۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۸۱۰۲۷
dorehaye maharat afzaye (8)

ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی در اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان به منظور توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار، توسط وزارت علوم برای اجرایی شدن در سایر دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته شده است.


به گزارش عطنا، از بهمن‌ماه سال گذشته اولین دوره طرح مهارت‌افزایی دانشجویان به منظور توانمندسازی آنها برای ورود به بازار در دانشگاه علامه طباطبائی اجرایی شد.


این دوره‌ها با تأکید حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با هدف توانمند‌سازی دانشجویان و برخورداری آنها از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال تدوین و شرکت در حداقل دو دوره مهارتی برای دانشجویان الزامی است.


اولین دوره طرح مهارت‌افزایی دانشجویان به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد که با استقبال چشمگیر دانشجویان رشته‌های مختلف همراه بوده است.


این دوره شامل ۱۷ کارگاه آموزشی در ایام هفته بود که در دانشکده‌های علوم ارتباطات، ادبیات و زبان‌های خارجی، پردیس خودگردان و ساختمان مرکزی تشکیل می‌شد.


در قسمت اول طرح مهارت‌افزایی دانشگاه علامه طباطبائی بالغ بر ۲۰ دوره مهارتی عمومی به مرحله اجرا و تشکیل کارگاه رسیده است که تعدادی از آن با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.


کارگاه‌های مهارت تیمی، آموزش فتوشاپ با تأکید بر بازار، مهارت‌های کاریابی و رزومه‌نویسی، آشنایی با تکنیک‌های برقراری ارتباط و اصول و فنون مذاکره، آیین نگارش مکاتبات اداری به زبان انگلیسی و فارسی، اصول و فنون نگارش مقاله علمی، اصول مقدمات راه‌اندازی، اصول مقدمات راه‌اندازی کسب‌وکار (کارآفرینی)، جست‌وجوی پیشرفته در اینترنت، اصول ویراستاری، ایندیزاین و صفحه‌آرایی از جمله کارگاه‌های عمومی بود که در این دوره تدوین شده است.


ثبت‌نام دوره‌های تخصصی مهارت‌افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نیز از 10 تا 16 فروردین‌ماه امسال انجام شده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارگاه‌ها و کلاس‌های آن در طول ترم جاری برگزار می‌شود.


از جمله این دوره‌ها تخصصی دوره مقدماتی و تکمیلی  GIS، کامفار، آموزش دستیاری مترجمی عربی، تور لیدری به زبان انگلیسی، نرم افزار R، تحلیل تکنیکال مقدماتی، دوره جامع مربی‌گری اوتیسم(1)، دوره جامع صدور بیمه‌نامه، دوره مدیریت ریسک و بیمه، نرم‌افزار MS project، مهارت‌های تدریس در پیش‌دبستانی، عکاسی خبری، مهارت‌های راهنمای تورهای ایرانگردی و جهانگردی، برنامه‌ریزی منابع انسانی، ترجمه همزمان به زبان فرانسه، ترجمه تخصصی متون انگلیسی، مهارت بریل و تحرک و جهت‌یابی، نرم‌افزار مطلب، تربیت متخصص اوژانس اجتماعی و روانی، دوره نگارش متون علمی با نرم‌افزار latex، حق العمل کاری گمرکی، آیین مکاتبات تجاری با رویکرد بازرگانی خارجی، مهارت‌های مددکار اجتماعی، مهارتهای مذاکرات حرفه‌ای، نرم افزارSpss ‌ و بسیاری از دوره‌های تخصصی دیگر است.


برای آشنایی بیشتر با دوره‌های مهارتی عمومی و تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی که زیر نظر معاونت آموزشی این دانشگاه برگزار می‌شود می‌توانید به کانال تلگرامی آن به آدرس atumaharat@  مراجعه کنید.



سلیمی: ارائه آموزش مهارتی عمومی و تخصصی به دانشجویان دانشگاه علامه



در آخرین روزهای سال 95 حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی با معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سالن شورای ریاست این دانشگاه برگزار شد، تأکید کرد: برنامه ما این است که دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی بعد از فارغ‌التحصیلی علاوه بر داشتن مدرک در رشته آموزشی، یک مدرک نیز در زمینه مهارتی مرتبط با رشته خودشان داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: برنامه و مطلوب مورد نظر ما در دانشگاه این است که دانشجویان هنگام ثبت‌نام در مهرماه سال بعد، بتوانند در کنار رشته تحصیلی خود در یک رشته مهارتی نیز آموزش ببیند.


سلیمی همچنین ۲۸ آذرماه در نشست شورای اداری دانشگاه علامه طباطبائی که با حضور وزیر علوم و مسئولان، مدیران و رؤسای دانشکده‌های مختلف این دانشگاه در ساختمان تازه تأسیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد، بیان کرد: طرح دیگری که در این نشست قصد رونمایی از آن را داریم طرح آموزشی و مهارتی در دانشگاه علامه طباطبائی است، این طرح مبتنی بر رصد بازار کار و برای افزایش مهارت‌های دانشجویان طراحی شده است.


وی یادآور شد: ما پژوهشی درباره ۳۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی در ادوار مختلف انجام دادیم و با مشکلی مواجه شدیم که به ما نشان می‌داد متأسفانه ۵۰ درصد از این افراد چندان در پیدا کردن شغل در بازار کار موفق نبوده‌اند، ضمن‌آنکه بسیاری از دانشجویان ما دغدغه این را دارند که پس از فارغ‌التحصیلی باید چه شغلی داشته باشند؟ یا اینکه رشته تحصیلی آنها چه مشکلی از جامعه را برطرف می‌کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به همین دلیل از دو سال قبل به فکر طرحی بودیم تا این مشکل دانشجویان برطرف شود، گفت: در این طرح که ابتدا «علامه پلاس» نامیده می‌شد، دانشجویان ورودی به دانشگاه علامه طباطبائی به جزء آموزش‌های رسمی، یک دوره مهارتی در ارتباط با رشته و برای مفید بودن در بازار کار را نیز سپری می‌کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع تصریح کرد: بر اساس شرایطی که دانشگاه برای دانشجویان فراهم می‌کند، ضمن آموزش مهارت خاص و مرتبط با رشته به بازار کار نیز معرفی می‌شوند.


وی با بیان اینکه این طرح ابتدا طی دو دوره به صورت آزمایشی در دانشگاه علامه طباطبائی اجرا شد، گفت: در دوره اول آن موفقیت بیشتری کسب شد و حدود سه هزار نفر از دانشجویان آموزش مهارتی را یاد گرفتند.


سلیمی افزود: هم‌اکنون یکی از برنامه‌های الزامی دانشگاه علامه طباطبائی که از سال آینده در دفترچه‌های کنکور بیان می‌شود همین طرح است و هر دانشجویی که به این دانشگاه وارد می‌شود، دوره‌های مهارتی را نیز آموزش می‌بیند.



وزیر علوم : طرح مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود



بعد از اجرای موفق این طرح در دانشگاه علامه طباطبائی، وزیر علوم از آغاز اجرای طرح مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: این طرح در دانشگاه های دیگر نیز به انجام خواهد رسید.



به گزارش خبرگزاری مهر، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه اعضای شورای معاونان این وزارتخانه با حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، امام جمعه تهران دیدار و گفتگو کرد.

وزیر علوم در این دیدار گزارشی از فعالیت های وزارتخانه در حوزه های مختلف ارایه و تأکید کرد: یکی از برنامه های مهم که وزارت علوم با جدیت دنبال می کند، طرح ساماندهی آموزش عالی است.


وی توجه به مساله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را از دیگر برنامه های مهم وزارت علوم برشمرد و گفت: در این راستا اجرای طرح مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شده و در دانشگاه های دیگر نیز به انجام خواهد رسید.


وزیر علوم سوق دادن دانشگاه ها به ماموریت ها و وظایف اصلی و تخصصی خود در قالب طرح ماموریت گرایی را از دیگر دستور کارهای این وزارتخانه عنوان و تاکید کرد: برای اجرای موفق این برنامه ها حتما باید مسئولان اجرایی و استانی همکاری و همگامی لازم را با وزارت علوم داشته باشند.


حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نیز در این دیدار اقدامات انجام شده در وزارت علوم را امیدوارکننده توصیف کرد و اظهار داشت: اجرای مطلوب طرح ساماندهی آموزش عالی مبتنی بریک نقشه راه دقیق و زمان بندی شده فارغ از فشارها و مطالبات نابجا برخی افراد و گروه ها را خواستار شد.


وی همچنین بر لزوم نگاه علمی به مسایل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور را یادآور شد و افزود: دانشگاه ها باید بیش از پیش وارد میدان شوند و برای برون رفت از مشکلات موجود کشور راهکارهای علمی و اجرایی دقیق ارائه دهند.


در ادامه این نشست، معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از حوزه های تحت مسئولیت خود ارائه کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار