استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامهطباطبائی گفت: تقسیم جامعه به دولت و اپوزیسیون اشتباه است، باید احزاب کارآمدی در جامعه باشد تا ما بتوانیم از فردگرایی عبور کنیم و محبوبیت افراد را براساس نظریات و برنامههای وی اندازهگیری کنیم. افراد هنگامی که از قدرت کنار میروند با تبدیل شدن به اپوزیسیون در جهت افزایش محبوبیت تلاش میکنند و مردم هم به اقدامات و برنامههای وی در گذشته توجه نمیکنند.
به گزارش عطنا، روز اول همایش «بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای دکتر شریعتی» به همت کانون اندیشه جوان با سخنرانی اساتیدی از دانشگاههای مختلف، از جمله دکتر سیدیحیی یثربی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی، یکشنبه، 6 اسفند ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
سیدیحیی یثربی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی در روز اول این همایش ضمن اشاره به این موضوع که کتابهای «ماجرای غمانگیز روشنفکری»، «خودکامگی و فرهنگ» و مقالات متعدد دیگر، حاصل چندین سال مطالعه خود در زمینه اصلاح دینی، آثار دکتر شریعتی و روشنفکری است، گفت: دکتر شریعتی از لحاظ جایگاه والایی که در جامعه ما داشته، به این زودیها فراموش نخواهد شد، وی کسی بود که جوانان این مملکت را به اسلام دلبسته و آنها را از مسیر خروشان چپگرایی و کمونیست بازگرداند.
وی افزود: دکتر شریعتی از جهت وارد کردن مفاهیم جدیدی مثل زور، زر و تزویر به عنوان سه قدرت همپیمان دیرینه در جامعه نکات سنجیده و ظریفی مطرح کرد؛ در پیروزی انقلاب اسلامی زمینهها و شخصیتهای متعددی از جمله نهضت آزادی، مرحوم بازرگان و... اثرگذار بودهاند اما نقش دکتر شریعتی به جهت داشتن شخصیت پرجاذبه، در این برهه بسیار اثرگذار و مهم بوده است.
یثربی ضمن تاکید به این موضوع که ما باید شخصیتها را شناخته و بعد ستایش کنیم، افزود: طبق فرمایشات نبی مکرم اسلام، باید بر دهان هر کسی که از ما ستایش میکند، خاک بکوبیم؛ ما باید شخصیت افراد را مطالعه کرده و با ارزیابی و نقد او، در جهت شناخت دیدگاهها و آثارش قدم برداریم، تا بتوانیم از مطالعات وی برای آینده خود استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه یکی از عوامل محبوبیت در کشورهای جهان سوم و سنتی را مخالفت صریح با قدرت حاکمه دانست و گفت: مردم، دولت و قدرت حاکمه را مسئول مشکلات خود میدانند، دکتر شریعتی به دلیل حضور در اپوزیسیون محبوبیت بسیاری کسب کرد. امیدوارم زمانی برسد ما این دیدگاه را از فرهنگ خود پاک و محبوبیت افراد را با بررسی دیدگاهها، آثار و برنامههایی که افراد ارائه میدهند، بسنجیم.
وی افزود: تقسیم جامعه به دولت و اپوزیسیون اشتباه است، باید احزاب کارآمدی در جامعه باشد تا ما بتوانیم از فردگرایی عبور کنیم و محبوبیت افراد را براساس نظریات و برنامههای وی اندازهگیری کنیم. افراد هنگامی که از قدرت کنار میروند با تبدیل شدن به اپوزیسیون در جهت افزایش محبوبیت تلاش میکنند و مردم هم به اقدامات و برنامههای وی در گذشته توجه نمیکنند.
استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامهطباطبائی ضمن اشاره به این که یکی از عوامل محبوبیت شریعتی حضور او در جایگاه یک اپوزیسیون است، تصریح کرد: شریعتی در جایگاه یک روحانی دینشناس و طرفدار اسلام با ایجاد مفاهیم استعمار، استثمار، ابرقدرت و سرمایهدار تمامی شعارهای جناح چپ و کمونیستی را تجمیع کرد.
یثربی گفت: به دلیل اینکه گفتههای شریعتی بیشتر جنبه شعاری داشت به نتایجی مانند جامعه بیطبقه توحیدی یا دین بدون روحانیت که پیشبینی میکرد، نرسید. همچنین جریان شریعتی مربوط به پیش از پیروزی بوده و برنامهای برای بعد از پیروزی نداشت، به همین دلیل برای سوالاتی مانند دین بدون روحانیت چطور تحقق پیدا میکند؟ کدام دین در دنیا روحانیت ندارد؟ یا جامعه بیطبقه توحیدی چطور جامعهای است چگونه ایجاد میشود؟ پاسخی نداشت.
وی معتقد است شعارهای شریعتی بیشتر مربوط به قبل از پیروزی بوده است، در صورتی که باید علمی باشند تا بتوانند ماندگار شوند، ما باید از شعار فاصله بگیریم و برای طرحهایی مانند دموکراسی و کمونیسم برنامهریزی صحیح کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی ضمن اشاره به اینکه انقلابها توانایی ساختن ندارند ادامه داد: در مصاحبهای به جای استفاده از واژه بیداری اسلامی برای کشورهای عربی، از واژه بیزاری اسلامی استفاده کردم. بیزاری اسلامی قذافی را بیرون میکند ولی وضع را بهتر نمیکند، ما باید از بیزاری گذشته و به بیداری برسیم.
یثربی افزود: شریعتی نمیدانست که انقلاب نتیجه طرح و پیشنهاد نیست بلکه نتیجه بیزاریهاست. انقلاب به دلیل اینکه کشور را به سمت شوروی سوق میداد و از غرب دور میکرد، به نفع شوروی بود.
این استاد دانشگاه افزود: در انقلاب همه گروهها دست به دست هم میدهند تا انقلاب روی دهد اما بعد از انقلاب اگر گروهی نتواند بر گروههای دیگر چیره شود نتیجهای بجز جنگ داخلی نخواهد داشت و به سرنوشت افغانستان دچار خواهد شد. یکی از تواناییهای امام این بود که توانست از حرکت کشور به سمت جنگ داخلی جلوگیری کند.
وی یکی از نقاط ضعف شریعتی را مبارزهمحور بودن دانست و گفت: شریعتی تاکید داشت هر که در صحنه نباشد به شراب بشیند یا به نماز بایستد فرقی نمیکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی در ادامه گفت: شریعتی در جایگاه یک جامعهشناس، دموکراسی را به دلیل اینکه مردم را به صحنه میآورد و خوی انقلابی آنها را کمرنگ میکرد، بد میدانست، طبق صحبتهای وی کسی مانند فیدل کاسترو باید جلو بایستد و مردم به دنبال وی حرکت کنند.
یثربی با اشاره به اینکه چرا امروزه ما از شریعتی نام میبریم، گفت: امروزه یکی از دلایل مطرح بودن نام شریعتی، به شخصیت اپوزیسیونی وی باز میگردد. همچنین در فرهنگ ما بزرگداشت گرفتن به عادت تبدیل شده، در صورتی که ما باید در مورد اینکه شخصیتها چه کمکهایی به جامعه بشری کرده و چه نقاط ضعفی داشتهاند بحث کنیم.
وی معتقد است باید بررسی کرد که افرادی مثل سهروردی، ملاصدرا، ابنسینا یا شخصیتهای دیگر چه مطالعاتی داشتهاند و چه نقدهایی بر آنها وارد است. ما باید به جای شخصیتها، مشکلات را محور قرار دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی گفت: من دوست دارم علمی صحبت کنم اینکه چرا شریعتی را یک فرد افراطی میدانم این است که امروزه مقداری از تندروی جوانان ما ناشی از تاثیر شریعتی بر آنهاست؛ کسی که رسما از کشتن و زدن حرف میزد.
یثربی در پاسخ به سوال یکی از حضار که حرفهای وی را غیرعلمی دانست و پرسید چرا مبارزهطلبی شریعتی که برخاسته از تحصیلات بود را غیرمنطقی میدانید، تصریح کرد: من از نقد مطالبم استقبال و از شما تشکر میکنم ولی در بسیاری از آثار دکتر شریعتی چیز قابل اتکایی پیدا نکردم و علاقه دارم تا به پیشنهاد شما برای بررسی آثار وی پیشقدم شوم و برای این کار در هر محفلی که بگویید حضور پیدا میکنم.
یثربی در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار که رفتار شریعتی را برخاسته از جامعه شیعی که در آن حضور داشت، میدانست گفت: من در جایگاه یک شیعه معتقد هستم که اگر طرح علمی برای ارائه نداشته باشیم به جایی نمیرسیم، جامعهشناسی به معنی شناخت علمی از جامعه است، اگر جامعهشناسی را حذف کرده باشند اشتباه است، حذف جامعهشناسی مانند حذف پزشکی است.