به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، جلسه 78 مجمع این هیأت روز دوشنبه 9 شهریور در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
این جلسه با حضور برخی از اعضای این مجمع از جمله دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر خسروپناه (دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره)، روسای محترم دانشگاه های مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی و پژوهشگاه های علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و برخی اعضای حقیقی از جمله استاد علی معلم دامغانی و دکتر محمد علی کینژاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، عوامل موثر در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کشور توسط جناب آقای مهدی انتظاری (معاون آزاداندیشی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره) مورد بررسی قرار گرفت. این عوامل بر اساس مطالعه میدانی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ها و جمع آوری نظر تشکل های دانشجویی و اساتید دانشگاه با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه تهیه و ارائه شد. این مطالعه به بررسی شش حوزه اصلی آزاداندیشی در کشور از قبیل تشکل های دانشجویی، قالب و چگونگی برگزاری جلسات آزاد اندیشی، فرهنگ و اخلاق آزاد اندیشی، محتوا و موضوع جلسات، ساختارهای کلان و مدیریت دانشگاه پرداخته است.
بر اساس این پژوهش، مهمترین مسائل و چالش های برگزاری کرسی ها به ترتیب عبارت است از:
1. محافظه کاری و ترس مسئولین دانشگاه
2. عدم تبیین درست چیستی کرسی های آزاد اندیشی برای دانشجویان
3. عدم وجود فرهنگ ، ادب، نقد و نقدپذیری در آزاد اندیشی
4. عدم فهم درست چیستی و ضرورت آزاد اندیشی توسط مسئولین دانشگاه
نتیجه پژوهش نشان می دهد که در هر شش حوزه اصلی مورد توجه، مسائل و آسیب های جدی وجود دارد که باید برای بهبود وضعیت اقدام به برنامه ریزی نمود. از میان حوزه های اصلی مورد توجه، مدیریت دانشگاه و اخلاق و فرهنگ آزاد اندیشی در اولویت قرار دارند.
در ادامه این جلسه، اعضای محترم جلسه، ضمن تأکید بر بهبود فضای آزاداندیشی در کشور و بخصوص در دانشگاه ها، به برخی مسائل در حوزه برگزاری کرسی های آزاداندیشی اشاره کردند و برای گسترش بیشتر این کرسی ها در کشور خواستار اختصاص امتیاز مناسب برای ارائه دهندگان کرسی ها، اطلاع رسانی در حوزه ساز و کارها و شیوه های برگزاری کرسی ها در کشور توسط دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، تمرکز بر توسعه کرسی ها به جای مدیریت آنها، توجه به موضوعات علمی و مبنایی به جای موضوعات سطحی و جنجالی، هماهنگی بیشتر با دستگاه های حاکمیتی و جلوگیری از دخالت ها و برخوردهای سلیقه ای دستگاه ها با این کرسی ها و افزایش امنیت روانی ارائه کنندگان کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها شدند.
در ادامه جلسه، گزارشی از چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط جناب آقای دکتر فیض (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) ارائه شد که اعضای محترم مجمع هیأت، الگوی جهاد دانشگاهی را موفق دانستند و بر قابلیت الگوبرداری از آن در رده های مختلف دانش آموزی مورد تأکید قرار دادند.
در جلسه مجمع هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره مطرح شد: برای بهبود وضعیت آزاداندیشی در کشور، اصلاح مدیریت دانشگاه و اخلاق و فرهنگ آزاد اندیشی در اولویت قرار دارند.
جلسه 110 مجمع این هیأت روز دوشنبه 9 شهریور در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
این جلسه با حضور برخی از اعضای این مجمع از جمله دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر خسروپناه (دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره)، روسای محترم دانشگاه های مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی و پژوهشگاه های علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و برخی اعضای حقیقی از جمله استاد علی معلم دامغانی و دکتر محمد علی کینژاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، عوامل موثر در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کشور توسط جناب آقای مهدی انتظاری (معاون آزاداندیشی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره) مورد بررسی قرار گرفت. این عوامل بر اساس مطالعه میدانی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ها و جمع آوری نظر تشکل های دانشجویی و اساتید دانشگاه با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه تهیه و ارائه شد. این مطالعه به بررسی شش حوزه اصلی آزاداندیشی در کشور از قبیل تشکل های دانشجویی، قالب و چگونگی برگزاری جلسات آزاد اندیشی، فرهنگ و اخلاق آزاد اندیشی، محتوا و موضوع جلسات، ساختارهای کلان و مدیریت دانشگاه پرداخته است.
بر اساس این پژوهش، مهمترین مسائل و چالش های برگزاری کرسی ها به ترتیب عبارت است از:
1. محافظه کاری و ترس مسئولین دانشگاه
2. عدم تبیین درست چیستی کرسی های آزاد اندیشی برای دانشجویان
3. عدم وجود فرهنگ ، ادب، نقد و نقدپذیری در آزاد اندیشی
4. عدم فهم درست چیستی و ضرورت آزاد اندیشی توسط مسئولین دانشگاه
نتیجه پژوهش نشان می دهد که در هر شش حوزه اصلی مورد توجه، مسائل و آسیب های جدی وجود دارد که باید برای بهبود وضعیت اقدام به برنامه ریزی نمود. از میان حوزه های اصلی مورد توجه، مدیریت دانشگاه و اخلاق و فرهنگ آزاد اندیشی در اولویت قرار دارند.
در ادامه این جلسه، اعضای محترم جلسه، ضمن تأکید بر بهبود فضای آزاداندیشی در کشور و بخصوص در دانشگاه ها، به برخی مسائل در حوزه برگزاری کرسی های آزاداندیشی اشاره کردند و برای گسترش بیشتر این کرسی ها در کشور خواستار اختصاص امتیاز مناسب برای ارائه دهندگان کرسی ها، اطلاع رسانی در حوزه ساز و کارها و شیوه های برگزاری کرسی ها در کشور توسط دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، تمرکز بر توسعه کرسی ها به جای مدیریت آنها، توجه به موضوعات علمی و مبنایی به جای موضوعات سطحی و جنجالی، هماهنگی بیشتر با دستگاه های حاکمیتی و جلوگیری از دخالت ها و برخوردهای سلیقه ای دستگاه ها با این کرسی ها و افزایش امنیت روانی ارائه کنندگان کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها شدند.
در ادامه جلسه، گزارشی از چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط جناب آقای دکتر فیض (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) ارائه شد که اعضای محترم مجمع هیأت، الگوی جهاد دانشگاهی را موفق دانستند و بر قابلیت الگوبرداری از آن در رده های مختلف دانش آموزی مورد تأکید قرار دادند.