ارتباط افراد را با یکدیگر راحت کرد‌ه‌اند ارتباط غنی ارتباطی است که آدم‌ها تراکنش مالی و گفت‌وگو را همزمان بتوانند داشته باشند. بنابراین پیام‌‌رسانی را طراحی کردیم که افراد بتوانند در محیط پیام‌رسان کارهای مالی خود را نیز انجام دهند. به طور مثال، اگر کسی در کانال خیریه یا کسب‌‌وکار یا فروشگاه‌ها و... عضو بود. همزمان بتواند امور مالی را نیز در همان محیط انجام دهد و در اصل بانک در جایی که مردم هستند، حضور دارد تا تبادلات مالی مردم راحت‌تر صورت گیرد ضمن آن‌که به راحتی  عکس، فایل و پیام خود را نیز ارسال کنند.


طراحی بله از چه زمانی آغاز شد؟


رادمرد: پروژه بله شهریور 94 آغاز شد و اولین نسخه آزمایشی با قابلیت‌های محدود انتهای 94 عرضه و قابلیت انجام تراکنش‌های مالی را انتهای سال 95  اضافه کرد اما این پیام‌رسان با ویژگی‌های کنونی از ابتدای 96 فعالیت خود را آغاز کرد.


استقبال مردم از پیام‌رسان بله از همان روزهای اول تا به حال چگونه بوده است؟


تجملیان: حضور تعدادی از کاربران برای گسترش هر  اپلیکیشن تازه تاسیسی ضرورت دارد و این کار در رقابت با هزارنرم‌افزار موجود در بازار کار سختی است در حال حاضر، پیام‌رسان بله یک میلیون و 700 هزار نفر کاربر دارد که این تعداد هنوز به هدف و چشم‌انداز ما نزدیک نشده است. از این تعداد، 600 هزار نفر در هفته با هدف انجام تراکنش مالی یا پیام‌رسانی وارد اپلیکیشن می‌شوند که در قیاس با سایر اپلیکیشن‌ها نسبت قابل توجهی است و در حال افزایش قابلیت این پیام‌رسان برای جذب کاربران هستیم.


چه تعداد کاربر در فضای پیامرسان بله فعال هستند و روزانه چه تعداد نفر وارد این پیامرسان میشوند؟


تجملیان: در حال حاضر یک میلیون و هفتصد هزار نفر کاربر در فضای بله فعال است و روزانه حدود 20 هزار نفر وارد شده و روزانه بالای 70 هزار تراکنش مالی انجام می‌شود.


موانع موجود در راه توسعه پیامرسان بله چه بود؟


رادمرد: در راه توسعه یک پیام‌رسان علی‌الخصوص اپلیکیشن ارتباطی و مالی موانع زیادی وجود دارد. مانع کلی بحث گرد هم آوردن نیروهای خبره در حوزه مورد نظر است تا افرادی تشکیل گروه دهند که محصول مورد نظر را بتوانند به سرانجامی برسانند. همچنین‌ حمایت مالی از استارت‌آپ تا رسیدن به سوددهی مورد نظر و داشتن سرویس‌های مالی و سرویس‌هایی از پلیس +10 و ناجا که پیام‌رسان بله در حال حاضر استفاده می‌کند که البته بخشی از سازمان‌ها از اینکه سرویس‌های خود را در اختیار بگذارند امتناع می‌کنند و نیاز به تعاملات و مذاکرات دارد. بحث دیگر چالش‌های فنی و کسب‌وکاری است که در عین رجوع عده‌ی زیادی کاربر اما اپلیکیشن کند نشود تا بتواند به اندازه کافی با ارائه و گسترش خدمات کاربر جذب کندکه در این خصوص جذب اعتماد کاربر اهمیتی مضاعف می‌یابد، همچنین‌ با کسب‌وکارهای دیگر نیز همکاری کند.



چشماندازهای پیش روی پیامرسان بله چیست؟


تجملیان: هدف ما تبدیل پیام‌رسان بله به یک سکوی کسب‌و‌کار است که افراد با حضور در آن بتوانند خدمات خود را عرضه کند چالشی که مردم امروزه با آن سر و کار دارند افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها برای انجام کارهای مختلف که این خود باعث اشغال حجم قابل توجهی از گوشی موبایل می‌شود. در حالی که این پیام‌رسان هم برای کاربران با توجه به قابلیت پیام‌رسانی و هم برای صاحبان کسب و کار با توجه به قابلیت انجام تراکنش‌های مالی جذاب خواهد بود.


هدف ما پیام‌رسانی صرف نبوده است و ما نوآورانه‌تر با افزودن قابلیت انجام کارهای مالی در این حوزه فعال هستیم و انجام کارهای مالی در این حوزه در اولویت ما بوده است به عبارتی با ترکیب قابلیت پیام‌رسانی و انجام تراکنش‌های مالی در این اپلیکیشن و هم چنین فراهم آوردن محیطی پایدار و جذاب و سرعت بیشتر در بین پیام‌رسان‌های داخلی سرآمد محسوب می‌شویم.


 آیا پیامرسان بله از سوی  ارگان یا نهادهایی حمایت شد؟


رادمرد: سرویس‌های مالی در انحصار بانک و شبکه‌های پرداخت بانک‌ها است؛ بنابراین ما در ابتدا به دنبال سرمایه‌گذار بانکی بودیم که بانک ملی و شرکت «داد ورزی سداد» این حمایت را متقبل شد. همچنین‌ اپراتورها برای سرویس شارژ و ناجا سرویس پرداخت عوارض را تامین کرد اما به طور اخص نهادی حمایت نکرد.


آیا با حمایت مادی و معنوی دولت از پیامرسانهای داخلی موافق هستید؟


تجملیان: حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید به گونه‌ای عادلانه صورت پذیرد. ما در بله به دنبال افزایش کیفیت هستیم تا مردم خود این پیام‌رسان را انتخاب کنند. ساده‌ترین راه در حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی است اما راه هوشمندانه‌تر کمک کردن به پیام‌رسان‌های داخلی در ارائه دادن سرویس‌های کاربردی است اما بله به زحمت توانسته است فقط دو سرویس در این خصوص بگیرد.


آیا از سوی دولتمردان و به طور کلی مسئولان به پیامرسان بله فرصت تبلیغاتی اعطا شده است؟


رادمرد: چندین بار از سوی رسانه ملی و و گزارش‌های خبری به معرفی این پیام‌رسان پرداخته شده است. اما از بهره بردن از فرصت‌های تبلیغاتی در سطح شهر و تبلیغ به مفهوم خاص بی‌بهره بوده است.


به طور متوسط درآمد پیامرسان بله به چه مقدار است؟


رادمرد: پیام‌رسان بله راحت‌ترین کار را در حوزه خدمات کارت به کارت در اختیار کاربران قرار داده است، به دلیل راحتی انجام کار‌های مالی در این پیام‌رسان باعث شده که در این مدت کوتاه آمار تراکنش‌ها بالارود. در سال 96 در حالی که آغاز کار بودیم اما تراکنش‌های بله به یک میلیارد و 600 میلیون تومان نیز رسید. با انجام  این تراکنش‌ها یک‌سری کارمزدهای بانکی اخذ می‌شود که بیشتر موارد آن را نیز کاربر نمی‌پردازد که درصدی از این کارمزدها به پیام‌رسان بله اختصاص می‌یابد.


پیامرسان بله باعث اشتغال چندین نفر تا به حال شده است؟


رادمرد: در درون تیم بله 60 نفر به صورت مستقیم و از سوی دیگر به صورت غیر مستقیم باعث اشتغال کانال‌های سرگرمی، فروشگاه‌ها، خیریه‌ها، تولید محتوا و خبرگزاری‌ها در این حوزه شده است.



آیا شما به عنوان یک طراح پیامرسان ایرانی با فیلترینگ تلگرام موافق هستید؟ و یا اصلاً سیاستهای دولت در این خصوص چقدر موفقیتآمیز بوده است؟


رادمرد: فعالیت بله در زمانی که تلگرام فیلتر نبود آغاز شد و سعی شد با ایجاد تمایز و به واسطه‌ خدمات محلی مثل تسهیل ارتباط با پلیس و دولت به عنوان یک کسب‌و‌کار سودآور فعالیت کنیم و در سال 96 که تلگرام هنوز فیلتر نبود برتری برخی کارکردهای بله در قیاس با تلگرام برای کابران مسجل شد.


با دخالت مستقیم دولت در این حوزه باعث از دست رفتن اعتماد عموم مردم به پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود چرا که مردم پیام‌رسان داخلی را مامور از جانب دولت  فرض خواهند کرد. همچنین‌ سیاست‌های دولت در خصوص فیلتر پیام‌رسان‌‌های داخلی  باعث پدید آمدن رانت‌هایی خواهد شد بدون آنکه هدف سودآوری باشند؛ در این صورت رقابت در شرایط عادلانه نخواهد بود، بنابراین این کار به توسعه پایدار نمی‌انجامد.


توصیه شما به جوانان کار‌آفرین و فعال در حوزه‌ استارت‌آپ‌ها چیست؟


به نظر ما، مدرک دانشگاهی اهمیت صرف ندارد بلکه تجهیز شدن به مهارت‌های مذاکره، زبان انگلیسی همدلی کردن با افراد در کنار مدرک تحصیلی حائز اهمیت است. در حالی که عده‌ای در کشور از نبود شغل گلایه دارند اما باید دانست که هر شرکتی در ایران به خصوص در صنعت آی.تی یا آی.سی.تی به دنبال نیروی خوب است و این نیروی خوب است که کمیاب است. از سوی دیگر گویی افراد پرتوقع شده‌اند. مسئولیت‌پذیری هم خیلی اهمیت دارد؛ فرد باید یادگیرنده باشد و نقش خود را گسترش دهد. در حالی که عده‌ای از جوانان می‌خواهند با کمترین مسئولیت بیشترین درآمد را پیدا داشته و فراری از مسئولیت هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار