۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۰۵۵۶
حمیده دباغی

دانش‌آموخته دکترای مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران از عدم حمایت سازمان‌های مرتبط با گردشگری از زنان انتقاد کرد و گفت: این سازمان‌ها از زنان به طور خاص حمایت نمی‌کنند. وجود زمینه‌های تبعیض جنسی نیز در این زمینه مزید بر علت می‌شود و بسیاری که از زنانی که در این حوزه فعال هستند پس از مدتی کار خود را تغییر می‌دهند.


به گزارش عطنا، «اولین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان» به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری دیگر دانشگاه‌های علوم انسانی کشور و مراکز تخصصی مطالعات زنان با حضور جمعی از استادان و دانشجویان متخصص حوزه مطالعات زنان دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه و سه‌شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


حمیده دباغی، دانش‌آموخته دکترای مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران در پنل پنجم این همایش که موضوع آن «اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان» مقاله خود را با عنوان «مطالعه‌ای پیرامون موانع حضور زنان در گردشگری ایران» که با همکاری بنفشه فراهانی نوشته بود ارائه داد.


دباغی در آغاز این نشست از جایگاه گردشگری در ایران سخن گفت و ادامه داد: ایران در سال 2011 رتبه 114را از بین 139 کشور داشته؛ اما در سال 2017 با چهار پله سعود به رتبه 93 از بین 136 کشور ارتقا یافته است.


وی افزود: سازمان جهانی گردشگری در سال 2007 روز جهانی گردشگری را به موضوع «گردشگری در‌ها را به روی زنان می‌گشاید» اختصاص داد و انجمن زنان در گردشگری را در سال 2008 تاسیس کرد.


دانش‌آموخته دانش‌آموخته دکترای مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران روش انجام پژوهش خود را تحلیل تماتیک با کاربرد فن مصاحبه اعلام کرد و اظهار داشت: در این پژوهش 20 مصاحبه با سه گروه زنان در حوزه آکادمیک تروریسم، زنان فعال در خدمات توریسم (راهنمایان تور، مدیریت هتل) و زنان کارآفرین در صنعت گردشگری صورت گرفت و سپس به تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار تحلیل داده‌های مکس. کیو. دی. ای پرداخته شد.


وی در ادامه به ماهیت و جنس فعالیت در عرصه گردشگری پرداخت و گفت: ماهیت فعالیت گردشگری با مسائلی رو‌به‌روست. از جمله این مسائل می‌توان به عدم بهره‌برداری از دانش روز و تخصص‌گرایی در گردشگری سنتی ایران، تداوم رویکرد سنتی در فعالیت‌های گردشگری از گذشته تا به حال، نیاز به حضور طولانی در محل کار، اشتغال تمام وقت، دوری از خانواده، عدم امکان حضور زنان در همه جا اشاره کرد.


دباغی سپس به توانمندی بالای زنان فعال در این حوزه اشاره کرد و افزود: زنان از  توانایی بالایی نسبت به مردان در بر عهده داشتن نقش‌های متعدد، ارتباطات گسترده‌تر و عمیق‌تر، همدلی و همفکری زنان، انجام وظایف با انگیزه بالا، حس وظیفه‌شناسی ، نظم زیاد و از خود گذشتگی در انجام کارها برخوردارند و همین عوامل باعث می‌شود در این شغل نیز موفق باشند.


دانش‌آموخته دکترای مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران موانع و مشکلات موجود بر سر راه زنان گردشگر در ایران را بیان کرد و توضیح داد: زنان گردشگر در ایران اغلب با دو دسته از موانع شخصی و خانوادگی و موانع اجتماعی و فرهنگی رو‌به‌رو هستند که برای آنها چالش ایجاد می‌کند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به تغییر شغل زنان متاهل پس از ازدواج و ترجیح شغل ثابت و اداری، مخالفت خانواده با سیال بودن زمان کار، از دست دادن تعطیلات اشاره کرد.


وی از عدم حمایت سازمان‌های مرتبط با گردشگری از زنان انتقاد کرد و افزود: این سازمان‌ها از زنان به طور خاص حمایت نمی‌کنند. علاوه بر این زنان گردشگر با تفکر سنتی و مردسالار جامعه در برابر گردشگری زنان مواجه هستند. وجود زمینه‌های تبعیض جنسی نیز در این زمینه مزید بر علت می‌شود و بسیاری که از زنانی که در این حوزه فعال هستند پس از مدتی به تغییر کار خود رو می‌آورند.


حمیده دباغی، دانش‌آموخته دکترای مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد بیان مسائل و ارائه راهکار‌ها توانسته باشد گرهی از مشکلات جامعه را در زمینه گردشگری زنان بگشاید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار