۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۸۴۷۷۵
karafrini taavoniha hezarjaribi heydari khani (8)

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آموزش دانش‌آموختگان توسط مراکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه‌ها منجر به اشتغال‌پذیری می‌شود، گفت: شرکت‌های تعاونی و دانشگاه‌ها باید بورس نیروی انسانی ایجاد کنند.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی «اشتغال و کارآفرینی از طریق تعاونی با تاکید بر تعاونی‌های فارغ‌التحصیلان» با حضور دکتر جعفر هزارجریبی، استاد تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر مسلم خانی، مشاور عالی کسب‌و‌کار و مدرس کارآفرینی و دکتر علیقلی حیدری، رئیس انجمن علمی تعاون ایران شنبه، ۱ اردیبهشت در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


مسلم خانی، مشاور عالی کسب‌و‌کار، مدرس کارآفرینی و مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از این نشست گفت: می‌توان کارآفرینی را  به یک مثلث طلایی تشبیه کرد، این مثلث طلایی محصول مطالعاتی است که سازمان جهانی کارآفرینی، دفتر منشور اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.


وی طرح و ایده کارآفرینانه را به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی معرفی کرد و تصریح کرد: کارآفرینی یک طرح، ایده، مدل، محصول و بازاریابی جدید برای نفوذ در بازار است، در واقع یک روش که ممکن است اصلاح روش‌های پیشین باشد، یک مدل که ممکن است ترکیبی از مدل‌های قبل باشد.


مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ویژگی‌هایی که یک کارآفرین باید داشته باشد، ریسک‌پذیری، تعامل، توانایی کار تیمی، خلاقیت، نوآوری، تحول‌گرا و آماده بودن در مواجه با بحران‌ها و چالش‌ها است.


خانی ضلع سوم مثلث طلایی را الگوهای تامین مالی معرفی کرد و در ادامه گفت: کلیدواژه‌ مهم در تعاریف کارآفرینی خلق ارزش است، که شامل هر نوع ارزش در صنعت، خدمات، پزشکی، نهاد غیرانتفاعی، سیاسی و... است که می‌تواند مفهوم کارآفرینی را به همراه داشته باشد، کارآفرینی در همه موضوعات مطرح می‌شود.


وی با اشاره به مدیریت بهینه منابع اظهار کرد: یک کارآفرین باید منابع در اختیار خود را به صورت بهینه مدیریت و هم‌افزایی ایجاد کند و از حداکثر استفاده را از منابع ببرد، بنابراین مفهوم بهره‌وری نیز در دل کارآفرینی وجود دارد.



تعاون منجر به فوران ایده می‌شود



این مشاور عالی کسب‌و‌کار با مطرح کردن این سوال که جایگاه الگوی تعاون در مثلث طلایی کارآفرینی کجاست؟ تعاون را اینگونه تعریف کرد: تعاون اجتماع تعدادی انسان با موضوع، نیاز، هدف و ساختار مشترک است که با یک الگو تعریف شده فعالیتی را آغاز می‌کنند.


خانی با تاکید بر اینکه تعاون در موضوع ایده تاثیرگذار است تصریح کرد: با توجه به مطالعات سازمان جهانی نوآوری، ایده‌های گروهی از نظر کیفیت وزنی و محتوایی از ایده‌های انفرادی در درجه بالاتری قرار دارد، اجتماع و گروه به خلق ایده‌های بهتر، تعدد و تنوع ایده‌ها کمک می‌کند و منجر به بقا، پایداری، پخته‌تر شدن و جامع‌تر شدن ایده‌ها می‌شود، ذات و ماهیت الگو تعاون باعث می‌شود که سطح مشارکت ارتقا پیدا کند.


مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نقش تعاون در حوزه انسان‌ کارآفرین اظهار کرد: اولین نقش، همکاری جمعی و کار گروهی است که توانسته کشور ژاپن را در حوزه مدیریت منابع انسانی در جایگاه بالا قرار دهد؛ بنابراین الگوی تعاون، کار گروهی را تقویت می‌کند، باعث هم‌افزایی انسانی نیز می‌شود و امکان ایجاد اجتماع بین افراد همگن را فراهم می‌کند.


این مدرس کارآفرینی با بیان اینکه الگو تعاون به افزایش نقش‌های مدیریتی کارآفرینان کمک می‌کند،گفت: در الگو تعاون می‌توان به این باور رسید که هر کدام از اعضایی که کسب‌وکارتعاونی را راه‌اندازی کردند بتوانند در مقام مدیریت قرار گیرند و نقش‌آفرینی کنند که این مدل در کسب‌وکارهای سلسه مراتبی وجود ندارد، اما در مدل تعاون این امکان وجود دارد که با جلب آرای دیگران به سمت مدیر شدن یا نقش‌آفرینی مدیرانه حرکت کرد.


خانی با اشاره به اینکه الگوی تعاون می‌تواند در تامین مالی جمعی  نقش‌آفرین باشد، گفت: اولین کارکرد تعاون موضوع تامین مالی جمعی است که از طریق الگوی تعاون می‌توان به آن سمت حرکت کرد، سرمایه‌های ناچیز، اندک و خرد توسط اعضا گردآوری می‌شود و به یک مدل تامین مالی برای کسب‌و‌کارهای کوچک تبدیل می‌شود.


این مشاور عالی کسب‌و‌کار درباره رابطه تعاون و تامین مالی جمعی خاطرنشان کرد: امکان مشارکت حداکثری اعضا و سهام‌داران در این مدل وجود دارد، در شرکت‌های خصوصی و سهامی خاص این مدل محدودیت‌هایی دارد اما در الگو تعاون این باز بودن و تنوع در الگوهای تامین مالی جمعی از طریق اعضا، سهام‌داران و سایر شرکا می‌تواند وجود داشته باشد.


وی با اشاره به تعاون و کسب‌وکارهای استارتاپی بیان کرد: تعاون می‌تواند کسب‌وکارهای استارتاپی که بر اساس یک ایده جدید شکل گرفته‌اند را به بهترین شکل سازماندهی کند، وقتی چند نفر بر اساس یک ایده کسب‌وکار را آغاز کردند، در مرحله استارتاپ تضاد بین اینکه کدام یک سهم بیشتری دارند وجود ندارد، معمولا به صورت برابر جلو می‌روند اما پس از مدتی تضادها بر سر سهام ایجاد می‌شود.


خانی خاطرنشان کرد: مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که ضریب پایداری استارتاپ‌ها در ایران بیشتر از 11 ماه نیست و پس از مدتی مشکلات مالی، حقوقی و... ایجاد می‌شود؛ در اینجا تعاون می‌تواند وارد شود و در ساماندهی آن کمک کند تا استارتاپ‌ها دوام یابند.



برای بیکاران گران قیمت بازار کار وجود ندارد



وی شرکت‌های تعاونی دانشجویی را نوعی تمرین خردمندانه برای حضور در بازار دانست و گفت: باید در دانشگاه‌ها کرسی‌های تعاون و کارآفرینی راه‌اندازی شود و با ایجاد تعاملات دو سویه شرکت‌های تعاونی دانشجویی تشکیل شود.


خانی افزود: کسب‌وکارهای دانشجویی حلال و کارگشا از بازار کار واقعی، در ایران کمتر دیده می‌شود.


این مشاور عالی کسب‌وکار برگزاری سلسله برنامه‌های رویدادهای تعاون که بستر آن دانشگاه باشد را راه‌گشا دانست و گفت: باید از طریق دانشگاه، کسب‌وکارهای استارتاپ را با تعاون‌گران لینک کنیم.


مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با بحران بیکاری دانشجویان فارق‌التحصیل در ایران مواجه هستیم، نام این بیکاران را «بیکاران گران‌قیمت» گذاشت و گفت: این بیکاران گران‌قیمت در حال حاضر به عنوان افرادی هستند که بیشترین استعداد و آمادگی را برای حضور در بازار کار دارند، اما بازار کار برای آنها فراهم نیست، در بحث سازماندهی بیکاران و کارجویان در قالب شرکت‌های تعاونی لازم است که بتوان برای اولین بار آزمون تعاون‌پذیری را داشته باشیم تا افراد برتر برای کار انتخاب شوند.


وی با اشاره به اشتغال‌زایی برای دانشجویان بیکار بیان کرد: باید بورس نیروی انسانی توسط شرکت‌های تعاونی پیشرو  ایجاد شود، که در ایران این مدل وجود دارد، شرکت نفت برای اینکه نیروی انسانی خود را تامین کند با دانشگاه علامه هماهنگ می‌کند تا افراد با ویژگی‌های مورد نظر خود معرفی ‌شوند که برون‌داد این کار اشتغال‌پذیری است.


مسلم خانی، مدرس کارآفرینی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه برای افزایش اشتغال در ایران تعدادی تعاونی وجود دارد که به عنوان مراکز خدمات شغلی و کاریابی کار می‌کنند، گفت: تخصص این تعاونی‌ها مشاوره شغلی و استعدادیابی است که می‌تواند الگوی ایجاد مراکز خدمات شغلی در دانشگاه‌ها باشد، در حقیقت وجود مرکز تخصصی هدایت شغلی، هدایت استعداد و کشف استعداد موجب می‌شود که تعاون بتواند چیدمان منابع انسانی بهینه را برای سایر بنگاه‌های کسب‌وکار داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار