۱۱ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۶۴۵۱۴
محمدباقر خرمشاد، عضو هئیت علمی گروه علوم سیاسی

عضو هئیت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: بارزترین تصویر 9 دی جمعیت میلیونی مردم است، بعد از اینکه به بهانه تقلب در انتخابات هفت و هشت ماه در کشور آشوب می‌شود، ناگهان ما شاهد حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها هستیم که مانند آبی بر روی آتش است و این فتنه را به اتمام می‌رساند.


به گزارش عطنا، اولین نشست هم‌اندیشی شوراهای بسیج اساتید دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی با حضور عبدالله معتمدی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی، احمد برجعلی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی، رؤسای بسیج اساتید دانشکده‌های دانشگاه علامه و جمعی از استادان بسیجی 9 دی‌ماه در سالن شورای دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.


در بخشی از این نشست محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه یاد شهدا روح را تلطیف کرده و راه را نشان می‌دهد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جمع بسیجی، یادآوری این موضوع است که ما کجا بودیم، با چه کسانی؛ چه مسیری را طی کردیم و الان کجا هستیم، یادمان نمی‌رود فانوس‌های دریایی که در تلاطم روزگار سوختند تا ما راه گم نکنیم و امیدواریم خداوند شهادت در راه خودش را برای ما قرار دهد که از بهترین مرگ‌ها است.


خرمشاد در ادامه به بررسی حماسه نهم دی‌ماه و نقش و جایگاه مردم در تداوم انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بارزترین تصویر 9 دی جمعیت میلیونی مردم است، بعد از اینکه به بهانه تقلب در انتخابات هفت و هشت ماه در کشور آشوب می‌شود، ناگهان ما شاهد حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها هستیم که مانند آبی بر روی آتش است و این فتنه را به اتمام می‌رساند.


وی تصریح کرد: در حالی که در چند ماه پش از انتخابات 88 تمام تلاش‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی کشور برای پایان دادان به این فتنه، بسیج شده بود اما نتواست آن را تمام کند، تا اینکه مردم می‌آیند و تاریخ را به پیش از 9 دی 88 و پس از آن تقسیم می‌کنند.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه اهمیت حماسه 9 دی در پایان دادان به آشوب‌ها و آغاز فصل جدیدی در فضای کشور است، خاطرنشان کرد: بهانه مستقیم حضور مردم در 9 دی هم موضوع مهمی است؛ در هفت و هشت ماه بعد از انتخابات، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد اما هیچ‌کدام باعث این خروش و هیجان در خیابان‌ها نمی‌شود؛ یک اتفاق است که به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند و انفجار جمعیت را به دنبال داد و آن اهانت در روز عاشورا به مقدسات عاشورایی است که طاقت مردم را طاق می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مشابه آنچه که در عاشورا رخ داد در ماه رمضان هم افتاده بود اما نتوانست تحرک لازم را به وجود بیارود، گفت: شاید یکی از علل هجمه‌ عظیمی که در رسانه‌ها به عاشورا و امام حسین(ع) وجود دارد، این است که همه اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی ایران 40 ساله اتفاق افتاده به این منبع برمی‌گردد و اگر قرار است این حرکت کنترل شود باید منبع را کور کرد و شاید تصور غلط وجود داشت که همه چیز و حتی عاشورا هم سیال شده و به‌نوعی می‌شود از آن عبور کرد اما این اتفاق در 88 نمی‌افتد.


خرمشاد افزود: آشوب فتنه، بسیار قوی عمل می‌کند و هم در ریشه در درون و هم بیرون دارد که با یک حضور مردم می‌تواند با اتفاق دیگری همراه باشد و در نهایت نقطه پایانی بر آن بود. ضمن‌آنکه شاید کمتر تصور می‌شد که این آشوب‌ها با این اتفاق به پایان برسد و شاید جز حضور مردم هم راه دیگری نبود.


استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی ایدئولوژی اسلامی موتور محرکه انقلاب بود، گفت: اسلام‌گرایان در قبل از انقلاب تنها نیروهای انقلابی نبودند؛ چپ‌های مارکسیستی، نیروهای لیبرال و اسلام‌گرایان هر کدام با استراتژی خودشان مبارزه می‌کردند، نهضت اسلامی برای اینکه بتواند بر وضع نکبت‌بار موجود آن روزگار غلبه کند و به سمت وضعیت مطلوب سیر کند، استراتژی مردم‌پایه را بنا نهاد.




سه مشارکت تظاهراتی، انتخاباتی و سازمانی است که تدام انقلاب را تا به امروز تثبیت کرده است و این مشارکت‌ها، نقش بی‌بدیلی به مردم در سال‌ به سال انقلاب داده است، این را با اتفاقاتی که در مصر یا تونس می‌افتد مقایسه کنیم، می‌بینیم به دلیل اینکه پشتوانه مردمی نمی‌تواند تداوم یابد، فاتحه انقلاب‌شان خوانده می‌شود.



وی تصریح کرد: شاید در هیچ کدام از گروه‌های مبارز دیگر مردم آنقدر که در استراتژی انقلابیون ایران اهمیت داشت، مهم نبود. آسیب‌شناسی نهضت‌های اسلامی از وضعیت موجود آن زمان این بود که علت عقب ماندگی ایران، استبداد و استعمار است و البته عوامل دیگری هم بودند اما این دو عامل آنقدر قوی بودند که پیدا کردن بدل آن کار سختی بود.


خرمشاد با بیان اینکه اسلام‌گریان در پیش از انقلاب به این نتیجه رسیده بودند که فقط نیروی مردم می‌توان به این استبداد و استعمار غلبه کند، گفت: مردم مسلمان باید مجاب شوند که مبارزه با استبداد و استعمار را وظیفه شرعی و دینی خود بدانند، یعنی مردم تکلیف شرعی و سیاسی خود را یکی بدانند و در این صورت است که استبداد و استعمار در این کشور نابود خواهد شد.



راهبرد انقلاب اسلامی مراجعه به مردم است



استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایستادگی امام خمینی(ره) از 42 تا 57 و عدم قبول مبارزه مسلحانه از طرف ایشان شکل‌گیری این باور در مردم بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران بدون شک مردم‌پایه است، نه از آن جهت که در تمام انقلاب‌ها مردم در آن حضور دارند بلکه از آن جهت که راهبرد انقلاب اسلامی مراجعه به مردم، ایستادن در پای مردم و در انقلاب نیز در خدمت مردم و مردم در خدمت انقلاب بودن است.


خرمشاد افزود: اگر امام خمینی(ره) نمی‌توانست مردم را  به میدان بیاورد، این انقلاب رخ نمی‌داد و به همین جهت به مبارزه مسلحانه و امثال آن رضایت نمی‌داد، بنابراین اگر مردم نبودند انقلاب پیروز نمی‌شد البته در کنار مردم رهبری امام خمینی(ره) و ایدئولوژی اسلام وجود داشته که مردم را به میدان آورد.


وی با بیان بر اینکه مردم پایه بودن انقلاب پس از 57 در سه مشارکت تظاهراتی، انتخاباتی و سازمان‌یافته تداوم پیدا می‌کند، گفت: در بحث مشارکت تظاهراتی بسیج توده‌ای اتفاق می‌افتد، این بسیج تظاهراتی به یکی از مهمترین ابزارهای انقلاب اسلامی برای مقابله هم با فشارهای داخلی و هم فشارهای خارجی در ایران پس از انقلاب تبدیل می‌شود؛ شدیدترین اتفاقاتی که سال‌های 60 و 61  به وسیله حزب‌الله که در خیابان است و این مشارکت تظاهراتی را که برخی گروهک‌های مسلح ایجاد کرده بودند و گاهی به نظر می‌رسید حل نشدنی است، حل می‌کند.


خرمشاد افزود: انقلاب‌های بزرگ وقتی نظام مستقر را ساقط می‌کنند، قدرت پشتیبان خارجی‌شان آنها را رها نمی‌کنند و انقلاب‌های بزرگ تنها اسحله‌ای که برای ‎غلبه بر فشارهای خارجی دارند، بسیج تظاهراتی است که اگر نباشد انقلاب‌ها نیروی لازم برای مقابله با فشار بیرون ندارند که در مورد انقلاب اسلامی هم این‌چنین است.



تظاهرات؛ سلاح انقلاب در برابر فشارهای خارجی



استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه تبدیل شدن تظاهرات 22 بهمن و روز قدس به ایستگاهی برای نفس کشیدن انقلاب در برابر فشارهای خارجی تصادفی نیست، خاطرنشان کرد: اینکه برخی‌ها تلاش می‌کنند اینگونه موارد در جمهوری اسلامی ایران  را به‌نوعی توده‌ای و شکلی غیرعقلانی از مشارکت عنوان کنند به این دلیل است که یکی از ابزارهای انقلاب اسلامی است و اگر نباشد این انقلاب دچار مشکل جدی خواهد شد. عقل حکم می‌کند که این ابزار را زمین نگذاریم، چون تنها سلاح ماست است و برای نمونه مثلاً زمانی صحبت از این بوده که دوشنبه هفته بعد، آمریکایی‌ها چند جای ایران را می‌زنند و آنچه که این را تغییر داده همین حضور میلیونی مردم بوده است.


خرمشاد در ادامه به مشارکت انتخاباتی به عنوان دیگر رکن مردمی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سخت‌ترین شرایط کشور که شهرهای بزرگ مانند تهران زیر حملات موشکی دشمن است، انتخابات را ترک نمی‌کند و حتی یک روز هم عقب نمی‌اندازد.



جمهوری اسلامی انتخابات را تکریم می‌کند


وی افزود: مقام معظم رهبری هفته گذشته فرمودند، علت اینکه من با لغو انتخابات مخالفت کردم این بود که دفاع از انتخابات کردم؛ انتخابات باید می‌ماند ولو اگر به بهانه بزرگی تبدیل شود که بازندگان آن طرفداران خودشان را بسیج کنند، لذا جمهوری اسلامی مشارکت انتخاباتی را تکریم می‌کند.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مشارکت سازمان یافته به این معنی است که بسیج مردم علاوه بر مشارکت تظاهراتی و انتخاباتی سازمان نیز پیدا می‌کنند، اظهار کرد: لذا سازمان بسیج مستضعفین در سال 58 شکل می‌گیرد و بعد به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی واگذار می‌شود و نقشی را ایفا می‌کند که سال‌ها باید در موردش نوشت، یعنی اگر بسیج نبود قطعاً عراق در جنگ پیروز بود.




ما امروز بیش از هر زمان دیگری به تدبیر رهبران نیاز داریم تا بتواند مردم را حفظ کند، آنچه که می‌تواند به عنوان پادزهر درمورد انقلاب اسلامی عمل کند جدا کردن مردم از انقلاب است و اگر این اتفاق بیفتد خطر جدی برای انقلاب فراهم خواهد شد و در این عرصه رهبران و کارگزاران نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند و تلاش رهبر معظم انقلاب در ماجرای فتنه مبنی بر تبری جستن سران فتنه از دشمنان برای این بود که انسجام انقلاب اسلامی حفظ شود.



خرمشاد تصریح کرد: در دروان جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی از ذخیره تشیع برای سازمان دادن به بسیج استفاده می‌کند، پس از جنگ هم بسیج تلاش می‌کند در قالب تشکل‌هایی مانند بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، بسیج اصناف و مواردی از این دست، بتواند همان سازمان را حفظ کند تا در بزنگاه‌ها؛ سازمان‌مند به دفاع یا حمله بپردازد. طبیعتاً این دفاع و حمله در عرصه فکر است چون عرصه، عرصه پیچیده‌ای است و نیاز به این سازمان دارد که این هم یکی از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) بوده است.



مردم عامل اصلی تداوم انقلاب اسلامی


وی با بیان اینکه این سه مشارکت تظاهراتی، انتخاباتی و سازمانی است که تدام انقلاب را تا به امروز تثبیت کرده است، گفت: این مشارکت‌ها، نقش بی‌بدیلی به مردم در سال‌ به سال انقلاب داده است، این را با اتفاقاتی که در مصر یا تونس می‌افتد مقایسه کنیم، می‌بینیم به دلیل اینکه پشتوانه مردمی نمی‌تواند تداوم یابد، فاتحه انقلاب‌شان خوانده می‌شود.


خرمشاد استفاده دیگر از فضای انقلاب اسلامی ایران را در چرخش نسلی برشمرد و گفت: نسلی از انقلاب بازنشسته می‌شوند، لوح نسل جدید سفید است و می‌توان هر چیزی را در آن گنجاند و نمی‌توان هر آنچه در فضای انقلاب یا جنگ اتفاق افتاده است را منتقل کرد، این بزنگاه مهم است و به نظر می‌رسد در این جایگزینی، نسل دوم بخواهند به ما فشار بیاورند.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با طرح این پرسش که آیا از طرف مردم به انقلاب اسلامی آسیبی وارد شده یا در آینده خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد پاسخ این سئوال منفی است، در آسیب‌شناسی انقلابی اگر ما انقلاب را برآیند مشترک مردم، رهبران و ایدئولوژی در نظر بگیریم، آسیبی که از طرف مردم می‌تواند انقلاب‌ها را تهدید کند نزدیک به 6 مورد است که عمدتاً به عملکرد رهبران باز می‌گردد.



رهبران مهمترین رکن دایره انقلاب اسلامی هستند



وی خاطر نشان کرد: آسیب‌هایی که از باب ایدئولوژی وارد می‌شود چندان زیاد نیست که آن هم به رهبران باز می‌گردد و به عبارت دیگر، روزآمد کردن ایدئولوژی انقلاب اسلامی کاری است که رهبران باید آن را انجام دهند.


خرمشاد مهمترین آسیب تهدیدکننده انقلاب اسلامی را از طرف رهبران دانست و گفت: بیش از 30 آسیب را می‌توان عنوان کرد که برخی از آسیب‌هایی که در قسمت مردم و ایدئولوژی نیز هست بر عهده رهبران و کارگزاران است، شاید سه‌چهارم آسیب‌هایی که می‌تواند انقلاب‌ها را آسیب‌پذیر کند، اتفاقاتی است که در درون عملکرد و توسط رهبران و کارگزاران می‌افتد.


وی با تأکید بر اینکه اگر اتفاقاتی که در میان رهبران انقلاب می‌افتد باعث شود دایره‌ای که ایدئولوژی، مردم و رهبران را منسجم می‌کرد از هم فاصله بگیرد، انقلاب آسیب‌پذیر می‌شود، تصریح کرد: به همان اندازه‌ای که آسیب‌ها از طرف رهبران زیاد است به همان اندازه نیز هم‌آورد آسیب‌ها از طرف رهبران بیشتر است و به همین جهت هم مردم بیش از آنکه از خود یا ایدئولوژی انتظار داشته باشند از رهبران و کارگزاران انتظار دارند که یا باعث می‌شوند انسجام انقلاب از بین برود و حیات آن دچار مشکل شود یا اینکه این انسجام بازگردد و انقلاب بتواند به حیات خودش تداوم بخشد.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی خاطر نشان کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به تدبیر رهبران نیاز داریم تا بتواند مردم را حفظ کند، آنچه که می‌تواند به عنوان سم درمورد انقلاب اسلامی عمل کند جدا کردن مردم از انقلاب است و اگر این اتفاق بیفتد خطر جدی برای انقلاب فراهم خواهد شد و در این عرصه رهبران و کارگزاران نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند و تلاش رهبر معظم انقلاب در ماجرای فتنه مبنی بر تبری جستن سران فتنه از دشمنان برای این بود که انسجام انقلاب اسلامی حفظ شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار