۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۷۷۹۹۰
نشست «فرصت مطالعاتی؛ فرایندها، نکات و تجارب زیسته»

مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی معدل بالا و تسلط به یک زبان خارجی را شرط رفتن فرصت‌های مطالعاتی عنوان کرد و گفت: سالانه نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه اعزام دانشجو به کشورهای دیگر می‌شود، همیشه از دانشجویان برای استفاده از این فرصت مطالعاتی درخواست می‌کنیم و دانشجویانی که با استاد خود مقاله مشترک می‌نویسند می‌توانند استاد خود را در آن همایش همراهی کنند، حتی اگر دانشجویی پوستر دهد و مقاله کاملی ننویسد نیز می‌تواند اعزام شود.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست تخصصی «فرصت‌های مطالعاتی فرایندها، نکات و تجارب زیسته» با سخنرانی ماندانا تیشه‌یار، مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، احسان طوفانی‌نژاد، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی و رز فضلی، کارشناس اعزام دانشجويان به برنامه‌های علمی بين‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی دوشنبه، 14 اسفند در دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


ماندانا تیشه‌یار در ابتدای نشست، درباره دلیل تلاش دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجو به کشورهای مختلف گفت: سالانه نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه اعزام دانشجو به کشورهای دیگر می‌شود، همیشه از دانشجویان برای استفاده از این فرصت مطالعاتی درخواست می‌کنیم زیرا هر چه درخواست بیشتر شود بودجه آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.


وی افزود: در دانشگاه همه تلاش می‌کنند تا دانشجویانی تربیت شوند که در آینده شهروندی با کلاس جهانی باشند، در واقع آماده کردن دانشجویان برای ورود به عرصه بین‌الملل برای گفت‌وگو، تعامل، یادگیر گرفتن و یاد دادن در سطح بین‌المللی است.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه با بیان اینکه در ابتدا باید فرهنگ‌سازی این فرایند ایجاد شود گفت: این برنامه‌ها طی 4 سال گذشته آغاز شده است و به سرعت رشد کرده است، از آبان سال 95 تا آبان 96 حدود 121 دانشجو به برنامه‌های مختلف مانند شرکت در همایش‌ها، بازدیدهای علمی، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و فرصت‌های مطالعاتی با موضوعات مختلف اعزام شدند.


تیشه‌یار در ادامه گفت: دانشجویانی که با استاد خود مقاله مشترک می‌نویسند می‌توانند استاد خود را در آن همایش همراهی کنند، حتی اگر دانشجویی پوستر دهد و مقاله کاملی ننویسد نیز می‌تواند اعزام شود.


وی به این مصرع از سعدی «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» اشاره کرد و گفت: ما این فرصت‌ها را ایجاد می‌کنیم تا دانشجویان بتوانند سفر کنند و از نزدیک ببینند و تجربیات مختلف را لمس کنند تا در نهایت بتوانند سفیران علمی و فرهنگی دانشگاه و کشور خود شوند.


رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه با اشاره به اینکه دانشجو باعث پیوند 2 دانشگاه می‌شود تا در آینده استادان و دانشجویان بیشتری به ایران رفت ‌و آمد داشته باشند، اظهار کرد: برخی از دانشجویان در سفرهای خود با اساتیدی در کشورهای مختلف آشنا شدند و ما توانسته‌ایم آن اساتید را به کشور دعوت کنیم، آقای طوفانی‌نژاد از نمونه دانشجویانی است که با ما همکاری می‌کند تا با دانشگاه استرالیا تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم، همچنین خانم رضوانی‌فر درباره ساختارهای علمی و اجرایی هلند توضیح دادند و این تجربیات جدید به درد دانشگاه می‌خورد.


تیشه‌یار دو شرط اصلی برای انتخاب و گزینش اعزام دانشجو را بلد بودن دست کم یک زبان خارجی و معدل او دانست و گفت: مدرک دانشگاه بدون اینکه زبانی برای برقراری رابطه با کشورهای دیگر بلد باشید زیاد به درد نمی‌خورد، زبان را یکسال می‌آموزید و یک عمر از آن استفاده می‌کنید.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه اظهار کرد: سال اول سهمیه بالایی داشتیم اما تعداد دانشجویان واجد شرایط برای اعزام کم بود، اما هر سال این تعداد رو به افزایش است و دانشجویان یک ترم تحت عنوان دوره‌های دانش‌افزایی اعزام به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند که بخشی از هزینه آن را دانشگاه، بخشی دانشگاه میزبان و بخش دیگر آن را خود دانشجو می‌دهد.


وی در نهایت ضمن آرزوی موفقیت برای دانشجویان گفت: هدف غایی ما این است که فرار مغزها که در کشور یک مشکل است تبدیل به گردش مغزها و نخبگان برای داشتن کشور بهتر شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار