۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۷۵۵۱۶
نشست «حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی»

پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» با بیان اینکه بستر حقوقی و قانونی برای مشارکت سیاسی زنان در کشور وجود دارد گفت: هیچ منع قانونی و ایدئولوژیکی برای حضور زنان در مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد.


به گزارش عطنا، نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با سخنرانی جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی، زهرا پارساپور، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، آناهیتا سیفی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اکرم قدیمی، مدیرگروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا، آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان و اعضای هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان به مدیریت هدی غفاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، چهارشنبه، ۲ اسفندماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


قاسمپور،‌ پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان با بیان اینکه امروزه ما در حوزه زنان دچار فقر تئوری و الگو هستیم گفت: افرادی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند اگر اطلاعی از نظریه‌های جدید نداشته باشند، در انجام کارهای اجرایی ناموفق خواهند بود، زیرا بین اجرا، راه‌حل و تئوری رابطه عرضی وجود دارد.


وی گفت: هنجارهای جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی(ره) و قانون اساسی استخراج شده است، تاثیر این هنجارها در مشارکت زنان در سطوح مدیریتی مشخص می‌شود، ادبیات منحصر به فرد امام خمینی در مورد مشارکت سیاسی زنان قابل توجه بوده و به عنوان یک هنجار تا سال‌ها جز منابع ما بود اما هر چه گذشت کم رنگ‌تر شد و نظریه‌هایی جایگزین آن شد که بیشتر بر مقوله پدرسالاری سنتی دامن می‌زند.


این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در ادامه به دیدگاه قانون اساسی کشور به حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی اشاره کرد و گفت: باید دید شاخص‌هایی که قانون اساسی مطرح می‌کند چه راهبردی دارد و در چه موقعیت‌هایی مطرح می‌شود. قانون اساسی در موارد مختلف بر اینکه زنان هم حق مشارکت سیاسی دارند تاکید می‌کند.


قاسمپور گفت: در موضوع حضور زنان در مجلس، قانون اساسی هیچ منعی قائل نشده است، اوایل انقلاب حضور بانوان در مجلس به شرایط و اوضاع سیاسی و حزبی باز می‌گشت،‌ پس از افت و خیز حضور بانوان در مجلس، در حال حاضر 17تن نماینده زن در مجلس شورای اسلامی داریم اما در کنار کمیت حضور زنان کیفیت حضور زنان مهم است و اینکه حضور زنان در قدرت چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد.


وی با بیان اینکه هیچ منع قانونی و ایدئولوژیکی برای حضور زنان در مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد گفت: این عدم منع در قانون اساسی صراحتا ذکر نشده هر چند امروز بازخوردهای خوبی را از طرف این شورا حس می‌کنیم بنابراین بستر حقوقی و قانونی برای مشارکت سیاسی زنان در کشور وجود دارد.


این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان اظهار کرد: حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک نهاد بالا دستی مشورتی بسیار مفید خواهد بود،در مورد مجلس خبرگان هم منع قانونی نداریم، بانوان بسیاری شایسته در این مجلس هستند.


قاسمپور به رویکرد امام خمینی راجع به حضور زنان در مناصب مدیریتی اشاره کرد و گفت: هنجارهای موجود در ادبیات حضرت امام مانند «سیاست نه مردانه است نه زنانه» و «زنان باید در ساخت حکومت شرکت داشته باشند» بسیار جای تعمل دارد. اوایل انقلاب زنان بسیاری در مناصب سیاسی فعال بودند، مانند سرکار خانم دباغ که به همراه آیت‌الله جوادی آملی برای مذاکره با گورباچف به شوروی سفر کردند و همچنین خانم منیره گرجی در جلسه تدوین قانون اساسی حضور داشتند.


وی خاطرنشان کرد: حضور بانوان در حوزه آموزش عالی بسیار کم رنگ است، تحقیقات جامعه‌شناسی نشان می‌دهد اعتماد به نفس زنان پایین است و مردان از اینکه زنان مافوق آنها باشند، خوششان نمی‌آید، هر زمان جامعه در حل موضوعات خودش ناتوان باشد  مسئولین برای تغییر  به ابزار های فرهنگی متوسل می شوند.


این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در پایان گفت: محافظه‌کار بودن و ریسک‌پذیر نبودن خانم‌ها مشکلات عدیده‌ای برای مشارکت سیاسی آنها به وجود آورده است؛ همچنین به اعتقاد من، ماده 11 منشور ضمن تاکید به برابری فرصت در امور اجتماعی، زیرکانه خود را از حوزه مشارکت سیاسی زنان کنار کشیده و به مطالبه زنان برای مشارکت سیاسی بها نداده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار