۱۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۵۶۳۰۳
139408201134565886492524

دومین دور نشست «گفتگوهای فرهنگی میان ایران و افغانستان» به همت دانشگاه علامه طباطبائی و انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان، هشتم آذرماه در کابل برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه از مدیریت همکاری‌های علمی بین الملل، این دور از گفتگوها که به مسئله مهاجرت اختصاص داشت، در پایتخت افغانستان و با حضور مقامات دولتی، استادان و پژوهشگران دانشگاهی از هر دو کشور برگزار شد و طی آن ابعاد مسئله مهاجرت و مهاجران افغان ساکن در ایران از زوایای مختلف به بحث و بررسی گذاشته شد.


این کنفرانس یک‌روزه در نشست‌های تخصصی تحت عناوین رابطه ایران و افغانستان از هم‌زبانی تا همدلی، مهاجرت تراژدی انسانی، فرصت‌ها و چالش‌های مهاجرت و نگاه به آینده برگزار شد و طی آن پژوهشگران و استادان دانشگاهی از هر دو هیئت تلاش کردند تا ضمن ارائه تصویری شفاف از وضعیت مهاجرت در کشور افغانستان و همچنین شرایط زیست مهاجران افغان در ایران، به بیان چالش‌ها و مشکلات پیش روی مهاجران افغانستانی در ابعاد بین‌المللی و به‌ویژه در ایران بپردازند.



در این مباحث، مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی مربوط به مهاجران افغان در کنار مسائل کلان‌تر ازجمله موضوع تروریسم و ناامنی در منطقه و جهان به بحث گذاشته شد و نخبگان هر دو کشور تلاش کردند تا دیدگاه‌های خود را در زمینه این مسائل به یکدیگر نزدیک نمایند. از جمله مباحث مهمی که در این دور از گفتگوها موردتوجه هر دو طرف ایرانی و افغانستانی بود، موضوع نگاه به پدیده مهاجرت به‌عنوان یک فرصت هم برای ایران و هم برای افغانستان بود.


گفتنی است که سال گذشته دور اول این گفتگوها میان نخبگان ایران و افغانستان در تهران برگزار شد و در پایان دور دوم نیز دو هیئت برای برگزاری دور سوم از این گفتگوها که اکنون به شکلی سازنده منجر به نزدیکی نگاه و برخوردی علمی و عمل‌گرایانه با موضوعات فرهنگی و اجتماعی میان جامعه مدنی دو کشور شده، برای سال آینده و مجدداً در تهران توافق کردند.


در حاشیه این همایش، قرارداد همکاری پژوهشی میان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و موسسه تحصیلات عالی گوهرشاد نیز به امضا رسید. همچنین والی ولایت پنجشیر از استادان دانشگاه علامه طباطبائی دعوت کرد تا به آن منطقه سفر کنند. طی این سفر، از مزار شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان بازدید به عمل آمد و ادای احترام شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار