۰۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۵۳۴۰۲
forghani (9)

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، اطلاع رسانی صحیح و به موقع در بحران‌های مختلف کشور اعم از طبیعی و غیرطبیعی را مهم دانست و گفت: خبرنگاری و اطلاع رسانی در اینگونه مواقع متفاوت با شرایط عادی بوده و نیازمند زیرساخت های از پیش تعریف شده است.


به گزارش عطنا، محمد مهدی فرقانی در گفت وگو با ایرنا با اشاره زلزله اخیر استان کرمانشاه، به انواع خبرنگاری در مواقع گوناگون اشاره کرد و افزود: در شرایط عادی کشور، خبرنگاران طبق برنامه از پیش تعیین شده و مطابق اصول کاری و حرفه‌ای خود به پوشش مراسم و انواع رویدادهای خبری می‌پردازند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه در زمان بحران و وقوع آنها وظایف خبرنگاران چیست و چه باید کرد؟
وی با بیان اینکه ایران در منطقه‌ای مملو بحران‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، گردو غبار تا دیگر بحران‌های سیاسی و اجتماعی در سطح ملی و فرامنطقه‌ای قرار گرفته، گفت: به هر جهت خبرنگاری و اطلاع رسانی در اینگونه مواقع متفاوت با شرایط عادی بوده و نیازمند زیرساخت‌های از پیش تعیین شده است.
این مدرس علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری، مهمترین زیرساخت‌های این نوع خبرنگاری را آموزش، آماده‌سازی، تشکیل و معرفی تیم‌های خبری و تصویری، حضور در کلاس‌‎های مختلف تئوری و عملی و دیگر موارد مشابه عنوان کرد که باید همواره با همکاری و هماهنگی ستاد مدیریت بحران کشور پیش از وقوع هرگونه حادثه‌ای آماده‌سازی صورت گیرد تا در کنار دیگر نیروهای امدادی، خبرنگاران بحران نیز وارد میدان عمل برای آگاهی بخشی به افکار عمومی بصورت لحظه به لحظه شوند.
فرقانی خاطرنشان کرد: درصورتی که تیم‌های خبری از پیش تعیین، معرفی شوند بطور یقین مردم نیز در مواقع بحران برای دست یافتن به حقایق و اطلاعات درست دچار سردرگمی و ناباوری نخواهند شد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در عین حال به شیوه اطلاع رسانی زلزله در استان کرمانشاه با زلزله‌های سالهای اخیر مانند بم، کرمان، رودبار و منجیل اشاره کرد و گفت: تفاوت مهم در این بود که اطلاع رسانی به شیوه‌های مختلف اعم از اینکه مردم به عنوان شهروند خبرنگار هرکدام با گوشی موبایل، امدادگران، اهالی، کمک رسانان انجام گرفت که می‌توان گفت هرکدام با نیتی مطالب و اخبار را ارسال کردند.


به گفته وی، آنچه عمق این فاجعه را بیشتر می‌کند اینکه برخی افراد و رسانه‌ها با نیت منفی و به قصد تفتیش افکار عمومی، برخی خبرها، آمار و تصاویر را غیر واقعی منتشر می کنند که کار این عده خاص معمولا کار دولت و ستاد مدیریت بحران را مشکل و دشوارتر خواهد کرد زیرا امدادگران وقت و زمان کافی برای پاسخگویی و تکذیب اینگونه خبرها ندارند و باید تمام توان و ظرفیت خود را صرف نجات و اسکان آسیب دیدگان کنند.
فرقانی همچنین اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران کشور از دو جنبه در مواقع بحرانی وارد عمل می‌شود، اول رسیدگی به آسیب دیدگان و اینکه اجازه ندهد مصیبت از دست دادن عزیزان خانواده‌ها با برخی شایعه پراکنی‌ها و دروغ پردازی‌ها مضاعف شود و دوم اینکه اطلاعات دقیق، درست و کامل و به موقع در اسرع وقت به همگان برسد و با این کار امکان انتشار شایعات و ارائه آمار دروغ را به حداقل برساند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به مسئولان و بویژه ستاد مدیریت بحران کشور پیشنهاد کرد تا تدابیری را قبل از وقوع بحرانها در دستور کار قرار دهند تا اخبار و اطلاعات از هر نوع بحرانی فقط از یک کانال رسمی به استحضار مردم برسد و با این کار سیل شایعات در اینگونه مواقع را به حداقل برساند.
به گفته این مدرس دانشگاه، ستاد مدیریت بحران کشور در این برهه حساس که بروز و ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی را شاهد هستیم باید فضایی را ایجاد کند که مردم اعتماد کامل به اخبار دریافتی و منتشره این ستاد داشته باشند و نیاز نباشد مردم برای دریافت اخبار به سایت‌ها و کانال‌های غیر رجوع کنند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: همچنین دولت باید با تشکل تیم اطلاع رسانی بحران در جلب اعتماد آحاد مردم و اطمینان بخشی به افکار عمومی گام برداشته و از پخش اخبار نادرست و مغرضانه در فضای مجازی و دست به دست شدن آن جلوگیری کند.
فرقانی تصریح کرد: اطلاع رسانی در شرایط بحران فقط نباید مختص به چند اطلاعیه باشد بلکه نحوه صحیح انتشار و اطلاع رسانی اخبار و جلب اعتماد مخاطبان دور از محل وقوع حادثه و بحران مهم است که باید نقش هدایتگری ستاد مدیریت بحران کشور پررنگتر شود.
این مدرس علوم ارتباطات گفت: باید به آموزش افراد و تشکیل تیم های خبری و اطلاع رسانی در مواقع بحران نیز توجه کرد و آماده سازی و مهیا کردن خبرنگاران، تصویربرداران و دیگر عوامل خبری را مد نظر داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار