۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۹۰۴۱۵
دکتر بریژیت بس، استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه

دکتر بریژیت بس با بیان اینکه مسئله چندرسانه‌ای‌ها مسئله محتوا را به دنبال خود دارد، گفت: از نظر آموزشی باید همه چیز را از نو اختراع کرد برای اینکه از پیشرفت‌های فناورانه عقب نمانیم، باید شیوه‌های جدیدی را برای دانشجویان از نظر آموزشی تعریف کنیم تا بتوانیم همزمان با این فناوری‌ها پیش رویم.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «اخبار جعلی و چالش‌های روزنامه‌نگاری» با سخنرانی پروفسور اریک مسه، استاد دانشگاه بوردو فرانسه و «آموزش خبرنگاری در عصر دیجیتال» با سخنرانی دکتر بریژیت بس، استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه با حضور استادان ارتباطات، سه‌شنبه، 18 اردیبهشت به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این نشست، بریژیت بس، استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه با اشاره به اینکه مسئول بخش تلویزیون یکی از مدارس ژورنالیست در دانشگاه بوردو فرانسه است، گفت: این مدرسه با دانشگاه علامه طباطبائی همکاری متقابل دارد.


او ادامه داد: من دکترای زبان‌شناسی دارم، مدرسه ما پیشرفته و تا مقطع کارشناسی ارشد است، در این مدرسه  علاوه بر مباحث تئوریک مباحث کاربردی را هم آموزش داده می‌شود به عبارتی ما بر روی دو پا، پای حرفه‌ای و پای تئوری راه می‌رویم.


بریژیت بس با بیان اینکه مدرسه 50 سال سابقه دارد، اظهار کرد: این مدرسه در طول 40 سال به یک سبک آموزش خبرنگاری تدریس می‌کرده است اما اکنون با آمدن اینترنت و تغییرات در حوزه فناوری، شروع به ایجاد تغییرات در آموزش روزنامه‌نگاری کرده‌ایم و آن چیزی که تغییر نکرده است همان اصول روزنامه‌نگاری در سال اول است که تقریباً ثابت مانده است.


وی افزود: مسئله اصول روزنامه‌نگاری مسئله بسیار مهمی است اما با توجه به تغییرات، بررسی خبر و چینش افکار بسیار مهم‌تر شده است در این صورت باید برای پیگیری اخبار از منابع متعدد استفاده کرد و خبرنگار سعی کند خبر اصلی را خود تولید کند.


استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه به تغییرات اتفاق افتاده در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: در آن چهل سال مبنای اصول روزنامه‌نگاری، خبر مکتوب بود، در سال اول این پنجاه سال، برای اینکه دانشجویان شیوه نگارش، قواعد روزنامه‌نگاری و بررسی خبر را تجربه کنند، کار را با کاغذ انجام می‌دادیم اما اکنون همین نشریه مکتوب به صورت دیجیتال و آنلاین منشر می‌شود.



مسئله اصول روزنامه‌نگاری مسئله بسیار مهمی است اما با توجه به تغییرات، بررسی خبر و چینش افکار بسیار مهم‌تر شده است در این صورت باید برای پیگیری اخبار از منابع متعدد استفاده کرد و خبرنگار سعی کند خبر اصلی را خود تولید کند.

او ادامه داد: نشریه آنلاین به یک نشریه چندرسانه‌ای تبدیل شده است که شامل صدا، تصویر و فیلم است، قبلاً دانشجویان در سال اول فقط مکتوب کار می‌کردند و سال دوم حوزه خود را انتخاب می‌کردند اما اکنون به خاطر ایجاد ضرورت چندرسانه‌ای بودن، در سال اول هم مکتوب، غیرمکتوب و چندرسانه‌ای را یاد می‌گیرند به علاوه اینکه حوزه‌های مختلف رادیو، تلویزیون، اینترنت و ... هر کدام حوزه‌ای جدا هستند.


بریژیت بس خاطرنشان کرد: در فضای چندرسانه‌ای حاکم بر فضای روزنامه‌نگاری، همگرایی موجب شده است تا همه دانشجویان و استادان به این فضا وارد شوند ضمن اینکه ابزارها یک‌شکل و رسانه‌ها ادغام شده‌اند مثلاً همزمان روزنامه‌ها هم ویدئو منتشر می‌کنند اما در کنار اینها برای حفظ هویت‌شان سعی می‌کنند کیفیت کار اصلی خود که انتشار روزنامه است را بالا ببرند.


وی یادآور شد: اکنون صحبت از مرگ رسانه‌های کاغذی می‌‌شود و اینکه همه به سمت رسانه‌های دیجیتال گرایش پیدا می‌کنند اما همچنان کاغذ وجود دارد و دوباره متولد می‌شود برای مثال اخیراً بخش فرهنگی یکی از فرکانس‌های رادیو فرانسه با استفاده از کاغذ، نشریه چاپ می‌کند بنابراین می‌توان از بازگشت به کاغذ صحبت کرد که در تلویزیون هم اتفاق می‌افتد.



گوشی‌های هوشمند مسئله اخلاق در روزنامه‌نگاری را مطرح کرده‌اند




استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه با اشاره به مسئله اخلاق در روزنامه‌نگاری، اظهار کرد: در عصر جدید افراد می‌توانند با گوشی خود تصویر گرفته و آن را تدوین و بدون هیچ‌گونه بررسی منتشر کنند که این زمینه اخبار جعلی را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود که مسئله اخلاق در روزنامه‌نگاری که مسئله‌ای بسیار خطرناک است مطرح شود.


او با بیان اینکه مطبوعات روی دو وجه کار می‌کنند و سعی می‌کنند وجه کاغذی خود را حفظ کنند، گفت: علی‌رغم اینکه تلویزیون هم با ابزارهای متفاوت کار می‌کند اما بر روی گزارش‌گری خود تاکید می‌کند؛ در این شیوه جدید خبرنگار را همه‌جا می‌بینید و خبرنگار در صحنه رویداد شما را با خود می‌کشاند. تلویزیون با گسترش فعالیت چندرسانه‌ای بخشی از اینترنت شده است.


بریژیت بس ادامه داد: مسئله چندرسانه‌ای مسئله محتوا را به دنبال خود دارد مثلاً تلویزیون به شیوه‌های مختلف محصولات خود را ارائه می‌دهد و برای این شیوه‌های جدید باید سبک نوشتاری جدیدی را هم ابداع کند؛ چندرسانه‌ای بسیار مشکل‌ساز است.


وی اضافه کرد: مردم بلژیک می‌توانند مانند مردم ایران، فرانسه و سایر کشورها تلویزیون نگاه کنند، به اینترنت مراجعه کنند، رادیو گوش دهند اما همه اینها برخلاف گذشته در یک تحریریه تولید و صرفاً براساس حوزه پوششی جدا می‌شوند.


بریژیت بس تصریح کرد: این تغییرات و تحولات بسیار عالی است اما مشکلات زیادی را هم ایجاد می‌کند، به صورت سنتی دعوایی بین رادیو و تلویزیون بود که تلویزیون می‌خواست خبرش را خود منتشر کند که رادیو مخالف بود اما اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که خبر باید بر روی وب قرار گیرد و خبری که در رادیو منتشر می‌شود باید مکمل خبر وب باشد بنابراین بحث مکمل کردن مطرح است.


استاد موسسه آموزش خبرنگاری دانشگاه بوردو فرانسه در پایان گفت: از نظر آموزشی باید همه چیز را از نو اختراع کرد برای اینکه از پیشرفت‌های فناورانه عقب نمانیم، باید شیوه‌های جدیدی را برای دانشجویان از نظر آموزشی تعریف کنیم تا بتوانیم همزمان با این فناوری‌ها پیش رویم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار