۰۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۷۴۵۹۶
نشست «کالبدشکافی حقوقی جرایم حقوق اداری و مبارزه با فساد»

نشست علمی «کالبدشکافی حقوقی جرایم حقوق اداری و مبارزه با فساد» در قالب ارائه راه‌حل مشکلات کشور در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، نشست علمی «کالبدشکافی حقوقی جرایم حقوق اداری و مبارزه با فساد» با حضور دکتر حسینعلی موذن‌زادگان و دکتر حسین غلامی، اعضای هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دکتر مهدی هداوند و دکتر حسن وکیلیان، اعضای هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دکتر محمدهادی فضلعلی، مستشار دادگاه تجدیدنظر در امور اقتصادی، دکتر جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی با همکاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی دوشنبه، 7 اسفند برگزار شد.


مسئول این نشست دکتر امین جعفری، عضو هیئت علمی حقوق جزا و جرم شناسی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی بود.


همچنین در این نشست نویسندگان مقالات با موضوع «حقوق شهروندی و سلامت اداری» در اولین کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی حضور داشتند و محورهای بحث نشست علمی «کالبدشکافی حقوقی جرایم حقوق اداری و مبارزه با فساد» به ترتیب زیر بود:


تاکید این نشست بر آزادی رسانه‌ها و نظارت عمومی برای پیشگیری از تخلفات و فساد اداری-مالی بود که بیان این موارد از زبان کسانی که خود در بالاترین سطح پژوهشی، تصمیم‌سازی و حتی مقام اجرایی و قضاوت بودند، حائز اهمیت است.


چالش‌ها و ریشه‌های فساد اداری از دیدگاه سخنرانان تعدد نهادهای نظارتی همراه با ملاحظه کاری، عدم شفافیت و گردش آزاد اطلاعات، عدم توزیع متوازن قدرت سیاسی، عدم حمایت جدی از نیروهای مقابله کننده با فساد، ناتوانی در مقابله با پول شویی، اتکا به پول نفت، عدم استقلال کامل دستگاه‌های نظارتی و قضائی، ضعف نهادهای نظارتی درون سازمانی و هوشمند نبودن آنها، حقوق پایین کارکنان اجرایی، غیرپاسخگویی برخی مسئولان و نهادها حتی در سطوح پایین، قابل تفسیر بودن برخی تعابیر در قانون و آیین‌نامه‌ها، تحریم‌های خارجی و قاچاق گسترده کالا و موادمخدر، عدم ثبت رسمی معاملات و املاک و ضعف عملکرد این سازمان، عدم تدوین لایحه کامل مبارزه با مفاسد، عدم تقویت و هوشمندسازی نهادهای نظارتی فعلی و برخی اقدات اشتباه و غیرضروری نظیر تلاش برای تاسیس سازمان جدیدی تحت عنوان سازمان مبارزه با فساد و اجرای ناقص خصوصی‌سازی بود.


راهکارهای مقابله با فساد اداری از منظر این متخصصان اهتمام به نقش‌آفرینی رسانه‌های آزاد و حرفه‌ای و حمایت از افشاگران، اهتمام به حق بر حکمرانی خوب، اجرای کامل قانون گردش آزاد اطلاعات، افشای حداکثری و کاهش محرمانه‌ها جز در موارد امنیتی، فرهنگ‌سازی برای خشکاندن ریشه‌های فساد اداری از طریق بالابردن آگاهی مردم، وجود احزاب قوی و کارآمد، استقلال وکلا و قضات ضمن اعمال نظارت تخصصی و عمومی بر کارکرد آنان، برخوردهای قاطع اجتماعی و قضایی با اختلاسگران و مفسدان اقتصادی، واگذاری مدیریت ها به افراد شناسنامه دار و متخصص، جلب مشارکت مردم در مقابله با فساد اداری و مالی و ضرورت اندیشه ورزی و نظریه پردازی بود.


عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار