عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: زمانی که انقلاب اتفاق افتاد عدهای گفتند اسلام نمیتواند دولت تشکیل دهد چون دولتهای قبل از آن کلاسیک بودند و نمیتوانستند الگوی امامت را اجرا کنند.
به گزارش عطنا به نقل از ایسکانیوز ، ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص انقلاب اسلامی به استعارههای معما ،کسوف خورشید و صراط اشاره کرد و گفت: عظمت کار انقلاب در حل چند معما بود معماهایی که ۱۵۰ سال جوابی برای آن پیدا نشده بود.
وی ادامه داد: از دوره سید جمال الدین پرسشهایی شکل میگیرد و جهان اسلام به این نقطه میرسد که باید تغییر کنیم.
برزگر با اشاره به اینکه ما به نقطهای رسیده بودیم که باید تغییر میکردیم اظهار کرد: یکی از پرسشهایی که وجود داشت این بود که آیا مسلمانان هم میتوانند تغییر کنند ، این موضوع برای سیاستمداران و متفکران هم مهم بود اما سیلی واقعیت، متفکران اسلام را بیدار کرد.
وی با اشاره به انقلاب شوروی و صورت گرفتن انقلابهای دیگر در کشورهای مختلف اضافه کرد: انقلاب ایران یکی از واقعیتهای مهمی بود که توانست یکی از معماهای جهان اسلام را حل کند.
وی در خصوص مسائل مهمی که برای انقلاب مطرح بود به موضوع زنان اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانست زنان را وارد عرصه اجتماعی کند و ظرفیت های آن را آزاد کرد.
عضو هیئت علمی تصریح کرد: زمانی که انقلاب اتفاق افتاد عدهای گفتند اسلام نمیتواند دولت تشکیل دهد چون دولتهای قبل از آن کلاسیک بودند و نمیتوانستند الگوی امامت را اجرا کنند.
وی در خصوص معمای دوم گفت: این در خصوص توان نداشتن اسلام برای ایجاد نظام سیاسی بود و نظر غالب غربیها این بود که اسلام در این امر ناکام خواهد ماند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: اما امام گفت الگوی حکومت ما جمهوری اسلامی است که با این کار هم سنت را داشت که در وجه اسلامی بود و هم مدرنیته است که جمهوریت دارد و آن روح زمان خود است و نوعی نظام مسلط در قرن بیست و یکم است.
برزگر با اشاره به این اظهار نظر که انقلاب ایران به نام خدا بود، گفت: دال مرکزی آن معنویتگرایی بود و در این مورد مقالههایی نوشته شده که موجود است در این خصوص هم پیامی که امام به دنیا میفرستد معنویت آن است و تمدن سازی هم معطوف به همین موضوع است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید براین نکته که انقلاب ایران پایان کسوف خدا بود تصریح کرد: روح سکولاریسم این است که خدا کنار برود و انسان محور قرار بگیرد اما در ادبیات اسلامی انسان خدا را عبادت میکند.
برزگر در خصوص نظریات سکولاریسم و کسوف خداوند گفت: هایدگر در این باره می گوید خداوند در دوران سکولاریسم سکوت کرده است و یا آتئیسم می گوید خدا در جهان بازنشسته شده است.
وی با اشاره به انقلاب ایران گفت: اتفاقی که در ایران افتاد باعث شد کشور از کسوف خداوند بیرون بیاید به طوری که گیدنز انقلاب ایران را پایان سکولاریسم نام نهاد .
برزگر افزود: با این اتفاق کل دنیا، اسلام سیاسی را پذیرفت و کار به جایی رسید که حتی قشریترین افکار اهل سنت یعنی همان داعشیها دایه کشور داری دارند.
وی در خصوص معمای بعدی که انقلاب ایران توانست به آن پاسخ دهد گفت: این معما به این مربوط می شود که آیا اسلام می تواند تمدنسازی کند؟
برزگر ادامه داد: امروزه ما میبینیم که در عرصههای سیاسی، علمی، دفاعی و ... توسعه پیدا کردهایم و در همین عرصه دفاعی کارهای ارزشمندی انجام دادهایم که عربستان با خرج سیصد میلیاردی که برای خرید تجهیزات نظامی انجام داده نمیتواند جلوی ما ایستادگی کند و در بعد نظامی او از ما میترسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این نکته در حال حاضر ما در دولت سازی و جامعه سازی متوقف شدهایم. تصریح کرد: انقلاب ایران ناکامیهایی در توسعه اقتصادی دارد که خیلی مهم است، وقتی افراد گرسنه باشند طبیعی است که به فکر اهداف بعدی نیستند ما در شاخصه اقتصادی ضعیف هستیم.
برزگر با اشاره به دوران سازندگی تاکید کرد : در این دوره گفته شد برای توسعه بیشتر بایستی فرهنگ قناعت کنار برود و تمایلات دنیا طلبانه برگردد با این کار زیاده خواهی های زیادی در کشور صورت گرفت، معنویت گرایی سرمایه ای بود که آسیب دید.