۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۷۴۳۷۰
vazir - gholami

منصور غلامی: دانشجویان بخشی از خانواده دانشگاه‌ها هستند. به همین دلیل تأکید وزارت علوم این است که اتهامات آنها حتی اگر قضایی هم باشد در داخل دانشگاه‌ها رسیدگی شود؛ چون در اینستاگرام هستم آنجا گروهی به بنده اعلام کردند که یک دانشجو هنوز بازداشت است به همکاران توصیه کردم که پیگیری کنند. امیدوارم خیلی زود به نتیجه برسند


به گزارش عطنا به نقل از ایران، صبح روز شنبه رئیس جمهوری میهمان ویژه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بود. اختتامیه‌ای که حسن روحانی در آن حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. او از نحوه برخورد با استادان و دانشجویان انتقاد کرد و گفت: «استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هرنظری که به آن رسیده را در تمامی علوم چه حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و غیره عالمانه و آزادانه بیان کند. اگر استادی مجبور شد در بیان نظر، خود را سانسور کند، مشخص است که در شیوه‌های خود مشکل داریم. همچنین اگر دانشجویی می‌خواهد در همایشی در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سؤال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرف‌ها وجود ندارد و در رشته‌های تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به استادان و پژوهشگران مشکوک باشیم.» این تنها بخشی از سخنان رئیس جمهوری در جمع پژوهشگران و دانشگاهیان کشور بود. البته رئیس جمهوری بعد از دستگیری دانشجویان در تجمعات دی ماه خواهان آزادی بدون قید و شرط دانشجویان شد.


همین سخنان رئیس جمهوری موجب شده که حالا وزیر علوم اعلام کند که نهادهای امنیتی اجازه ورود به دانشگاه را ندارند و باید اتهامات دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها رسیدگی شود. آنطور که دکتر منصور غلامی می‌گوید در حال حاضر فقط یک دانشجو بازداشت است. او در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرده بود: بعد از اتفاقاتی که در دی ماه افتاد تعدادی از دانشجویان در فضای تجمعات حضور داشتند و به هر دلیلی بازداشت شده‌اند، البته برخی هم در کنار دانشگاه تهران بازداشت شدند ولی هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها بازداشت نشده، چون نهاد‌های امنیتی انتظامی اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. تلاش همکاران در سطح تهران و شهرستان‌ها منجر به آزادی همه دانشجویان شده است.


غلامی تأکید کرد: چون در اینستاگرام هستم آنجا گروهی به بنده اعلام کردند که یک دانشجو هنوز بازداشت است به همکاران توصیه کردم که پیگیری کنند. امیدوارم خیلی زود به نتیجه برسند و البته با خانواده این دانشجو و نهادهای امنیتی صحبت‌هایی داشتیم. باید بگویم آزادی این دانشجو حتمی است.




رهبری: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت علوم داشتیم تأکید کردیم که وزیر علوم باید شرایط فعالیت تشکل‌های دانشجویی را فراهم کند.



وزیرعلوم همچنین با بیان اینکه باید اتهامات دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها رسیدگی شود، به ایسنا گفت: دانشجویان بخشی از خانواده دانشگاه‌ها هستند. به همین دلیل تأکید وزارت علوم این است که اتهامات آنها حتی اگر قضایی هم باشد در داخل دانشگاه‌ها رسیدگی شود. غلامی ضمن اعلام این مطلب در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر احضار برخی از دانشجویان آزاد شده تجمعات اخیر به وزارت علوم اظهار کرد: وزارت علوم هیچ دانشجویی را احضار نمی‌کند و اخیراً نیز هیچ دانشجویی را احضار نکرده‌ایم. همچنین باید اتهامات دانشجویان در دانشگاه‌ها رسیدگی شود، با توجه به اینکه دانشجویان بخشی از خانواده دانشگاه‌ها هستند به همین دلیل باید اتهامات آنها حتی اگر در خارج از حیطه دانشگاه‌ها اتفاق افتاده باشد، نیز در این مراکز رسیدگی شود و ورود سایر نهادها کمکی به دانشجویان نخواهد کرد. موضوعی که سال‌های سال مورد درخواست تشکل‌های دانشجویی بوده است.


فعالان دانشجویی بارها و بارها اعلام کردند که وزارت علوم باید سایه نهادهای امنیتی را از سر دانشگاه بردارد. موضوعی که فرشته طوسی فعال سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به آن اشاره کرد و گفت: حرف‌های وزیر علوم کاملاً درست است. دانشگاه‌ها هیچ کدام از دانشجویان را احضار نکردند اما باید به این موضوع هم وزارت علوم دقت کند که وزیر علوم باید حمایت‌های ویژه‌ای از دانشجویان داشته باشد. با این حال تا آنجایی که اطلاع دارم هیچ مشکلی برای تحصیل دانشجویان به وجود نیامده است و آنها سر کلاس درس حاضر می‌شوند.حتی پرس و جوهای بسیاری داشتیم و متوجه شدیم آنها در دانشگاه مشکل حاشیه‌ای هم ندارند. وی تأکید کرد: طبق خبر شورای صنفی بزودی جلسه دادگاه بسیاری از دانشجویان بازداشتی برگزار می‌شود و ما این موضوع را با مسئولان وزارت علوم هم در میان گذاشتیم. فقط امیدواریم که رایزنی‌هایی انجام دهند تا احکام سنگینی برای دانشجویان صادر نشود.




طوسی: حرف‌های وزیر علوم کاملاً درست است. دانشگاه‌ها هیچ کدام از دانشجویان را احضار نکردند.



در سوی دیگر دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان بازداشتی این دانشگاه همه آزاد شدند، اعلام کرد: بعد از تجمعات دی ماه برخی از دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت شدند و بعد از آن با پیگیری‌های دانشگاه و وزارتخانه تمامی دانشجویان آزاد شدند. هم‌ اکنون هم در حال تحصیل هستند و هیچ‌گونه حساسیت خاصی روی این دانشجویان نیست. امیدوار هم هستیم با رایزنی وزیر علوم پرونده همه دانشجویان حل و فصل شود.


محمد رهبری گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت علوم داشتیم تأکید کردیم که وزیر علوم باید شرایط فعالیت تشکل‌های دانشجویی را فراهم کند و همچنین دانشگاه اجازه ندهد که برخی نهادهای امنیتی وارد آن شوند. اگر دانشجو در دانشگاه اعتراضی داشت که برخلاف میل برخی‌ها است در خود دانشگاه به تخلف دانشجو رسیدگی کنند. البته وزارت علوم تاکنون موفق به کم کردن سایه نهادهای امنیتی در دانشگاه نشده است اما حداقل می‌توان خوشحال بود که وزیر علوم خواسته است تا به اتهامات دانشجویان در دانشگاه‌ها رسیدگی شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار